تبیان، دستیار زندگی

جشنواره اسباب‌بازی فضایی برای گفت‌وگوی فعالان این صنعت است

ارتقای صنعت اسباب‌بازی، نیازمند گفت‌وگوی طراحان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان این حوزه و تسهیل‌گری نهادهای مرتبط همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشنواره اسباب  بازی...
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، یک کارشناس ارشد طراحی صنعتی معتقد است مشکل طراحی اسباب‌بازی و ارتقای کیفی آن منوط به تاسیس رشته‌ی دانشگاهی در این زمینه نیست‌.

صمد خطیبی گفت: «اگرچه متخصصان زیادی درباره‌ی این ضرورت سخن می‌گویند اما چند ایراد به این مساله وارد است. نخست این‌که رشته‌ی طراحی صنعتی که رشته‌ای شناخته شده است و به صنعت‌های اساسی‌تر همچون خودرو، مبلمان و لوازم خانگی می‌پردازد، همچنان در ایران ابعاد تخصصی پیدا نکرده است به همین دلیل توجیهی برای تاسیس رشته‌ای که هنوز بازار کاری برای فارغ‌التحصیلان آن وجود ندارد، نمی‌بینم.

دوم اینکه قطعا امکان تاسیس این رشته در دوره‌ی کارشناسی وجود ندارد و اگر این رشته در دوره‌ی کارشناسی ارشد راه‌اندازی شود، سوال مهمی ایجاد می‌شود؛ آیا اساتید و متخصصان دانشگاهی در این زمینه وجود دارند؟»

مسوول کارگروه «معیشت و اقتصاد در طراحی اسباب‌بازی» که در زیرمجموعه‌ی کمیته‌ی علمی جشنواره اسباب‌بازی فعالیت خود را آغاز کرده است، عنوان کرد: «راهکار ارتقا کیفی طراحی اسباب‌بازی برگزاری کارگاه‌های طولانی مدت و مدون است. اگر این کارگاه‌ها با همکاری صنعت و دانشگاه راه‌اندازی شود و ادامه یابد و وارد فضای تخصصی‌تر شود شاید در سال‌های دورتر بتوان به راه‌اندازی رشته‌ای مستقل فکر کرد.»

وی در این میان به نقش جشنواره اسباب‌بازی در رفع موانع موجود پرداخت و به کارکردهای این رویداد فرهنگی اشاره داشت: «تصور می‌کنم حوزه‌ی اسباب‌بازی کماکان نیازهایی دارد که برای آن‌ها راه‌کاری پیدا نشده است. یکی از این نیازمندی‌ها استانداردسازی است که محدودیت‌هایی مانع آن شده‌اند. به همین دلیل در بسیاری از موارد تولیدکنندگان توقع دارند تا قواعدی از دستگاه‌های بالاتر شکل بگیرد و قطعا این نیازها با حضور یک تسهیل‌گر صورت می‌گیرد. کانون پرورش فکری در این زمینه می‌تواند یاری‌گر تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و طراحان اسباب‌بازی باشد.»

خطیبی که در گرایش طراحی تعاملی رشته‌ی طراحی صنعتی از دانشگاه دلفت هلند فارغ‌التحصیل شده است به الزام‌های یک نمایشگاه تخصصی پرداخت و گفت: «خوشبختانه مطلع شدم که از این دوره، بخش نمایشگاهی به جشنواره اضافه شده است. اما در سال‌های گذشته نمایشگاه متمرکز بر فروش بود و این امر باعث شد تا مفهوم تخصصی خود را از دست بدهد. وقتی سخن از نمایشگاه تخصصی می‌شود باید فعالان آن حوزه مخاطبان اصلی باشند. و فضایی برای گفت‌وگوی آن‌ها فراهم بیاید. این مشکل در دوره‌ی جدید رفع شده است که سبب خرسندی است.»

بر اساس این خبر، هم‌زمان با برگزاری چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، 10 نشست و کارگاه علمی میزبان علاقه‌مندان و فعالان این حوزه خواهد بود. از چندی پیش کارگروه‌های متعدد در حال برنامه‌ریزی برای هر یک از این نشست‌ها و کارگاه‌ها بوده‌اند.

چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از 26 تا 30 آبان از ساعت 9 تا 19 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط:
نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی فراخوان داد
ثبت نام شرکت در نمایشگاه اسباب بازی آغاز شد
تمرین زندگی شعار جشنواره ملی اسباب‌بازی اعلام شد

تنظیم: شهرزاد فراهانی- منبع: kanoonnews.ir
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.