تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با روش تهیه‌ی اکبر جوجه و سس انار

یکی از مواردی که در تهیه اکبر جوجه خیلی خیلی مهم هست استفاده از جوجه کامل ولی کم سن و سال مرغ هست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 اکبر جوجه و سس انار

مواد اولیه:

جوجه 1 ماهه 1 عدد
پیاز متوسط 1 عدد
کره 150 گرم
روغن به میزان لازم
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، زردچوبه به میزان لازم
آبلیمو ترش به میزان لازم
زعفران به میزان لازم

روش تهیه:

یکی از مواردی که در تهیه اکبر جوجه خیلی خیلی مهم هست استفاده از جوجه کامل ولی کم سن و سال مرغ هست. در فروشگاه های عرضه محصولات گوشتی و پروتئینی حتماً میتونین جوجه های یک ماهه رو پیدا کنین که اصلاً به همین نام اکبر جوجه هم معروف هستند. اگر هم در دسترس نبود میتونیم از ران کامل مرغ استفاده کنیم. به هر حال جوجه یا مرغ رو بعد از تهیه اون بعد از شستشو باید مزه دار کنیم به این ترتیب اون رو همراه با نمک و فلفل سیاه و دو قاشق آبلیمو ترش که بهتره تازه هم باشه مزه دار کنیم یعنی، بیرون و داخل جوجه رو کاملاً با این سس آغشته می کنیم و بعد روش رو با محافظ غذا می پوشونیم و یک شب تا صبح داخل یخچال بهش اجازه استراحت میدیم.
حالا بعد از استراحت کامل جوجه، 1/2 پیمانه آب رو داخل قابلمه میریزیم و بعد حدوداً 2 پیمانه پر روغن رو داخل قابلمه میریزیم. ممکنه تعجب بکنین! ولی در واقع اکبر جوجه ما قرار هست در روغن پخته و سرخ بشه. جوجه رو داخل قابلمه قرار میدیم، جوجه خودش کم کم آب میندازه و همراه با روغن حسابی پخته و خوش رنگ میشه. روغن باید در حدی باشه که روی مرغ رو بپوشونه. من برای اینکه از پخت کامل جوجه مطمئن بشم و موقع سرو هم راحت تر باشه، مرغ رو به دو قسمت تقسیم کردم.
حالا کره رو هم اضافه می کنیم و اجازه میدیم تا کره توی روغن کم کم ذوب بشه.
حالا پیازی رو که داشتیم حلقه حلقه می کنیم و به روغن و کره در حال جوشیدن اضافه می کنیم. حتماً درب قالمه رو باید روش قرار بدیم و حرارتمون هم ملایم باید باشه. زمان پخت و طلایی شدن اکبر جوجه مون با توجه به اندازه جوجه یا مرغ بین 1 تا 1 ساعت و نیم خواهد بود.
حالا برای چاشنی و رنگ غذا، 1 قاشق چایخوری زعفران رو همراه با کمی آب جوش دم می کنیم و بعد نمک، زردچوبه، کمی فلفل اضافه میکنیم. من کمی پودر تخم گشنیز هم برای عطرش اضافه کردم شما اگر دوست ندارین اضافه نکنین.
حالا نوبت اضافه کردن آبلیمو ترش هست. 2 تا 3 قاشق آبلیمو ترش رو هم اضافه می کنیم و با هم مخلوطشون می کنیم.
سپس در زمان پخت و سرخ شدن جوجه، این سس زعفرانی رو بهش اضافه می کنیم.
حتماً در زمان پخت، چند باز جوجه ها رو زیر رو کنین تا هر دو طرف به خوبی طلایی و خوش رنگ بشه و نسوزه!
بعد از اینکه زمان داده شده به اتمام رسید و مرغ ها کاملاً پخته و خوش رنگ و برشته شدن، آماده سرو کردن هستن. در زمان پخت اکبر جوجه چلو رو هم باید آماده کنیم.
همونطور که میدونین اکبر جوجه همراه با یک سس معروف سرو میشه که در واقع سس انار هست. معمولاً این سس از رب انار ملس تهیه میشه اگر ربتون سفت بود و خواستین رقیقش کنین میتونین با کمی کره تفتش بدین و بعد به عنوان سس کنار این غذا سرو کنین. ان شاءالله این غذا رو تهیه کنین و از میل کردنش همراه با خانواده لذت برین.
منبع: دونفره
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.