تبیان، دستیار زندگی

سلطان سکه به دار مجازات آویخته شد

-سحرگاه امروز چهارشنبه حکم وحید مظلومین فرزند حبیب‌اله و محمداسماعیل قاسمی فرزند غلامعلی که به جرم افسادفی‌الارض از طریق تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه به اعدام محکوم شده بودند، اجرا شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلطان سکه
در این پرونده براساس گزارش بهمن ماه سال 96 بانک مرکزی و سپس با گزارشات وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی، تعدادی از عوامل مهم و موثر در اخلال ارزی و تلاطم بازار، از جمله دو مجرم فوق شناسایی و دستگیر شدند و گرچه متاسفانه از زمان اعلام بانک مرکزی و دستگیری فرزند وحید مظلومین به نام محمدرضا مظلومین اعضای شبکه موفق شده بودند بخشی از اسناد و مدارک جرم را معدوم یا مخفی نمایند معذلک با تحقیقات میدانی و تحقیق از جمعی از متهمین دستگیر شده مشخص شد شبکه وحید مظلومین از مؤثرترین فعالان غیرمجاز بازار ارز و سکه بوده و با استفاده از حساب های بانکی دیگران از چندین سال قبل تا زمان دستگیری فعالیت گسترده غیرمجاز و در مدت زمانی فقط گردش حساب دو تن از اقوام و کارمندان نامبرده مبلغ 8 هزار و 219 میلیارد و 961 میلیون و 881 هزار و 485 هزار تومان و 3 هزار و 250 میلیارد و 551 میلیون و 447 هزار و 278 تومان بوده و حسب اسناد و مدارک و تحقیقات به عمل آمده از حساب بیش از ٤٠ نفر با تبانی با بعضی از کارمندان بانک در جهت پوشش فعالیت غیرمجاز ارزی و سکه استفاده کرده اند.
مظلومین با اینکه مجوز خرید و فروش سکه و ارز را نداشته است با ایجاد یک باند سازمان یافته بزرگ‌ترین شبکه اخلال ارزی و خرید و فروش بدون مجوز سکه را تشکیل داده و محمد اسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم نیز یکی از اعضای این شبکه و تراکنش مالی شخص اسماعیل قاسمی در این شبکه چهار هزار و هشتصد و سی و چهار میلیارد تومان بوده است.
وحید مظلومین در این شبکه غیرمجاز حتی ملاحظه زنان مسن در فامیل را نکرده و از حساب پیرزن هفتاد و یک ساله مبلغ سه هزار و پانصد میلیارد ریال سوء استفاده کرده است.
در ادامه تحقیقات مشخص شد در شبکه وحید مظلومین صد و هفتاد هزار تراکنش مالی در قالب دویست و نود فقره حساب به مبلغ 14 هزار میلیارد تومان بوده است.
از جمله ویژگی فعالیت مجرمانه این گروه رد و بدل کردن غیرواقعی و صرفا شفاهی قیمت ارز و سکه بوده است که نقش بسزایی در افزایش قیمت داشته است. شبکه مظلومین با خرید و فروش عمده و کلان کاغذی و معاملات فردایی بازار ارز و سکه را ملتهب کرده و از اقدامات غیرمجاز دیگر این شبکه خروج منابع مالی به صورت غیرقانونی از کشور بوده است.
در این پرونده پس از اتمام تحقیقات و صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست به استناد مواد قانونی از جمله مواد ١ و ٢ قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور پرونده به شعبه دوم دادگاه ویژه ارسال و با تعیین وقت و با حضور وکلا، متهمین و نماینده دادستان رسیدگی و طی دادنامه مورخ 4 مهرماه 97 اعضای دستگیره شده‌ شبکه وحید مظلومین محکوم شدند.
وحید مظلومین و محمداسماعیل قاسمی به اعدام و سایرین به حبس محکوم شدند و پرونده متعاقب اعتراض وکلای محکومین به اعدام، به دیوان عالی کشور ارسال و شعبه چهل و یک دیوان عالی با رسیدگی دادنامه صادره در مورد متهمین به اعدام را ابرام و تایید کرد و پس از قطعیت حکم وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی با رعایت تشریفات قانونی سحرگاه روز چهارشنبه مورخ 23 آبان 97 حکم اعدام با حضور جمعی در تهران به مرحله اجرا درآمد.
منبع:ایرنا