تبیان، دستیار زندگی

لیگ‌های معتبر اروپایی دنبال ایرانی‌ها هستند

رئیس فدراسیون شطرنج گفت: اکثر کشورهای دنیا برای لیگ‌های خود به دنبال بازیکنان ایرانی هستند و استارت این کار زده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شطرنج
مهرداد پهلوان‌زاده درمورد انتخاب دبیر برای فدراسیون شطرنج اظهار داشت: در این خصوص در حال مذاکره هستیم و اگر گزینه‌های مدنظر ما تایید شوند، فکر می‌کنم تا هفته آینده بتوانیم نام دبیر جدید را به رسانه‌ها اعلام کنیم. گزینه‌های خوبی داریم که در حال بررسی شرایط با آنها هستیم.
وی درخصوص عملکرد مبینا علی‌نسب در مسابقات قهرمانی بانوان جهان خاطرنشان کرد: واقعاً علی نسب عملکرد خیلی خوبی داشت و توانست طلسم‌شکنی کند. برخی مواقع ایرانی‌ها فکر می‌کنند نمی‌توانند برخی کارها را انجام دهند، اما نماینده خوب‌مان در این دوره از مسابقات نشان داد که ایرانی‌ها توانایی بالایی دارند. سایت فدراسیون جهانی هم عکس علی‌نسب را منتشر کرده و از او به نام پدیده و ستاره مسابقات نام برد.
رئیس فدراسیون شطرنج ادامه داد: علی‌نسب در دو بازی اول که خیلی راحت توانست حریفان خود را شکست دهد. در دور سوم هم برابر نفر ششم جهان قرار گرفت؛ در بازی اول از مرحله سوم نماینده ایران برنده مسابقه بود که تنها به دلیل یک اشتباه نتوانست بازی را به سود خود تمام کند. در بازی دوم هم فکر می‌کنم حریف از نظر روحی شرایط بهتری داشت و توانست برنده شود. شاید اگر علی‌نسب تجربه بیشتری داشت خیلی راحت به مراحل بالاتر می‌رسید. ما بسیار از عملکرد وی راضی هستیم.
پهلوان‌زاده درمورد حضور شطرنج‌بازان ایرانی در بوندس‌لیگای آلمان تصریح کرد: اکثر کشورهای دنیا برای لیگ‌های خود به دنبال بازیکنان ایرانی هستند و استارت این کار زده شده است. تیم مونیخ آلمان که باشگاه شناخته شده‌ای است از حضور دو بازیکن ایرانی (علیرضا فیروزجا و سیدمحمدامین طباطبایی) استفاده می‌کند. در مجموع شروع خیلی خوبی است که ایرانی‌ها بتوانند در لیگ‌های اروپایی بازی کنند، چون از نظر مالی هم برای آنها بسیار مفید است.
وی گفت: حضور در لیگ‌های اروپایی موجب می‌شود تا شطرنج‌بازان ایرانی از نظر مالی و فنی رشد کنند. ضمن اینکه بازیکنان سطح اول ایرانی به دلیل برخی مسائل از جمله موضوعات مالی و کم‌بازده بودن تیم‌ها در لیگ داخلی حضور پیدا نکرده‌اند. مسابقات قهرمانی کشور در همدان و گرگان در حال برگزاری است.
رئیس فدراسیون شطرنج درمورد اینکه به نظر می‌رسد مشکلاتی بین وزارت ورزش و فدراسیون شطرنج وجود دارد، عنوان کرد: این حرف‌ها اصلاً درست نیست. ما تعامل 100درصدی با وزارت ورزش داریم و دنبال اجرای کارهای خود هستیم. پس از میزبانی شایسته‌ای که داشتیم و حرف و حدیث‌های زیادی هم به وجود آمد بارها با وزیر ورزش دیدار داشتیم که این نشان می‌دهد تعامل خوبی برقرار است. واقعاً مشکل خاصی وجود ندارد و ما فقط به فکر اجرای برنامه‌ها هستیم.
شطرنج کشور در سال‌های اخیر از رده 51 به 26 فدراسیون جهانی رسیده است و احتمالاً بالاتر هم خواهد رفت. وزارت ورزش همیشه کمال لطف را به فدراسیون شطرنج داشته است. آهنگ رشد فدراسیون ما در چند وقت اخیر نه تنها کُند نشده که تندتر هم شده است.
پهلوان‌زاده درمورد اینکه گفته می‌شود وی دوتابعیتی است و باید پست ریاست فدراسیون را ترک کند، تصریح کرد: دوست دارم بدانم تابعیتم مربوط به کدام کشور است. کشورهای حوزه خلیج فارس به هیچ عنوان دوتابعیتی ندارند. آیا شنیده‌اید که فردی تابعیت قطر و امارات را در کنار تابعیت یک کشور دیگر داشته باشد؟ من تابعیت کشور دیگری را ندارم.
منبع:فارس