تبیان، دستیار زندگی

دانشگاه هنر میزبان جشنواره سالانه مجسمه سازی

دانشگاه هنر امسال نیز همچون سال های گذشته میزبان جشنواره سالانه مجسمه سازی است ، این جشنواره که از 19 آبان ماه جاری اغاز شده تا 29 همین ماه ادامه دارد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
دانشگاه هنر میزبان جشنواره سالانه مجسمه سازی

دبیر جشنواره مجسمه سازی دانشگاه هنر عنوان کرد: جشنواره در حوزه های چوب، هنر محیطی، نگرش تازه به مواد، استیتمنت نویسی، ناشنیده های محصص، تاریخ فرم و تجربه مجسمه با حضور اساتید مجسمه سازی کشور برای دانشجویان کارگاه آموزشی برگزار می شود.
«کورش گلناری» در ادامه اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره که همه ساله در پاییز برگزار می شود ، ارائه اطلاعات اساتید دیگر دانشگاه ها و مراکز آموزشی آزاد به دانشجویان است و با برگزاری کارگاه های عملی در محوطه دانشگاه حس هیجان و انگیزه را در میان دانشجویان افزایش می دهد .
مدیر گروه مجسمه سازی دانشگاه هنر با بیان اینکه محدودیتی برای حضور دانشجویان و اساتید دیگر دانشگاه ها در این کارگاه ها وجود ندارد، تصریح کرد: قبل از برگزاری جشنواره فراخوانی ابلاغ می شود تا دانشجویان طرح های خود را ارسال کنند و به طرح های برگزیده جوایزی اعطا می شود.
وی این توضیح را نیز داد که طرح های منتخب در کارگاه های چوب و فلز جشنواره توسط دانشجویان پیشنهاد دهنده ساخته می شود.
گلناری یادآور شد: دانشگاه هنر 120 دانشجو در مقطع کارشناسی دارد و دوره های تحصیلات تکمیلی برای این رشته تعریف نشده است اما دانشگاه هنر در تلاش برای ایجاد مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه است.

دانشجویان هنر به خارج اعزام نمی شوند

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در حال حاضر مبادلات فرهنگی و هنری به دلیل مسائل اقتصادی در سطح بین المللی مطلوب نیست و دانشجویان رشته های هنری برای گذراندن دوره های تخصصی به خارج از کشور اعزام نمی شوند. در حالی که بسیاری از دانشگاه ها دارای این سطح از مراودات بین المللی هستند.
گلناری با اشاره به اینکه کشورهای منطقه از جمله لبنان و هند فضای بین دانشگاهی قابل توجهی در حوزه بین الملل دارند، افزود: دانشگاه های هنر سعی می کنند از وجود برخی از هنرمندان دیگر کشورها در ایران استفاده کرده و کارگاه هایی در دانشگاه برای آنها برگزار کنند.
وی با بیان اینکه باید شرایط حداقلی برای فعالیت هنرمندان با حمایت نهادهای مربوطه مثل وزارت ارشاد و شهرداری ایجاد شود، اظهار کرد: هزینه ساخت مجسمه در مقایسه با دیگر رشته ها بسیار گران است و نیاز به امکانات فراوانی دارد که هنرمندان و دانشجویان به دلیل مشکلات اقتصادی به ناچار کارهای مورد نظر خود را ارائه نکرده و به نتیجه مطلوب نمی رسند.

موزه هنرهای معاصر نیاز کشور است

این استاد دانشگاه با اشاره به احداث شعبه دوم موزه لوور فرانسه در کشور قطر، ادامه داد: فرهنگ و هنر یک ارزش افزوده است. که با وجود سرمایه گذاری کشورهای منطقه در این حوزه، اقدامات موثری در داخل برای هنر صورت نگرفته است.
وی افزود: علاوه بر این به دلیل نبود برنامه ریزی و سیاست گذاری های غلط شاهد مهاجرت هنرمندان سرشناس هنرهای تجسمی به دیگر کشورها هستیم.
گلناری تصریح کرد: درحالی که توجه به هنر باعث بهره اقتصادی چند سویه برای کشور و هنرمندان می شود اما در زمان حاضر تولید آثار هنری معاصر روبه کاهش بوده و یا متوقف شده است.
این استاد دانشگاه یکی از مسائل کنونی حوزه مجسمه سازی را به روز نبودن آثار خلق شده در این حوزه برشمرد و افزود: گردشگران خارجی در سفر به ایران فقط امکان بازدید از برخی آثار متعلق به دوران قاچار را دارند درحالی که اگر این هنر به روز بود علاوه بر منافع اقتصادی بر تعداد گردشگران افزوده و برای کشور ارز آوری داشت .

منبع : خبرگزاری ایرنا