تبیان، دستیار زندگی

«تمرین زندگی» در نمایشگاه تخصصی اسباب‌بازی

معاون تولید کانون پرورش فکری ضمن دعوت از مدیران دولتی برای حضور در چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، توجه مسئولان به این صنعت را پیش زمینه‌ی توسعه‌ی پایدار دانست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تمرین زندگی نماشیگاهف اسباب بازی چهارمین ملی تبیان کانون کودک و نوجوان بچه ها خبر
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسین ربانی‌غریبی در نشست خبری چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی توجه وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و کار را به این صنعت اسباب‌بازی خواستار شد و بخشودگی ارزش افزوده‌ی این حوزه را راهکار رونق این بازار دانست.

وی در این نشست به‌عنوان رییس جشنواره ملی اسباب‌بازی و محسن حموله دبیر جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی به تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره پرداخته و تخصصی شدن این رویداد فرهنگی را مهم‌ترین گام این جشنواره از سال گذشته تاکنون عنوان کردند.

در ادامه و با حضور خبرنگاران، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دعوت از مدیران دولتی را یکی از برنامه‌های این دوره از جشنواره عنوان کرد: «در این دوره چند دعوت ویژه از مدیران خواهیم داشت. نخست از مدیران وزارت «صنعت، معدن و تجارت» برای حضور در این رویداد دعوت می‌کنیم. ارائه‌ی تسهیلات به فعالان این عرصه، ایجاد فضاهای زیر ساختی و ایجاد زمینه‌هایی برای واردات، چالش‌هایی است که با همکاری این وزارت‌خانه برطرف خواهد شد. دیگر دعوت ما از وزارت «کار» خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید صنعت اسباب‌بازی علاوه بر تاثیرهای روانی و مهارتی بر کودک، نیازمند شناخت مجدد و بازارسازی است. در همین راستا ظرفیت‌هایی در این صنعت وجود دارد که بلاتصدی است و حضور مدیران و آشنایی با آن می‌تواند انگیزه‌هایی برای ورود بیش‌تر به این صنعت ایجاد کند.»

ربانی حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیته‌ی این فرهنگ را خواستار شد: «سیاست‌گذاری‌های جدی در این زمینه و دغدغه‌های اقتصادی همچون مسئله‌ی گمرک و تعرفه‌ها و بهره‌گیری از نشست‌های این جشنواره در جهت تدوین سیاست‌های انقباضی و انبساطی دیگر هدف ماست، تا آنجا که بتوانیم همچون حوزه‌ی کتاب با بهره‌مندی از 9 در صد بخشودگی ارزش افزوده بازار این صنعت را رونق ببخشیم.»

وی رفع فاصله‌ی میان تولید کنندگان و توزیع کنندگان، بهره‌مندی از نظر منتقدان و آنالیزهایی با نگاه به توسعه‌ی زیرساخت‌ها و توجه نظام توزیع به دغدغه‌ی مخاطبانی که خواستار استفاده از کالای ایرانی‌اند را دیگر هدف‌هایی دانست که چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی دنبال خواهد کرد.

گام بزرگ چهارمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی حذف فروش اجناس وارداتی و تخصصی کردن این جشنواره است. محسن حموله ضمن بیان این مطلب، به عنوان دبیر جشنواره، به بیان نقش انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی در برگزاری این رویداد پرداخت: «از سال گذشته تاکنون همکاری کانون و انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی شکل گرفت. در همین راستا در جشنواره‌ی چهارم از ظرفیت این انجمن در کارهای تخصصی جشنواره استفاده کردیم.

در دوره‌های قبل تولیدکنندگان و متخصصان خواستار مشارکت در این جشنواره بودند که این امر در دوره‌ی جدید محقق شده است. با حذف فروش کالاهای وارداتی و برگزاری بخشی برای معرفی تولیدکنندگان، چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از تاریخ 26 تا 30 آبان و با شعار «تمرین زندگی» برگزار خواهد شد.»

دبیر این جشنواره اعلام کرد: «همچون سال‌های گذشته، کمیته‌ی داوری، آثار را در سه بخش «ایده بازار»، «ثبتی»، «مجوز تولید» بررسی کرده‌اند. کمیته‌ی علمی جشنواره با برگزاری یک همایش در روز نخست، چهار نشست و پنج کارگاه مسایل متنوعی را در حوزه‌ی طراحی و تولید اسباب‌بازی بررسی خواهد کرد. در بخش ترویجی و با مشارکت بیش از 30 نهاد و تولیدکننده نیز قرار است ضمن مشاوره به خانواده‌ها شرایطی برای بازی گروه‌های سنی مختلف در این جشنواره فراهم بیاید.»

این سخنران در بخشی دیگر از سخنانش به رونمایی از دو عنوان کتاب اشاره داشت، حموله عنوان کرد: «روزهای برگزاری نمایشگاه که هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی است، از دو اثر رونمایی خواهیم کرد. نخست کتاب «فن‌آوری‌های صنعت اسباب‌بازی» است. همچنین در این روزها مجموعه پنج جلدی «تئاتر اسباب‌بازی» به مخاطبان معرفی خواهد شد.»

حموله ضمن تاکید بر حضور گروه «سلامت و هنر» برای چهارمین سال متوالی گفت: «این گروه ضمن جمع‌آوری هدایای مردمی، بار دیگر قصد دارد جهت تجهیز اتاق بازی بیمارستان‌های کودک در این نمایشگاه حضور فعالی داشته باشد.»

سیدامیر آقایی دبیرکل گروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن‌آوری ریاست‌جمهوری در این مراسم حضور داشت ضمن قدردانی از فعالیت‌های کانون، بسط سرمایه‌های اجتماعی را وظیفه‌ی این نهاد خواند. وی که در پایان این نشست به ایراد سخنانی پرداخت، عنوان کرد: «با تغییر مدیریت کانون، حوزه‌ی عملیاتی این نهاد نیز تغییر کرد.

ما همواره کانون را یک منبع می‌دانیم. بنابراین تاکید ما این است که بسط سرمایه‌های اجتماعی باید یکی از اهداف این نهاد قرار بگیرد تا بتوانیم کانون را معیاری برای تمام خانواده‌ها معرفی کنیم.»

وی ضمن تشکر از مشارکت‌خواهی جشنواره اسباب‌بازی و حضور مجموعه‌ها و انجمن‌های مختلف در برگزاری این رویداد گفت: «آنچه در دوره‌های قبل مطلوب و قابل بحث بود، مباحث ترویجی این جشنواره بود که خوشبختانه در دوره‌ی جدید هم مورد توجه قرار گرفته است. به نظر می‌رسد رشد قارچ گونه‌ی مسایل پرورشی و تربیتی و نبود فیلتر برای آن‌ها به آسیب‌هایی منجر شود. بنابراین باید مرجعی مطمئن برای این حوزه وجود داشته باشد تا بتوانیم در مباحث ترویجی مربیانی برای رده‌های مختلف سنی داشته و با تداوم این عملکرد به الگوسازی بپردازیم.»

وی همچنین از تخصصی شدن جشنواره اسباب‌بازی قدردانی کرد: «تخصصی کردن این جشنواره رویکرد درستی بود،‌ با توجه به گسست‌های موجود باید توان فنی و عملیاتی تولید کنندگان، طراحان و... را ارتقا بدهیم و برای مدارس و بازی‌سراها نیز نقش هدایت‌گر را به واسطه‌ی این جشنواره ایفا کنیم.»

در ادامه‌ی این نشست سخنرانان به سوال‌های خبرنگاران حاضر پاسخ گفتند.

اسامی و روزهای برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و سخنرانان، و زمان برگزاری مراسم رونمایی از آثار تالیفی حوزه‌‌ی اسباب‌بازی به زودی اعلام خواهد شد.

در برگزاری چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی وزارت آموزش و پرورش، ستاد فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست جمهوری و شورای نظارت بر اسباب‌بازی و انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران با کانون همکاری می‌کنند.

گفتنی است این جشنواره در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همه روزه از ساعت 9 تا 19 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

مطالب مرتبط:
پوستر چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی منتشر شد
چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی برگزار می شود
مشغول‌کردن بی‌هدف کودکان با اسباب‌بازی آسیب‌زا است

کانال کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: شهرزاد فراهانی- منبع: kanoonnews.ir
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.