تبیان، دستیار زندگی

موسس یک استودیو انیمیشن

خروجی دانشگاه برای تولید انیمیشن کارایی ندارد

موسس استودیو هورخش، با اشاره به اینکه انیمیشن جزو 10صنعت برتر دنیاست و در جریان تولید آن کارآفرینی خوبی صورت می گیرد گفت: متاسفانه خروجی های دانشگاه برای تولید انیمیشن کارایی ندارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
خروجی دانشگاه برای تولید انیمیشن کارایی ندارد

اشکان رهگذر نویسنده و کارگردان انیمیشن و آرمان رهگذر مدیرعامل استودیو هورخش در سی و هفتمین همایش فصلی MITM با عنوان «سرمایه‌ های انسانی در نسل هزاره» درباره تجربیات خودشان در حوزه مدیریت استودیو انیمیشن گفتند.
آرمان رهگذر در این همایش در این باره افزود: برای شروع کار به دنبال افراد مستعد رفتیم.
وی درباره نحوه اداره کردن استودیو انیمیشن توضیح داد: ما منشوری برای استودیو تهیه کردیم و حضور در استودیو را به سفر اکتشافی تبدیل کردیم. آموزش کارکنان را در درجه اول قراردادیم؛ اما در کنارش فرصت‌هایی برای بازی‌های مختلف فراهم کردیم تا هنرمندان ما در ساعاتی بازی‌های فکری یا حتی شبکه‌ای انجام دهند. برای اینکه از نرم‌افزار تولید انیمیشن را تغییر دهیم، مسابقه‌ای بین هنرمندان استودیو برگزار کردیم و آن‌ها را تشویق کردیم با این نرم‌افزار بیشتر کار کنند.
موسس «استودیو هورخش» ادامه داد: برای هنرمندان تور برگزار می‌کنیم. هنرمند ماه انتخاب می‌کنیم که در روند جدید به سمت انتخاب گروه ماه رفته‌ایم و آن‌هایی که باهم خوب کار می‌کنند را تشویق می‌کنیم. هرسال هنرمندان سال انتخاب می‌کنیم که هدیه‌‌شان سفر به جشنواره انسی، مهم‌ترین جشنواره انیمیشن دنیاست.
وی تاکید کرد: همه این کارها برای این است که شور و شوق هنرمندانمان را زنده نگاه ‌داریم. چون شاید بخشی از کارهای انیمیشن خلاقانه باشد؛ اما بخش دیگر آن کارهای تکرار‌شونده و کاملاً صنعتی است. بنابراین انرژی هنرمند برای کار تکرارشونده هم اهمیت دارد.
رهگذر با اشاره به اینکه کمال‌گرایی و سوق دادن افراد به کمال‌گرایی از اهداف استودیو هست، گفت: ما هر هفته جلسات نمایش انیمیشن‌های برتر را داریم و برای هنرمندان توضیح می‌دهیم که چرا این آثار موفق بودند. سعی می‌کنیم کار هنرمندان بزرگ را واکاوی کنیم. چون ما همیشه درباره خودمان چنین قضاوتی داریم که چون ایرانی هستیم، درنتیجه همیشه کارهای درجه پایینی تولید می‌کنیم.
‌آرمان رهگذر نیز در این نشست، گفت: حتی با انیمیشن می‌شود تغییر نگرش در جامعه ایجاد کرد. حتماً کارتون فوتبالیست‌ها را به یاد دارید، همین انیمیشن ژاپنی بود که باعث رشد فوتبال ژاپن شد و توجه ژاپنی‌ها را به فوتبال جلب کرد که حالا امروز می‌توانند قهرمان آسیا شوند.
آرمان رهگذر با اشاره به اینکه فعالیت استودیو هورخش از 14 سال پیش آغاز شد، گفت: اشکان فعالیت استودیو هورخش را از یک اتاق کوچک شروع کرد. او در حوزه‌ای پا گذاشت که خارجی‌ها خیلی وقت پیش آن را تبدیل به صنعت کرده بودند. آن‌ها خیلی خوب متوجه شده بودند که انیمیشن صنعتی است که به کار گروهی وابسته است. ما هم توانستیم این صنعت را یاد بگیریم و پرچم کشورمان را در کشورهای بسیاری بالا ببریم.
او ادامه داد: تابه‌حال در روند تولیدات استودیو هورخش بیش از صد هنرمند پرورش داد‌ه‌ایم و در زمینه‌های مختلف اعم از انیمیشن‌های کوتاه، تجربی، تبلیغاتی، موزیک ویدیو، رمان‌های گرافیکی، انیمیشن سینمایی، تلویزیونی و تولید محصولات جانبی فعالیت داشته‌ایم.
مدیرعامل استودیو هورخش درباره معنی «هورخش» گفت: شیخ شهاب‌الدین سهروردی اولین کسی بود که این اصطلاح یا کلمه را در کتاب «المشارع و المطارحات» به کار برد. سهروردی می‌گوید وقتی انسان در پی‌شناخت خود، به درجه‌ای از کمال برسد می‌تواند نوری را ببیند که به آن هورخش گفته می‌شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا