تبیان، دستیار زندگی

راهکارهای کاهش هزینه سفر به عتبات

با توجه به اهمیت سفر به عتبات و تأکید به زیارت امام حسین (ع) در روایات متعدد، مسؤولان باید با اخذ تدابیری تلاش کنند با ایجاد سفر‌های ارزان‌قیمت به عتبات، امکان تشرف تمام عاشقان حسینی به این سفر معنوی را فراهم سازند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حرم امام حسین

زیارت عتبات در سال‌های گذشته به عنوان یکی از سفرهای خاص با قیمت مناسب برای بسیاری از عاشقان حسینی امکان‌پذیر بود، اما در ماه‌‌های اخیر با توجه به افزایش هزینه سفر به عتبات، بسیاری از دلدادگان حسینی در آرزوی این سفر هستند؛ چرا که قیمت بالای این سفر معنوی امکان زیارت برای همه را محدود کرده است.

هم‌اکنون سفر به عتبات به صورت زمینی از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و به صورت هوایی از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که تأمین این هزینه سفر برای یک خانواده ۴ نفره با وضعیت اقتصادی متوسط هم کار چندان راحتی نیست.

بر همین اساس به نظر می‌رسد که سازمان حج و زیارت و مسؤولان دولتی باید برای زیارت امام حسین (ع) که سرشار از برکات مختلف برای افراد است چاره‌اندیشی کنند، چرا که در احادیث مختلف به سفر به کربلا و زیارت امام حسین (ع) به ویژه در زمان‌ها و مناسبت‌های خاص تأکید شده است. این سفر معنوی می‌تواند به نوعی جامعه را از برخی از معضلات اجتماعی و فرهنگی بیمه کند.

تسهیل سفر به عتبات با تجدید نظر در سیاست‌های ارزی

مرتضی آقایی مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه ما همواره برای کاهش هزینه‌های سفر زائران به عتبات در تلاش هستیم، می‌گوید:  امیدواریم با توجه به سیاست‌های کلان نظام که همیشه از سفرهای زیارتی حمایت می‌کردند، تجدید نظری در قیمت ارز صورت گیرد تا تشرف زائران به عتبات عالیات تسهیل شود.

کاهش مدت اقامت زائران عتبات

بر همین اساس، یکی از اموری که می‌تواند موجب شود تا سفر به عتبات ارزان شده و تمامی عاشقان بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند، کاهش زمان سفر به عتبات است، چرا که یکی از دلایل اصلی افزایش هزینه‌های سفر به عتبات نوسانات نرخ ارز، بالا بودن هزینه بلیت هواپیما و همچنین هتل‌ها در عراق به شمار می‌رود.

هم‌اکنون زائران به مدت ۷ شب و ۸ روز به عتبات مشرف می‌شوند که سه شب در نجف، سه شب در کربلا و یک شب در کاظمین اقامت دارند که می‌توان با کاهش طول سفر زائران، این هزینه‌ها را کاهش داد. به طوری که متولیان سازمان حج و زیارت می‌توانند با کاهش اقامت زائران در شهرهای مقدس عراق، هزینه‌های سفر را نیز کاهش دهند تا زیارت برای همه امکان‌پذیر شود.

پیش‌بینی بسته‌های متنوع سفر به عتبات

همچنین پیش‌بینی بسته‌های متنوع سفر برای هر قشر با هر درآمدی می‌تواند در زمینه زیارت عتبات برای همه و با قیمت مناسب مؤثر باشد، چرا که اگر بسته‌های متنوع سه روزه تا یک هفته‌ای برای عاشقان حسینی با هزینه‌های متنوع تدارک دیده شود، به طور حتم زائران با توجه به وضعیت اقتصادی خود می‌توانند به این سفر معنوی مشرف شوند.

البته به گفته محسن نظافتی مدیرکل سابق عتبات سازمان حج و زیارت در سال‌های گذشته بسته‌های متنوع سفر به عتبات وجود داشت، اما با توجه به کاهش تقاضا برای برخی از بسته‌ها به ویژه سفرهای سه روزه و خالی بودن هتل‌ها در ایام مختلف، این نوع بسته‌های زیارتی چندان به صرفه نبودند و استقبال چندانی نیز از آن‌ها نمی‌شد.

این موضوع شاید در گذشته مورد اقبال واقع نمی‌شد، اما اکنون با توجه به افزایش هزینه‌های سفر به عتبات، به نظر می‌رسد که کاهش زمان سفر و هزینه‌های آن می‌تواند موجب شود تا بسیاری از عاشقان سفر به کربلا و زیارت امام حسین (ع) به آرزوی دیرینه زیارت برسند و سفر ارزان عتبات برای همه مهیا شود.

افزایش سفر به عتبات با تأمین ارز دولتی

همچنین تخصیص ارز دولتی به زیارت عتبات می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش هزینه سفر به عتبات باشد که در این زمینه بانک مرکزی و دولت نقش مؤثری دارد، اما به عقیده برخی از مسؤولان دولتی امکان تخصیص ارز دولتی به سفر عتبات در حال حاضر وجود ندارد.

این امر در حالی است که حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز می‌گوید: در صورت تأمین ارز دولتی مورد نیاز برای انجام سفرهای عتبات عالیات، ظرفیت این سفرها افزایش پیدا خواهد کرد و کاروان‌های بیشتری نیز به عتبات مشرف می‌شوند.

علاوه بر این، بسیاری از زائران حسینی با توجه به افزایش قیمت‌های سفر به عتبات، امکان پرداخت تمامی هزینه‌های سفر را به صورت یکجا ندارند که برخی از مراکز و کاروان‌ها حدود ۵۰ درصد هزینه سفر را در ابتدا از زائران اخذ کرده و در اقساط ۱۲ ماهه سایر هزینه‌ها را از زائران طلب می‌کنند که این امر نیز می‌تواند راهکار مناسبی برای دستیابی زائران به این سفر معنوی باشد.

ورود خیران و اعطای وام برای سفر به عتبات

تا جایی که حتی مدیر کل سابق عتبات سازمان حج و زیارت در این باره می‌گوید: نه تنها بانک‌ها بلکه خیران هم می‌توانند در این زمینه وارد شوند و با اعطای وام‌های قرض الحسنه و یا کم‌بهره بسیاری از افرادی که شوق زیارت دارند را به آرزوی خود برسانند و در ثواب زیارت آن‌ها شریک شوند.

امید است که مسؤولان مربوطه با تخصیص ارز دولتی گامی به سوی کاهش هزینه‌های سفر به عتبات بردارند و با بسته‌های سفر ارزان‌قیمت، این سفر معنوی را برای عاشقان حسینی تسهیل کنند.

منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.