تبیان، دستیار زندگی

مراقب گل و گیاه خود باشید

راه‌های از بین بردن پشه ریز گلدان

اگر به تازگی هنگام آبیاری گیاه و یا جابجایی گلدان متوجه شدید پشه‌های ریزی روی خاک فعالیت دارند بهتره قبل از هر خسارتی به گیاه این مشکل به نظر ناچیز اما بزرگ رو رفع کنید. وجود پشه در گلدان یعنی گیاه شما بیماری قارچی گرفته و خاک گلدان دارای کرم است. کرم‌ها از ریشه تغذیه می‌کنند و قارچ رفته رفته گیاه شما رو فاسد می‌کنند و در نهایت گیاه شما می‌میرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
پشه گلدان

راه‌های از بین بردن پشه گلدان:

بدانید که اولین اصل در از بین بردن پشه گلدان این است که صبر و حوصله به خرج بدهید و مستمر این کار را تکرار کنید. اگر طبق روش‌ها هم انجام بدهید جواب می‌گیرید.

اولین راه مقابله با این پشه‌ها توقف آبیاری است، اجازه بدهید چند سانتی متر از خاک خشک شود تا هم لارو و تخم‌ها از بین بروند و هم اینکه تمایل به تخم گذاری کم شود. به این صورت که بین هر دو آبیاری خاک گلدان شما تا ضخامت حدودا ۱ سانتی­متر خشک شده باشد. این خشکی خاک باغث جلوگیری از تخم گذاری پشه و در طول زمان باعث از بین رفتن آن‌ها می ‌شود. این روش برای برخی از گیاهان که به آب بیشتری نیازمند هستند مناسب نیست وباعث زرد شدن و از بین رفتن گیاه می‌شود.

استفاده از چسب زرد تا حدودی می‌تواند در کاهش جمعیت شان تاثیر داشته باشد.(چسب زرد را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم کشاورزی تهیه کنید). برشی از چسب زرد تهیه کرده و آن را در کنار گلدان قرار دهید. پشه‌ها جذب بوی چسب شده و به آن می‌چسبند. به این صورت در زمان کم پشه‌ها از بین می‌روند.

استفاده از شن: این حشرات معمولا تا عمق یک سانتی متری از خاک تخم گذاری می‌کنند و شما می‌توانید یک سانتی متری خاک را با شن بپوشانید تا محیط خشک شود و تخم گذاری را متوقف کنند.

سیر: نسبت به بوی سیر حساس هستند، تعدادی سیر را خرد کنید و روی خاک قرار بدهید این روش هم تا حدودی از جمعیت‌شان کم می‌کند.

استفاده از سیب زمینی به عنوان تله: تکه‌های سیب زمینی را با ضخامت نازک روی سطح خاک قرار بدهید و حداقل تا چهار ساعت به آن دست نزنید. بعد از دو روز سیب زمینی‌ها را با سیب زمینی‌های جدید جایگزین کنید.

دارچین: دارچین یک نوع سم طبیعی است و برای از بین بردن لاروها موثر است، دارچین آسیاب شده را روی خاک بپاشید و هر چند هفته یک بار تکرار کنید. دارچین نیز مانند سیر یک ترکیب فوق­ العاده جهت نابودی پشه‌ها می‌باشد. به این صورت که مقداری دارچین آسیاب شده تهیه نمایید و آن را در خاک گلدان خود بپاشید. دارچین باعث از بین رفتن حشرات موجود در گلدان شما می­‌شود.

چای بابونه: یک قسمت از چای بابونه سرد شده را با سه قسمت آب مخلوط کنید و هنگام آبیاری استفاده کنید. در این روش مقداری چای بابونه تهیه نمایید و بگذارید که سرد شود. سپس این چای سرد شده را به نسبت سه قسمت آب و یک قسمت چای بابونه مخلوط نمایید. حال این محلول را بر روی گلدان اسپری نمایید. تا شاهد از بین رفتن حشرات گلدان باشید.

نکات مهم در از بین بردن پشه گلدان:

از بین بردن پشه گلدان نیاز به صبر و حوصله دارد و بهتر است که از روش‌های طبیعی استفاده کنید، چون استفاده از سموم شیمیایی ممکن است به گیاه‌تان هم آسیب وارد کند.
اگر این روش‌ها را انجام داده‌اید اما از بین نرفت، باید بدانید که اولین اصل این است که صبر و حوصله به خرج بدهید و مستمر این کار را تکرار کنید. اگر طبق روش‌ها هم انجام بدهید جواب می‌گیرید.
اما اگر موفق به از بین بردنشان نشدید می‌توانید از سم‌های حشره کش استفاده کنید.
همیشه گلدان‌تان را قبل از کاشت و یا تعویض خاک با کلر یا قارچ کش ضد عفونی کنید.
از خاک‌های استریل و خارجی استفاده کنید.
اگر از خاک باغچه استفاده می‌کنید خاک رو به مدت ۳۰ دقیقه در دمای حدود ۱۲۰ درجه در کوره بپزید.


 منبع: کاویاب
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.