تبیان، دستیار زندگی

زنگ خطر مهاجرت هنرمندان موسیقی آذربایجان

غلامرضا میرزازاده آهنگساز، تهیه کننده و کارشناس موسیقی درباره عدم حمایت داخلی از هنرمندان موسیقی بومی آذربایجان و به دنبال آن مهاجرت این موزیسین ها به جمهوری آذربایجان، هشدار داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
زنگ خطر مهاجرت هنرمندان موسیقی آذربایجان

میرزازاده که در اولین قسمت از برنامه «موسیقی در شهرستان ها»ی سایت موسیقی ایرانیان سخن می گفت، درباره آسیب جدید و جدی که موسیقی محلی آذربایجان با آن دست به گریبان است، گفت: «اشتراکات موسیقی ما با کشور جمهوری آذربایجان و حمایت‌های دولتی آنها از موسیقی باعث شده که مهاجرت هنرمندان ما به این کشور طی چند سال اخیر زیاد باشد.»
وی افزود: «حمایت‌هایی که دولت جمهوری آذربایجان از هنرمندان موسیقی خود دارد و فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلفی که برگزار می کند باعث شده که هنرمندان ما چه در بحث موسیقی عاشیق و چه در بحث موسیقی مقامی به این کشور مهاجرت کنند.» به گفته میرزازاده ، آنها حتی یک مکان مشخص را برای اجرای موسیقی مقامی تأسیس کرده‌اند و اختصاصا از طرف دولت جمهوری آذربایجان برای حفظ این داشته موسیقی کشور خود مورد حمایت قرار می‌گیرد.
وی افزود: جمهوری آذربایجان در ثبت جهانی موسیقی و ثبت جهانی ساز‌هایشان از ما پیش قدم‌تر شده اند. واقعیت این است که عدم حمایت دولت ما از هنرمندان موسیقی آذربایجانی باعث شده که هنرمندان به جمهوری آذربایجان مهاجرت کنند چرا که در آنجا بیشترین امکانات و حمایت‌ها از آنها می‌شود.
میرزازاده تاکید کرد: البته ناگفته نماند کشور ترکیه هم به خاطر همجواری با جمهوری آذربایجان باعث شده که هنرمندان ما به کشور ترکیه هم مهاجرت کنند. وقتی می‌بینند با وجود حمایت‌ها و امکانات در آنجا به اهدافشان بهتر می‌رسند ترغیب به مهاجرت می شوند و این یک زنگ خطر برای موسیقی ما است.»

 بدون حمایت موسیقی های بومی توان مقاومت در مقابل موسیقی های نو را ندارند

این آهنگساز درباره تهدید هایی که موسیقی بومی آذربایجان از سوی موسیقی های روز می شود، افزود: «یکی از قوی‌ترین، غنی‌ترین و با تکنیک‌ترین موسیقی های قومی ایران، موسیقی آذربایجان است، ما در زمینۀ موسیقی آذربایجان و موسیقی نواحی و اقوام آسیبهای زیادی را دیده ایم. متأسفانه این موسیقی‌ها که به صورت سینه به سینه به نسل جدید ما انتقال یافته، توسط موسیقی‌های نو و موسیقی‌های روز و به نوعی پاپ مورد تهدید قرار گرفته است.»
وی در این باره گفت: «معمولاً در سراسر دنیا موسیقی‌های اقوام و کلاسیک از طرف دولتها حمایت می شوند. این حمایت در کشور ما وجود ندارد و در عرصۀ رقابتی مطمئناً موسیقی نواحی و اقوام کم می آورد و مطمئناً بدون حمایتهای دولتی محکوم به شکست است. بزرگان موسیقی آذربایجان نیز به دلیل اقتصادی نبودن فعالیت در این زمینه، یا سرخورده شدند یا به نوعی کنار کشیده‌اند و یا مهاجرت کرده‌اند.»
این هنرمند با انتقاد از صداوسیما، در پایان صحبت های اش گفت: «صدا و سیما که نقش خیلی مهمی در حمایت از موسیقی دارد، متأسفانه بعد از چهل سال سپری شدن از انقلاب اسلامی هنوز تکلیفش با موسیقی روشن نیست و سلیقه‌های شخصی در آن اعمال می‌شود. عدم نشان دادن ساز‌های موسیقی شاید یکی از دلایلی باشد که موسیقی‌های سنتی و محلی ما روز به روز تضعیف می‌شوند.»
وی افزود: «رسانۀ ملی ما می‌توانست با حمایت از این نوع موسیقی و استفاده از هنرمندان در معرفی و حمایت از موسیقی اصیل به ما کمک کند. شاید ما تنها کشوری هستیم که نشان دادن ساز موسیقی در تلویزیون ما ممنوع است، در حالی که ما صدای این ساز‌ها را می‌شنویم.»

منبع : خبرگزاری ایرنا