تبیان، دستیار زندگی

بیست و سوم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز یک شنبه بیست و سوم آذر 1393 هجری خورشیدی، بیست و یکم صفر 1436 هجری قمری و چهاردهم دسامبر 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
23 آذر 1376
طه یاسین رمضان معاون صدام حسین در دیدار با حسن حبیبی معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران خواستار توسعه مناسبات تهران و بغداد شد.

23 آذر 1361
آتش پدافند هوایی رزمندگان اسلام، هواپیماهای عراقی متجاوز به حریم فضایی غرب کشور را وادار به عقب نشینی کرد.

23 آذر 1361
متخصصان ایرانی موفق به ساخت پل شناور با کاربرد نظامی شدند.

23 آذر 1361
آیت الله خامنه ای رییس جمهوری وقت در دیدار با خانواده های شهدا و نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که عازم جبهه های نبرد بودند، ایمان و انگیزه دینی را عامل اصلی برتری نیروهای خودی بر دشمنان دانست.

23 آذر 1361
«امبرتو کالدرون برتی» وزیر انرژی ونزوئلا که در صدر هیاتی به تهران سفر کرده بود، هدف سفر خود را بحث و تبادل نظر درباره ی شرایط جهانی بازار نفت در اجلاس آتی اوپک عنوان کرد.

23 آذر 1359
محمدعلی رجایی نخست وزیر وقت در گفت و گویی با رادیو کلن بیان کرد: «از نظر انسانی و روانی نیروهای عراق در بدترین وضعیت و نیروهای ایرانی در بهترین وضعیت به سر می برند. آمریکا مایل به حل مسأله گروگان ها نیست و در پی استفاده سیاسی است، در حالیکه ما آن را در حدّ یک مسأله انسانی نگه داشته ایم.»

23 آذر 1357
روزنامه نیویورک تایمز نوشت: «آمریکا برای حمایت بیشتر از شاه گروهی از کارشناسان نظامی و ضد شورش خود را به تهران فرستاده است.»

23 آذر 1357
با گسترش تظاهرات مردمی علیه رژیم پهلوی در بیشتر شهرهای کشور، نیروهای نظامی به مردم حمله کردند و دهها تن در کرمان، مشهد، اصفهان، جهرم، یزد و سبزوار را به شهادت رساندند.

23 آذر 1357
امام خمینی با محکومیت کشتار مردم شهرهای کشور به وسیله ی ماموران پهلوی با انتشار پیامی فرمودند: «جنایاتی که در اصفهان و نجف آباد و بعضی از شهرستان‏ها شده است، به قدری با شرافت انسانی منافی است که وجدان هر انسانی را سخت رنج می‏دهد...اکنون با در نظر گرفتن رفراندوم تاسوعا و عاشورا که غیررسمی بودن شاه و دولت را به جهانیان ثابت نمود، بر ملت است که به حکم اسلام و قانون، از اطاعت شاه و دولت سرپیچی کنند، مالیات نپردازند و به کلیه اعتصابات تا رفتن شاه ادامه دهند.»

23 آذر 1354
پستخانه تهران آتش گرفت و بخش زیادی از نامه های داخلی و خارجی در آتش سوخت.

23 آذر 1350
دیپلمات های ایرانی مقیم عراق به دنبال قطع روابط 2 کشور به تهران بازگشتند. قطع روابط به دلیل اعتراض عراق به عملیات نیروی دریایی ایران در بازگرداندن و پاکسازی جزایر سه گانه ی ایران در خلیج فارس بود.

23 آذر 1346
دانشگاه تهران در نخستین روز بازگشایی خود پس از 10 روز تعطیلی، شاهد برگزاری تظاهرات دانشجویان علیه حکومت شاه بود.

23 آذر 1343
اعلامیه ی روحانیون فارس که در حمایت از مراجع تقلید به ویژه امام خمینی صادر شده بود، در بیشتر شهرهای ایران توزیع شد. در این اعلامیه روحانیون و علمای فارس ضمن اعلام پشتیبانی کامل خود اعلام داشتند:«...اگر خدای نخواسته کوچک ترین جسارت نسبت به ساحت مقدس ایشان گردد، با عکس العمل شدید ما روبه رو خواهد شد و پنهان نیست که قیام روحانیون با تأیید قاطبه ملت مسلمان همراه است.»

23 آذر 1326
محمدرضا پهلوی در پی سقوط قوام، رضا حکمت را به نخست وزیری منصوب کرد.

23 آذر 1311
انگلیس به دلیل لغو قرارداد دارسی، از ایران به دادگاه لاهه شکایت کرد. ایران پیش از این اعلام کرده بود این دیوان صلاحیت رسیدگی را به این موضوع ندارد.

23 آذر 1304
میرزا حسن خان مشارالملک وزیر امور خارجه ایران، تصمیم مجلس موسسان در واگذاری دایمی سلطنت به رضاخان را به تمامی سفارتخانه ها ابلاغ کرد.

23 آذر 1303
سرپرسی لورن وزیر مختار انگلیس وارد تهران شد.

23 آذر 1300
مجلس شورای ملی، پیمان 26 ماده یی بسته شده میان ایران و دولت بلشویکی روسیه را تصویب کرد. به موجب این پیمان، دولت روسیه در ازای لغو تمامی قراردادهای استعماری تحمیل شده از طرف تزارها بر ایران، اجازه یافت، در صورت دخالت مسلحانه یک دولت خارجی در امور ایران و تهدید سرحدات شوروی، حق دخالت متقابل در ایران را داشته باشد.

23 آذر 1286
عده ای از طرفداران محمدعلی شاه قاجار که مخالف مشروطه بودند پس از تجمع در میدان بهارستان تهران به ساختمان مجلس حمله کردند. در این حمله که با مقاومت محافظان مجلس روبرو شد، عده ای کشته و زخمی شدند.