تبیان، دستیار زندگی

رازهای زیبایی سودمند و کم‌هزینه

روش‌هایی ساده و ارزان برای زیباتر کردن لبخند

اگر می‌خواهید سفیدی دندان‌های خود را برگردانید و لبخند زیباتری داشته باشید، چند راهکار ساده، ارزان‌قیمت و خانگی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را امتحان کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جوش شیرین برای سفیدی دندان ها
خدمات دندان‌پزشکی همواره جزو خدمات گران‌قیمت در سراسر جهان بوده است. این روزها که شرایط اقتصادی کشور دستخوش چالش‌هایی شده، برخی افراد توانایی مالی انجام دادن خدمات زیبایی را در حوزه دهان و دندان ندارند. بعضی از این خدمات مانند رفع زردی دندان‌ها امری واجب برای خیلی‌ها، مخصوصاً خانم‌ها و افراد جوان، هستند. از این رو، اگر می‌خواهید سفیدی دندان‌های خود را برگردانید و لبخند زیباتری داشته باشید، چند راهکار ساده، ارزان‌قیمت و خانگی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را امتحان کنید. با انجام این کارها می‌توانید جرم و لکه‌های غیربیماری‌زای سطح دندان‌ها را از خود دور کنید و اعتماد به نفس بیشتری به دست بیاورید.

مخلوط جوش‌شیرین

جوش‌شیرین، یکی از بهترین حلال‌ها برای رفع زردی یا رنگ گرفتن دندان‌ها در اثر خوردن مواد غذایی رنگی مانند انواع چای، قهوه و شکلات‌هاست. جوش‌شیرین حاوی ترکیبات ضدباکتریایی است که می‌توانند باعث از بین رفتن جرم و لکه‌های سطحی دندان‌ها شوند. برای تهیه مخلوط جوش‌شیرین به منظور زیباتر کردن ظاهر دندان‌ها کافی است یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک مخلوط کنید. سپس چند قطره آب به این مخلوط بیفزایید تا حالت خمیری به خود بگیرد. حالا این خمیر را روی مسواکتان قرار دهید و سطح دندان‌ها را به‌خوبی با آن مسواک کنید. شما می‌توانید حدود 1 ماه، یک روز در میان و روزی یک مرتبه این کار را تکرار کنید تا جرم‌ها و تیرگی‌های سطحی دندان‌ها از بین بروند. فقط به خاطر داشته باشید این ترکیب جایگزین خمیردندان نیست و شما باید در زمان استفاده از آن حتماً مسواک زدن روزانه با خمیردندان‌های رایج موجود در بازار را هم جدی بگیرید.

برای بهره بردن از خاصیت ضدلک بودن پوست پرتقال، آن را کاملاً بشویید و پس از خشک کردن حدود 2 دقیقه پوست نارنجی پرتقال را روی دندان‌های خود بزنید. سپس دهان خود را با آب ولرم آبکشی کنید


ترکیب آلوئه‌ورا و ژل گلیسیرین

آلوئه‌ورا، گیاهی با خواص بسیار زیاد است که در برخی از نقاط جهان آن را با نام گیاه معجزه‌آسا می‌شناسند. یکی از ویژگی‌های مثبت این گیاه، وجود ترکیبات ضدمیکروب داخل آن است. علاوه بر این، آلوئه‌ورا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که استفاده موضعی از آن می‌تواند باعث حفظ سلامت دندان‌ها و پیشگیری از پوسیدگی آن‌ها شود. برای تهیه خمیر آلوئه‌ورا به منظور پاک‌سازی ظاهری دندان‌ها کافی است یک قاشق چای‌خوری از ترکیب ژله‌ای گیاه آلوئه‌ورا را با 4 قاشق چای‌خوری گلیسیرین گیاهی، 4 قاشق چای‌خوری جوش شیرین و 10 قطره آب‌لیمو مخلوط کنید تا حالتی خمیری به خود بگیرد. این خمیر را با کمک انگشت سبابه شب‌ها قبل از خواب روی دندان‌های خود بزنید و پس از ماساژ دادن کامل دندان‌ها با آن، دهانتان را با آب ولرم آبکشی کنید. شما می‌توانید حدود یک هفته و هر شب از این مخلوط برای روشن کردن رنگ دندان‌هایتان کمک بگیرید.

پوست پرتقال

پوست پرتقال، یکی از ارزانقیمت‌ترین ترکیبات مؤثر برای پاک‌سازی دندان‌هاست که از زمان‌های بسیار دور تاکنون توجه زیادی به آن می‌شده است. شما می‌توانید برای بهره بردن از خاصیت ضدلک بودن پوست پرتقال، آن را کاملاً بشویید و پس از خشک کردن حدود 2 دقیقه پوست نارنجی پرتقال را روی دندان‌های خود بزنید. سپس دهان خود را با آب ولرم آبکشی کنید. برای بهره بردن بیشتر از این روش حداقل هفته‌ای 2 مرتبه و به مدت 2 ماه این کار را ادامه دهید.

دانه کنجد خام

دانه کنجد خام، از دیگر ترکیبات مفید برای حفظ سلامت دندان‌ها و رفع تیرگی سطحی آن‌هاست. برای تهیه خمیر کنجد به منظور پاک‌سازی دندان‌ها کافی است حدود یک قاشق غذاخوری کنجد خام را کاملا له کرده و قبل از مسواک زدن این خمیر له‌شده را با خمیردندان خود مخلوط کنید. با انجام دادن این کار به صورت یک روز در میان و حدود یک ماه می‌توانید دندان‌هایی سفیدتر داشته باشید.

انجیر

استفاده از انجیر با تمام مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، متفاوت است. متخصصان بر این باورند یکی از علائم ایجاد جرم یا لکه‌های سطحی در دندان‌ها کمبود ترشح بزاق در برخی افراد است. از این‌رو، مصرف روزانه خوراکی‌هایی که باعث افزایش ترشح بزاق می‌شوند، در این زمینه بسیار مفید خواهد بود. با این حساب، توصیه می‌شود افرادی که می‌خواهند دندان‌ها و لبخند زیباتری داشته باشند، حداقل روزانه 2 تا 3 عدد انجیر تازه مصرف کنند زیرا جویدن انجیر شدیداً باعث افزایش ترشح بزاق خواهد شد.

نوشیدن آب

همان‌طور که گفته شد، از مهم‌ترین دلایل رنگ گرفتن دندان‌ها می‌توان به مصرف نوشیدنی‌های رنگی مانند چای، قهوه، نوشابه و... اشاره کرد. از این‌رو، علاوه بر توصیه به کاهش مصرف نوشیدنی‌های رنگی به منظور حفظ سلامت و زیبایی ظاهری دندان‌ها، توصیه می‌شود حتماً بعد از خوردن یا نوشیدن هر نوع خوراکی رنگی حتماً نصف لیوان آب بنوشید و این آب را قبل از قورت دادن حتماً یک دور در دهانتان بچرخانید. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید بعد از خوردن برخی مواد غذایی با آشامیدنی‌های رنگی آب بنوشید، حداقل 10 تا 15 ثانیه مقداری آب ولرم در دهان خود بچرخانید و سپس آن را دور بریزید.

یک توصیه
استفاده از تمامی ترکیباتی که به‌صورت موضعی برای رفع لکه‌های دندان‌ها توصیه شد، ممکن است باعث حساس شدن دندان‌ها در برخی افراد شود. به همین دلیل هم بهتر است در زمان استفاده از این ترکیبات خانگی از خمیردندان‌های ضدحساسیت کمک بگیرید و اگر حساسیت دندان‌ها به‌صورت تیر کشیدن، شدید یا آزاردهنده بود، حتماً مصرف ترکیب ضدلک خانگی خود را کنار بگذارید.

6 توصیه کوتاه و کاربردی برای پیشگیری از لک شدن دندان‌ها

1- در طول روز حداقل 3 مرتبه میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌های جویدنی را 5 دقیقه بجوید تا ترشح بزاق دهانتان بیشتر شود.
2- تا می‌توانید دور مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رنگی و شیرین خط بکشید.
3- حداقل روزی 2 مرتبه مسواک بزنید.
4- هنگام مسواک زدن، انجام حرکت از بالا به پایین مسواک را فراموش نکنید.
5- از استعمال دخانیات بپرهیزید.
6- حداقل روزی 2 تا 3 مرتبه آب خالی در دهانتان بچرخانید و آن را دور بریزید.
منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.