تبیان، دستیار زندگی

یک کارتون کریسمسی به صدر رسید

با گیشه ۶۶ میلیون دلاری فیلم جدید و کارتونی «دکتر سئوس، گرینچ» در بدو اکران این فیلم کریسمس، بازار داغ فروش فیلم های سینمایی در آمریکای شمالی طی ماههای اخیر استمرار یافت، ولی شرایط به گونه ای هم نبود که تمام فیلم های تازه اکران شده در پول غلت بزنند و در این راستا فیلم Overlord و «دختری در تار عنکبوت: یک داستان جدید خالکوبی اژدهایی» به رغم ایستادن در رده های سوم و پنجم جدول سودسازان به ترتیب بیشتر از ۱/۱۰ و ۸ میلیون دلار نفروختند. چنین شرایطی کمک کرد تا پرفروش ترین فیلم های دو- سه هفته اخیر آمریکا مانند «راپسودی بوهه میان» و «ستاره ای متولد می شود» به فروش های بالای خود ادامه بدهند و بر آمار پولسازی خود بیافزایند و همچنان پررونق باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


کارتون «دکتر سئوس، گرینچ

«دکتر سئوس، گرینچ» که نسخه تازه ای از این داستان کودکانه مورد علاقه بزرگسالان است و آن را کمپانی های یونیورسال و ایلومینیشن ساخته و توزیع کرده اند، با رقم فروشی که در چهار روز پایانی هفته پیش به ثبت رساند، به سومین انیمیشن پولساز در ماه نوامبر در تاریخ حیات آمریکای شمالی تبدیل شد و این البته در ارتباط با شروع اکران آنها است و ارقام بعدی گیشه آنها و سرنوشت نهایی شان را در برنمی گیرد. دو فیلم انیمیشن دیگری که در ماه نوامبر شروع اکران قوی تری داشته اند «شگفت انگیزها یک» با ۴/۷۰ میلیون دلار و «یخ زده» با ۳۹/۶۷ میلیون دلار بوده اند. فروش «دکتر سئوس، گرینچ» در هفته های پیش رو و تا امتداد کریسمس و ژانویه در سطح بالایی خواهد ماند و این نه فقط به سبب انیمیشن بودن فیلم بلکه به این دلیل است که تا پایان سال جاری میلادی هیچ فیلم بزرگ دیگری با تمی خانوادگی و براساس دوستی ها و همراهی ها اکران نخواهد شد و هر چند آثار تازه دیگری در این زمینه موجود هستند و عرضه می شوند اما این امر در سطحی وسیع و سالن هایی پرشمار صورت نمی پذیرد و به تبع آن تماشاگران کمتری هم خواهند داشت.
ارقام نهایی نسخه تازه «دکتر سئوس» هر چه باشد، شکی نیست که از تماشاران هفته نخست این فیلم ۵۳ درصد زن و بقیه مرد بودند و چنین تفاوتی در این زمینه البته نکته ای تازه و دستاوردی بی سابقه نیست.

کاری تند و ناآرام

«راپسودی بوهه میان» که براساس زندگی تند و ناآرام فردی مرکوری لیدر گروه معروف موسیقی کویین بریتانیا و موفقیت هنری و البته مرگ وی (در سال ۱۹۹۱) ساخته شده و هفته پیش در بدو اکران در صدر جدول پرفروش ها ایستاد، این هفته در عین پیشتازی در اکثر کشورهای دنیا یک پله در آمریکا و کانادا تنزل کرد و دومین فیلم پولساز این کشورها شناخته شد که این البته بی ربط با اکران و درخشش مالی انیمیشن «دکتر سئوس» نبود، فروشی که شاید این بار از ۸۵/۳۰ میلیون دلار فراتر نرفته باشد اما با احتساب آمار هفته گذشته این فیلم را پس از فقط ۱۲ روز نمایش از رقم ۱۰۰ میلیون دلار عبور داد. این فقط وضع و حال «راپسودی بوهه میان» در داخل مرزهای آمریکای شمالی نبود و همان طور که پیشتر گفتیم، بازارش در سایر قاره ها و کشورها هم داغ بود و ۶۳ میلیون دلار هم از این طریق نصیب این فیلم شد. با این اوصاف درآمد بین المللی «راپسودی بوهه میان» به ۱۸۵ میلیون دلار و با احتساب آمریکا و کانادا به ۲۸۵ میلیون دلار رسید که با توجه به مهلت زمان اکران فیلم ارقام چشمگیری است. در میان این کشور نمایش دهنده «راپسوی بوهه میان» طبعاً بریتانیا که کشور محل تولد و استقرار اکثر قریب به اتفاق اعضای گروه کویین بوده، بیشترین پول را صرفنظر از آمریکا به حساب این فیلم ریخته که به ۳۸ میلیون دلار بالغ می شود. از همه بهتر برای کمپانی فاکس این نکته است که پخش این فیلم هنوز در برخی کشورها و بازارهای بالقوه پرفروش آغاز نشده و از آن جمله است هند که نمایش فیلم را از پنجشنبه این هفته شروع می کند و ایتالیا که از ۸ آذر دست به این کار می زند و آفریقای جنوبی که زمان شروع اکران فیلم را ۱۰ آذرماه تعیین کرده است.

جایگاه یک فیلم ترسناک تازه

رتبه سوم در جدول پرفروش های آمریکای شمالی همان طور که قبلاً نیز گفته شد، به فیلم «Overlord» رسید که محصول کمپانی پارامونت است و فیلمی ترسناک و با مایه های علمی- تخیلی است و تهیه کننده اصلی آن جی جی آبرامز است و کمپانی متعلق به وی که بد روبوت نام دارد، نیز در این زمینه سهیم و فعال بوده است. البته این فیلم از رقم ۱۰ میلیون دلار در گیشه ها در بدو نمایش اش فراتر نرفت که کمتر از آمار و دستاوردهای آثار مشابهی است که اخیراً در این زمینه به نمایش درآمده و آنها هم مخاطبانی داشته اند که بیشترشان نوجوان و جوان بوده اند. هر چه بود از تماشاچیان هفته نخست فیلم ۶۹ درصد مرد بوده اند که درصد بالا و بدون توازنی به سود مردان حتی با احتساب این نکته و واقعیت بدیهی است که کشش و علاقه مردان به فیلم های ترسناک بیشتر از زنان است که رقت قلب شان سبب می شود به سمت فیلم های ژانر وحشت نروند.


منبع: بانی فیلم