تبیان، دستیار زندگی

هفت کشور خارجی در همایش جاده ابریشم شرکت می کنند

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور با اشاره به برگزاری سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت مسیر جاده ابریشم در تبریز، گفت: صاحب نظران و استادان این حوزه از هفت کشور جهان در این کنفرانس شرکت می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
هفت کشور خارجی در همایش جاده ابریشم شرکت می کنند

بهروز عمرانی روز دوشنبه در نست خبری با اصحاب رسانه، مدت برگزاری این کنفرانس را سه روزه اعلام و اضافه کرد: به دلیل اهمیت و جایگاه تبریز و آذربایجان شرقی این کنفرانس دوسالانه پس از 2 دور برگزاری در چین، به مناسبت رویداد بین المللی تبریز 2018 به تبریز واگذار شده و محل برگزاری آن کاروانسرای تاریخی یام در 50 کیلومتری این شهر تعیین شده است.
وی افزود: در این کنفرانس که طی روزهای 22 تا 25 آبان برگزار می شود، تعداد 21 عنوان مقاله از کشورهای چین، ازبکستان، ایتالیا، ایران، روسیه، اتریش، آلمان و ترکیه ارایه می شود و علاوه بر آن 19 مقاله نیز در قالب سخنرانی از سوی استادان و صاحب نظران حوزه کاوشگری و باستان شناسی ایران ارایه خواهد شد.
عمرانی، مجموع مقالات ارسالی به دبیرخانه این همایش را افزون بر 130 عنوان اعلام کرد.
وی با بیان اینکه روز پایانی این کنفرانس با برگزاری نشست تخصصی استادان حوزه باستان شناسی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز و میهمانان کنفرانس، پیرامون مجموعه تاریخی ربع رشیدی همراه خواهد بود، ادامه داد: با توجه به تفاهم نامه موجود بین اداره کل میراث فرهنگی استان و دانشگاه هنر اسلامی تبریز که در راستای اجرای عملیات کاوش و حفاظت در مجموعه تاریخی 'ربع رشیدی' منعقد شده است، ضمن بازدید از مجموعه ربع رشیدی، استادان باستان شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز به ارائه و معرفی توانایی های علمی این دانشگاه خواهند پرداخت.
عمرانی با تاکید بر جایگاه رفیع 'ربع رشیدی' به عنوان مرکز علمی و پژوهشی بین المللی 750 ساله ایران، اظهار داشت: با توجه به اینکه ربع رشیدی مرکز مهم علمی و پژوهشی بین المللی 750 ساله ایران محسوب می شود که در دوران مذکور پذیرای استادان پزشکی و دیگر رشته‌ها از کشورهای بسیاری در تبریز بوده است، باید این جایگاه احیا و به صورت شایسته ای بار دیگر در سطح بین المللی معرفی شود.
وی نسبت به برگزاری سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در تبریز در راستای به ‌نمایش گذاشتن تلاش‌های پژوهشی و حفاظتی انجام شده ابراز امیدواری کرد و جلب شمار بیشتری از محققان برای شناخت و معرفی راه ابریشم و حفاظت از نشانه‌های آن را امری ضروری دانست.
عمرانی با تاکید بر اینکه ظرفیت های بزرگ شهر تاریخی تبریز مهم ترین شناسه برای انتخاب این شهر برای برگزاری این کنفرانس بزرگ است، افزود: جایگاه تبریز با توجه به ظرفیت های غنی تاریخی و فرهنگی باید پیوسته در عرصه بین المللی با فرصتی همچون تبریز 2018 آغاز و در سالیان آتی نیز بیش از پیش برای گردشگران معرفی شود.
وی ، اقدام برای حفاظت از تاسیسات واقع در جاده ابریشم و انجام کاوش های باستان شناسی را محورهای اصلی برگزاری سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت مسیر ابریشم در تبریز اعلام کرد.
عمرانی، رونمایی و معرفی از کتاب تبریز 2018 به زبان انگلیسی و توزیع همزمان آن در 14 کشور اسلامی را از برنامه های جنبی کنفرانس فوق بیان کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این نشست خبری، گفت: ایران و آذربایجان در مسیر جاده ابریشم از جایگاه ویژه ای برخوردار است به طوری که به سبب قرارگیری تبریز و بازار تاریخی این شهر در امتداد جاده ابریشم، این بازار بزرگ سرپوشیده به ثبت جهانی رسید و در تبادل فرهنگی و اقتصادی جهان نقش مهمی را ایفا کرد.
مرتضی آبدار به محل برگزاری این کنفرانس در کاروانسرای تاریخی یام نیز اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه محل برگزاری این کنفرانس باید در امتداد مسیر جاده ابریشم قرار می گرفت از این رو کاروانسرای یام که خط اتصالی ما بین سایر کاروانسراهای مسیر جاده ابریشم است، انتخاب شد.
وی اظهار داشت: این کنفرانس محملی برای تبادل دانسته‌ها و ایده‌های اندیشمندان و پژوهشگران است تا علاوه بر اشاعه نتایج پژوهش‌ها، بسترهای لازم برای ایجاد همکاری‌های بین‌المللی در ایران بخصوص شهر تبریز مهیا شود.
تبریز به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای تجارتی جاده ابریشم قدیم، در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب و به همین مناسبت، برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی مهمی در آن در عرصه های مختلف تدارک دیده شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا