تبیان، دستیار زندگی

پیامبر(ص) و اهل بیت (ع)تجلیگاه تامه اسماء و صفات الهی هستند

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: سعه وجود پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) تجلیگاه تامه اسماء و صفات الهی هستند بنابراین هرکس به آنان نگاه کند گویا که خدا را دیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیخ حسین انصاریان

حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه و مفسر قرآن کریم به مناسبت سوگواری دهه آخر ماه صفر که در حسینیه هدایت برگزار شد، گفت: همه هستی تجلی اسما و صفات پروردگار است. در همه ذرات عالم عدل، لطف، رحمت، اراده و فعل خدا را می‌توان دید اگر تجلی اسما و صفات نبود یک موجود چگونه به وجود می‌آمد.

وی افزود: موجودات عالم که هویت آنها نشان دهنده عدل، لطف، رحمت خداوند است قابل انکار نیست، خداوند بی‌نهایت در موجودات تجلی کرده قابل تماشا و دیدن است و راهی برای انکار او وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه همه موجودات یک حدود وجودی دارند که بر اساس همان علم، اراده و حکمت خداوند است، عنوان کرد: اگر تفاوتی در حدود وجود موجودات نبود همه انواع یکی می‌شدند مشکلات زیادی برای موجودات ایجاد می‌شد. قرآن مجید اختلاف حدود موجودات حتی در رنگ و زبان را نشانه الهی معرفی کرده است.

این مفسر قرآن کریم افزود: در تفاوت مخلوقات توحید و علم الهی قابل مشاهده است وقتی به نتیجه آن برسید ناخودآگاه به تحسین و ستایش خداوند می‌پردازید زیرا می فهمد که حریم الهی جای ایراد ندارد، انبیا و اولیاء الهی همواره تسلیم خداوند بودند و درباره تفاوت مخلوقات هیچ چرایی نداشتند زیرا آنها در وجود هر موجودی صفات فعلی باری تعالی را می‌دیدند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بیان داشت: امام حسین(ع) روز عاشورا هم با چنین نگاهی به دنیا نگاه کرد که به تقدیرات الهی کاملا راضی بود.

وی گفت: کل خلقت تجلی اسما و صفات خداست که به اندازه سعه وجودی ما تجلی پیدا می‌کند، اگر با توبه پرده‌ها را کنار بزنیم خواهیم دید که همه چیز به دست خداست بر همین اساس یار و یاور امام خواهیم شد.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه وجود چه کسی بر اساس سعه و ظرفیت بی نظیر بوده است، اظهار داشت:  سجده ملائک به بدن انسان نبوده بلکه آنان به نفخه الهی که در بدن انسان دمیده شد سجده کردند. عظمت انسان به بدن او نیست.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه خداوند بنا به حکمت خود وجودی را چنان وسیع قرار داده است که همه عالم در مقابل سعه وجودی او همچون یک نقطه است. ابراز کرد: او تجلی کامل اسما و صفات الهی است، برخی از این اسما و صفات را هم با صیغه مبالغه در قرآن آورده است و فرموده که پیامبر من نسبت به شما در نهایت طمع و حرص است که اجازه ندهد شما جهنمی شوید.

استاد حوزه علمیه افزود: شما حرص مقام و شهوت دارید اما پیامبر(ص) به شدت در حریص است که مردم بهشتی شوند و نسبت به مومنان رئوف و رحیم است او تجلی تام اسما و صفات حق است و ذره ای از این تجلی کم ندارد.

وی با بیان اینکه آیا وقتی او از دنیا رفت کسی بود که تجلی اسما و صفات الهی باشد، گفت: پیامبر(ص) در این زمینه فرمودند که من و علی نور واحد و شجره واحد هستیم و پس از من این 12 نفر و مادرشان تجلی اسما و صفات حق هستند.

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه هر کس اهل بیت(ع) را ببیند گویا که خدا را دیده است، ابراز کرد: ذات الهی دیدنی نیست اما صفات و اسماء الهی را دیدنی است که در سعه وجودی اهل بیت(ع) تجلی کرده است.

وی افزود: افزون بر اهل بیت(ع) پروردگار با اسماء و صفات خود در سعه وجودی شیعیان نیز تجلی کرده است، زیرا شیعیان نیز از اضافه گل اهل بیت(ع) ساخته شدند، شیخ صدوق از امام رضا(ع) نقل کرده است که شیعیان به هر چیزی با نور الهی نگاه می کنند به همین دلیل اهل  توحید، نبوت امامت گریه، عبادت و عزداری هستند و حقیقت را به درستی یافته و پذیرفتند. اگر نور الهی را ندیده بودید الان با ترامپ و بنی امیه پیوند داشتید مراقب باشید این نور در پشت تاریکی قرار نگیرد.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.