تبیان، دستیار زندگی

بازار خودروی ایران را آسان ترک نمی کنیم

این هزینه به معنای علاقه مندی برای تداوم همکاری با شرکت های ایرانی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 بازار خودروی ایران را آسان ترک نمی کنیم
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایرنا، سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران روز دوشنبه گذشته (21 آبان) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

در حالی که انتظار می رفت با توجه به آغاز دور تازه تحریم ها علیه کشورمان این نمایشگاه با استقبال خارجی ها مواجه نشود، اما حضور 190 شرکت خارجی از 11 کشور نشان داد به راحتی حاضر به ترک بازار بزرگ 80 میلیون نفری و جذاب ایران نیستند.

این شرکت ها از کشورهای فرانسه، یونان، ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند، ایتالیا، لهستان، مالزی و رومانی در نمایشگاه حضور یافتند.

دولت ایران باید از شرکت های داخلی خود حمایت و دسترسی های لازم را برایشان ایجاد کند.



امید به بهبود شرایط تجاری

در این پیوند، «یوکوای وانگ» (Yukuai Wang) مدیر یک شرکت تولیدکننده پمپ هوا و سنسورهای فشار هوای خودرو از چین به ایرنا گفت: هفت سال است که با شرکت های ایرانی همکاری داریم، اما پس از تحریم های اخیر به ویژه با تغییراتی که در مبادلات پولی و مالی ایجاد شده، بسیاری مشتریان خود را از دست دادیم.

وی اظهار داشت: شرکت های ایرانی برای پرداختی های خود با «کلون» (Kelon) بانک چین کار می کردند، اما این بانک متاثر از تحریم ها با ایران همکاری نمی کند و همین مساله به خصوص در مقوله خدمات پس از فروش برای شرکت دردسر ساز شده است.

وانگ، روابط تجاری ایران و چین را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: اکنون به دنبال یافتن شیوه های جدید برای انجام امور مالی با ایرانی ها هستیم.

وی تاکید کرد: هرچند راه برای پرداخت های بانکی مسدود شده، اما به رفت و آمد خود به ایران ادامه می دهیم و امیدواریم که شرایط بهتر شود.

«حضورمان در این دوره از نمایشگاه قطعات خودروی تهران نیز به منظور بحث و تبادل نظر با شرکت های ایرانی به منظور یافتن راه حل هایی برای دور زن تحریم هاست.»

تداوم همکاری ها از طریق کشورهای ثالث

«هارمن ژنگ» (Harman Zheng) دیگر تولیدکننده چینی است که تاکنون پنج بار در نمایشگاه تهران حضور یافته است.

وی که تولیدکننده کلاچ خودرو است، به ایرنا گفت: بیش از یک دهه است که با ایرانی ها کار می کند و تاکنون با 10 شرکت همکاری های مشترک داشته است.

ژنگ افزود: با این حال در هفته های گذشته و با آغاز دور جدید تحریم ها علیه ایران، همکاری مان با شرکت های ایرانی تقریبا متوقف شده است و در حال حاضر نیز هیچ ایده ای برای از سر گیری فعالیت ها نداریم.

وی بیان داشت: مبادلات پولی ما با طرف های ایرانی به دلیل قطع همکاری کلون بانک چین قطع شده، اما با این حال به دنبال راه حل هایی برای انجام تبادلات پولی و مالی هستیم.

این تولیدکننده کلاچ ادامه داد: در نظر داریم از طریق کشورهای ثالث که مورد قبول ایران و چین هستند، به همکاری ها ادامه دهیم.

وی که امیدوار به بهبود شرایط تجاری در ایران است، یادآور شد: این موضوع به زمان نیاز دارد، با این حال به ایرانی ها در کار اعتماد داریم و این کشور را بازار بزرگی برای خود می شناسیم.

ژنگ تاکید کرد: بازار بزرگ ایران را به سایر کشورهای همسایه آن ترجیح می دهیم، زیرا هر آنچه که تولید می کنیم در آن مشتری دارد و راحت ترین راه برای دستیابی به اهداف ما است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: ایرانی ها با دارا بودن نیروی انسانی توانمند، توان تبدیل شدن به مرکز صادرات محصولات چینی در کشورهای منطقه را دارند.

آینده روشن همکاری ها

یک تولیدکننده از جمهوری کرده که در نمایشگاه امسال حضور داشت نیز گفت: به شرکت های ایرانی احترام می گذاریم و به تجارت خود را با این کشور ادامه می دهیم.

«گوانگ جون» (Gwang Jun) که تولیدکننده انواع وایر و تسمه نوار موتور است، افزود: هفت سال است که محصولات تولیدی خود را به ایران صادر می کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد شرکت های ایرانی که خواستار محصولات تولیدی خارجی هستند، راه های مناسبی برای ادامه همکاری بیابند.

جون اظهار داشت: دولت ایران باید از شرکت های داخلی خود حمایت و دسترسی های لازم را برایشان ایجاد کند.

وی گفت: با وجود مشکلات پیش آمده، آینده همکاری های تجاری با ایران را روشن ارزیابی می کنیم و به خصوص با حضور در این دوره از نمایشگاه به دنبال همفکری با شرکای ایرانی برای یافتن راهکارهای جدید برای خروج از این شرایط سخت و همچنین مشتریان جدید است.

علاقه مندی برای تداوم همکاری ها با ایران

یک صادرکننده ژاپنی قطعات یدکی خودرو حاضر در نمایشگاه نیز گفت: با وجود مشکلات پولی به وجود آمده، راهکاری برای این مشکل یافته است، اما ترجیح می دهد در این زمینه صحبتی نکند.

وی که خواست تا نامش فاش نشود، یادآور شد: 90 درصد مبادلات پولی شرکت متبوعش با ایران از طریق یک بانک چینی انجام می شد که اکنون با مشکل مواجه شده است.

این صادرکننده به صرف هزینه حدود نیم میلیارد تومانی برای حضور در نمایشگاه امسال اشاره کرد و افزود: این هزینه به معنای علاقه مندی برای تداوم همکاری با شرکت های ایرانی است.

ایرانی ها مشکلات را حل کنند

مدیر فروش ارشد خاورمیانه شرکت «سانگ سین بریک» (Sang Sin Brake) کره جنوبی تولیدکننده انواع لنت ترمز و دیسک صفحه نیز در گفت و گو با ایرنا هدف از شرکت در این نمایشگاه را اعلام پشتیبانی از شرکای ایرانی خود برشمرد.
وی به تحریم ها اشاره کرد و افزود: از این موضوع ناراحتیم، زیرا صادرات به ایران را بسیار سخت کرده است زیرا تا پیش از تحریم ها از طریق یکی از بانک های کره ای مبادلات مالی داشتیم.

در روزهای گذشته شماری از دست اندرکاران صنعت قطعه سازی کشورمان نیز در گفت وگو با ایرنا، یکی از مهمترین مشکلات خود را تامین مواد اولیه عنوان کردند و تسهیل مبادی دسترسی به این مواد مانند رفع موانع گمرکی را خواستارند.

بیش از 84 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.

آمارها نشان می دهد اکنون نزدیک به یک هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.

این نمایشگاه تا ساعت 17 امروز (24 آبان) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آماده بازدید علاقه مندان و فعالان صنعت خوردو است.
منبع: خبرگزاری ایرنا