تبیان، دستیار زندگی

عملکرد تولید زعفران خراسان شمالی 2 برابر کشور است

در استان سه واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت 2.1 تن زعفران خشک در سال مشغول فعالیت است که نیازمند 140.7 تن ماده اولیه یا گل تر است که این سه واحد 19 نفر اشتغال دائم را ایجاد کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 عملکرد تولید زعفران خراسان شمالی 2 برابر کشور است
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدعلی شریکیان روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از خراسان شمالی، اصفهان با متوسط عملکرد 5.7 کیلوگرم و کرمان با تولید 4.3 کیلوگرم زعفران در هکتار در رده های دوم و سوم این شاخص هستند.

وی گفت: بر اساس آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت زعفران در 28 استان کشور 105 هزار و 270 هکتار با میزان تولید 336 تن و میانگین عملکرد 3.3 کیلوگرم در هکتار است.

ایران 90 درصد از سطح زیر کشت و 89 درصد تولید محصول زعفران را به خود اختصاص داده است.



وی افزود: سرانه مصرف زعفران کشور هفت دهم گرم در سال است و ایران با مصرف سالانه 60 تن زعفران، مقام نخست جهان را در مصرف طلای سرخ دارد.

شریکیان اظهار داشت: زعفران گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی است که برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است و زمان نیاز آن به آب فصلی از سال است که دیگر محصولات به آب نیازی نداشته یا حداقل با مشکل کم آبی مواجه نمی شوند.

وی گفت: سطح کشت زعفران جهان 116 هزار و 988 هکتار با تولید 378 تن است، کشورهای تولید کننده زعفران شامل ایران با مساحت 105 هزار و 270 هکتار و تولید 336 تن، هند با پنج هزار و 707 هکتار و تولید 22 تن و یونان با مساحت یکهزار و 800 هکتار و تولید 7.2 تن است.

وی اظهار داشت: ایران 90 درصد از سطح زیر کشت و 89 درصد تولید محصول زعفران را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: خراسان رضوی با کشت 82 هزار و 712 هکتار و تولید 257.6 تن رتبه اول کشور را دارد، خراسان جنوبی با کشت 15 هزار و 754 هکتار و تولید 51.1 تن دوم است و خراسان شمالی با کشت 2 هزار و 190 هکتار و تولید 8.8 تن در رده سوم کشور قرار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در 2 دهه اخیر توسعه کشت و تولید زعفران روند صعودی داشته بطوری که از سطح 343 هکتار سال 86 به 2 هزار و 750 هکتار در سال 96 رسیده است.

شریکیان اظهار داشت: ارزش اقتصادی محصول تولیدی زعفران استان حدود یکهزار و 600 میلیارد ریال است که تقریبا 15 درصد ارزش اقتصادی تولیدات محصولات باغی استان را شامل می شود که در سال جاری سطح کشت زعفران استان 470 هکتار افزایش یافته است.

وی سطح کنونی زیر کشت زعفران استان را سه هزار و 220 هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود از این سطح 15 تن زعفران برداشت شود.

وی گفت: زعفران در هشت شهرستان استان کشت و کار می شود و فاروج با کشت یکهزار و 950 هکتار و تولید سالانه حدود 9.6 تن رتبه اول را دارد و اسفراین و شیروان در رتبه های دوم و سوم تولید قرار دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

شریکیان گفت: کشت و تولید زعفران اشتغال خوبی ایجاد می کند به طوری که هر یک هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت و فرآوری، یک شغل مستقیم و حدود 180 تا 200 شغل غیرمستقیم و فصلی ایجاد می کند.

وی افزود: در استان سه واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت 2.1 تن زعفران خشک در سال مشغول فعالیت است که نیازمند 140.7 تن ماده اولیه یا گل تر است که این سه واحد 19 نفر اشتغال دائم را ایجاد کرده است.

شریکیان افزود: اجرای طرح توسعه زنجیره ارزش زعفران از طریق کشاورزی قراردادی، توزیع نهاده های کشاورزی، تامین ادوات الگویی کشت، معرفی بهره برداران برای دریافت تسهیلات خرید ادوات کشاورزی و پرداخت تسهیلات برای توسعه کشت زعفران از اقدامات این سازمان است.

خراسان شمالی 344 هزار عرصه کشاورزی دارد و سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی در این استان تولید می شود. 
منبع: خبرگزاری ایرنا