تبیان، دستیار زندگی

در دومین روز همایش ملی زبان فارسی :

آموزش زبان فارسی در مسیر علمی شدن حرکت می کند

دومین و آخرین روز همایش ملی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان «آزفا» در تالار مولوی دانشگاه شهید بهشتی با ارائه مقالات تخصصی استادان دانشگاه و زبان شناسان و شرکت چند تن از مهمانان خارجی ادامه یافت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
آموزش زبان فارسی در مسیر علمی شدن حرکت می کند

هدف از برگزاری این نشست نقد و بررسی آموزش زبان فارسی و استانداردسازی متون آموزشی به زبان ساده برای مشتاقان خارجی این زبان است.
«سیده فلیحه زهرا کاظمی» رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بانوان لاهور و «ولادیمیر ایوانف» رئیس گروه آموزش «فقه اللغت» ایرانی دانشگاه دولتی مسکو، دو میهمان ویژه دومین همایش ملی «آزفا» بودند.
کاظمی که زبان فارسی را به لهجه بلوچی صحبت می کرد، به خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا گفت که در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بانوان لاهور ده ها دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند.
«مهین ناز میردهقان» دبیرعلمی دومین روز این همایش در سخنانی گفت: هدف ما بررسی و معرفی منابع و متون درسی آموزش زبان فارسی است.
وی افزود: استادان در مقالات خود به حوزه های تخصصی آموزش زبان فارسی، فارسی گفتاری و فارسی به فارسی می پردازند و تحلیل زبان و چگونگی استفاده جملات شرطی در آموزش زبان فارسی را بررسی می کنند.
«غلامحسین کریمی دوستان» رئیس نشست نیز از ارائه مقالات زبان شناسان ابراز خرسندی کرد و گفت: آموزش زبان فارسی یک حوزه مغفولی بوده است و اینک در حال پیدا کردن صاحبان خود است.
وی افزود: با تلاش هایی که اخیرا در چند دانشگاه ایران انجام شده است و محتوای سخنرانان این همایش نشان می دهد، نسل دوم به شکلی روش مند و علمی به سمت آموزش زبان فارسی حرکت می کند.
ایدئولوژی و آموزش زبان فارسی در ایران؛ گفتمان شناسی انتقادی هویت ایرانی در کتاب لغت عنوان مقاله ای مشترک از «سیده فاطمه طبسی» و «رضامراد صحرائی» بود.
«نگاهی تازه به طبقه بندی جملات شرطی از منظر آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان» مقاله ای بود که «مهدیه عابدی» و «مونا ولی پور» آن را نگاشته بودند.
کارشناسان و زبان شناسان شرکت کننده در این همایش معتقد بودند که کاربرد جملات شرطی یکی از مباحث پیچیده در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است.
«افروز تابعی» و «هادی فرجامی» مقاله ای با عنوان «بررسی میزان و چگونگی بهره گیری کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان از راهبردهای مستقیم یادگیری زبان دوم در مهارت های شنیدن و سخن گفتن» ارائه دادند.
همچنین «مدینه کرمی» با عنوان «بررسی موازنه های مواد آموزشی فارسی بیاموزیم و آموزش نوین فارسی در سطح پایه» مقاله اش را ارائه کرد.
آخرین مقاله های نشست صبح دومین روز همایش ملی آزفا را نیزبه ترتیب احسان طوفانی نژاد و زری سعیدی ارائه کردند.
کریمی دوستان رئیس این نشست بیان داشت به تمامی ارائه دهندگان مقاله یک گواهی اعطا می شود و در پایان مقاله برتر در نقدنامه فارسی به چاپ می رسد.
«عبدالحمید علیزاده» مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی نیز که اعلام شد پرواز وی از مشهد به علت باران شدید لغو شده است، غایب بزرگ نشست امروز بود.
دومین همایش ملی دوسالانه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا) که از روز دوشنبه در تالار مولوی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و بعداز ظهر امروز به کار خود پایان داد .

منبع : خبرگزاری ایرنا