تبیان، دستیار زندگی

بیدارباش برای تبدیل اردبیل به کانون گردشگری زمستانی

گردشگری زمستانی فرصتی است که در بسیاری از مناطق کوهستانی و سرد جهان از آن به طرز شایسته استفاده می شود، اما این فرصت قابل توجه در ایران بویژه استان برفی اردبیل تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
بیدارباش برای تبدیل اردبیل به کانون گردشگری زمستانی
فصل سرما در بسیاری از کشورهای جهان سرآغاز نوع خاصی از سرزندگی، طبیعت گردی، جهانگردی و انجام ورزش های خاص و گوناگون این فصل است، با نخستین برف، اسکلتون، هاکی، اسکی آلپاین، اسکیت روی یخ، اسنوبرد سواری، بابسلد، باندی، برف‌رو، پرش با اسکی، لژسواری و ورزش دوگانه از جمله فعالیت هایی است که در کشورهای سردسیر رونق می گیرد و در کنار آن گردشگری زمستانی نیز جان گرفته و مردم از شهرها بیرون رفته و میمان کوهستان های پربرف می شوند.
کشورهایی همچون فرانسه، سوییس، اتریش و ایتالیا بخشی از اعتبار حوزه ورزش و گردشگری خود را مدیون زمستان رشته کوه آلپ هستند، البته توجه به ظرفیت زمستان در این کشورها تنها به این موارد ختم نمی شود بلکه با فعالیت های نمایشگاهی و میزبانی مسابقه های مختلف در کنار تحرک بخشی به جامعه در میان سرمای به ظاهر سخت، سود سرشاری از گردشگری ورزشی به دست می آورند.
در ایران به جز چند منطقه ورزشی در پایتخت، زمستان برای اغلب ایرانیان بویژه برای اردبیلی ها عامل دلتنگی و حبس در خانه است.
این شرایط در حالی است که اردبیل به عنوان استانی سردسیر و کوهستانی، برف بیش از هفت ماه مهمان کوه های اطراف و حتی برخی شهرهای آن می شود؛ برفی که به گفته کارشناسان می توانست در صورت اتخاذ تدابیر مناسب در قالب فرصتی بی نظیر در زمینه گردشگری موجب افزایش اشتغال، درآمدزایی و عامل سرعت بخشی در رشد و توسعه استان باشد.
برای خروج از این وضعیت و استفاده بهینه از فرصت برف، سرما و رونق گردشگری زمستانی از سال گذشته «اکبر بهنامجو» استاندار اردبیل طرحی با عنوان «زمستان بیدار» ارایه کرد که در صورت اجرایی و عملیاتی شدن اردبیل به عنوان نخستین استان گردش پذیر کشور در فصل سرما تبدیل خواهد شد.
برای آگاهی از این طرح و چالش ها و مشکلات پیش روی آن، ایرنا اردبیل در میزگردی تخصصی دیدگاه مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حمل و نقل و راهداری به همراه فرماندار سرعین را جویا شده است که مشروح آن در پی می آید:

خبرنگار: «زمستان بیدار» یا طرح احیا و عملیاتی کردن گردشگری زمستانی با توجه به تجربه ها و نتیجه های آن در دیگر کشورها ایده ای است که می تواند اقتصاد استان اردبیل را متحول کند، اما اجرا و موفقیت این طرح مستلزم فراهم شدن زیرساخت هایی است که شاید بدون آن نتیجه مورد نظر به دست نیاید، درباره این طرح و اقدام های زیرساختی توضیح دهید؟

«نادر فلاحی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل گفت: تاکنون گردشگری اردبیل تک فصلی بوده و بیشتر به تابستان و گهگاه عید نوروز محدود شده و این در حالی است که قابلیت های طبیعی این استان نه تنها به فصل گرم سال که بیشتر به فصول پاییز و زمستان مربوط می شود.

اردبیل از جمله مناطقی است که در فصل سرما می توان اقلیم متفاوت از گرم و معتدل تا سرد را در آن مشاهده کرد، شمال اردبیل شامل پارس آباد و بیله سوار مغان اغلب در فصول سرد دارای آب و هوای معتدل است و دیگر مناطق که زمستان های تا حدودی پر برف دارند با این ویژگی که آب های گرم معدنی در این مناطق در تمام اوقات سال در حال جوشش بوده و فصل سرما بهترین موقع برای استفاده بهینه از آنهاست.
از پارسال توسط استاندار اردبیل با ارائه طرح' زمستان بیدار' تصمیم برآن شده تا استان از گردشگری تک فصلی خارج شده و بخش توریسم آن در تمامی سال و در تمامی مناطق فعال و پررونق باشد.
تحقق این مهم باعث می شود که هم میزان درآمد عمومی مردم استان که تا نصف متوسط کشوری است،افزایش یابد و هم آهنگ اشتغال در آن شتاب و سرعت گرفته و درآمد پایدار برای شهروندان و فعالان بخش خصوصی ایجاد شود.
مدیریت عالی استان برای پیشبرد صنعت گردشگری استان ایجاد زیر ساخت ها را دراولویت قرار داده و تاکید بر افتتاح راه آهن اردبیل در مدت زمان سه ساله اقدامی در این راستاست زیرا مسیر ریلی یکی از مطمئن ترین و امن ترین مسیرهای ارتباطی بوده و در تحقق زمستان بیدار تاثیر شگرفی خواهد داشت.

خبرنگار: اما آقای فلاحی با اینکه این اقدام بسیار مهم و تاثیرگذار است اما کمی طولانی مدت بوده و چنین به نظر می رسد که استان در کوتاه مدت نیز نیاز به ایجاد زیر ساخت ها دارد.
 فلاحی: درست است، در طرح زمستان بیدار برای کوتاه مدت و میان مدت برنامه ریزی شده ، مثلا در زمینه ایجاد بزرگراه ها که استان اردبیل در آن بسیار فقیر می باشد گام های بزرگی برداشته شده است ، تا پیش از این میزان بزرگراه های افتتاحی در استان سالانه به چند کیلومتر نمی رسید اما استاندار اردبیل تاکید دارد که سالانه باید دست کم 30 کیلومتر بزرگراه در استان ایجاد شود.
همچنین رسیدگی و اصلاح ضربتی جاده های گردشگری استان نیز در این راستا مورد تاکید بوده و اقدام های خوبی در این زمینه در دست اجراست.

«علی رحمتی» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای اردبیل: اجازه دهید در این زمینه من توضیحاتی ارائه کنم، در بحث زیر ساخت ها همت جدی صورت گرفته و تلاش می شود برای تحقق طرح 'زمستان بیدار' مسیرهای گردشگری استان به لحاظ زیر ساختی اصلاح و مهیا شود.
با اینکه وظایف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل نگهداری، تامین زیر ساخت ها و آسفالت راه ها در حوزه شهری و روستایی است اما رسیدگی به جاده های گردشگری استان هر چند در مسیرهای سخت مورد توجه بوده و اقداماتی مناسبی در این زمینه انجام شده است.
پیست اسکی آلوارس سرعین یکی از مکان های گردشگری استان در زمستان و حتی تابستان است، این جاده با اینکه از لحاظ فنی زیر ساخت های خوب ندارد اما تا حد امکان برای بهبود وضعیت آن از جمله لکه گیری اقدام شده و برای روکش و آسفالت آن نیز اقدام خواهد شد.
همچنین احداث چند راهدارخانه در جاده های گردشگری استان از جمله در آلوارس سرعین و شابیل مشگین شهر مد نظر می باشد تا هم گردشگران زمستانی و هم کوهنوردان در این مناطق دچارمشکل خاصی نشوند.
برای اقدام جامع در این زمینه ها دیدارهایی بین استاندار اردبیل و مقام های این سازمان در سطح ملی صورت گرفته و توافق هایی نیز بدست آمده است.

خبرنگار: اما بحث راه یکی از زیرساخت هاست، در دیگر زمینه ها نیز مشکلاتی وجود دارد.
فلاحی: درست است، در این زمینه نیز طرح هایی پیش بینی شده، یکی از برنامه های استان در تامین زیر ساخت ها ،احداث پیست اسکی در نقاط مختلف استان می باشد و اقدامات خوبی در این رابطه صورت گرفته است.
هم اکنون چهار پیست اسکی در خلخال، سرعین و مشگین شهر در حال احداث بوده و به نوعی با تکمیل این زیرساخت ها مقدمات عملیاتی شدن طرح زمستان بیدار در استان شروع شده و در آینده نزدیک میزبان گروه های گردشگری زمستانی خواهد بود.
احداث هتل پنج ستاره هم می تواند در تحقق زمستان بیدار موثر باشد، استان اردبیل هم اکنون فاقد هتل پنج ستاره است اما مقدمات احداث 2 هتل در سرعین و اردبیل فراهم شده، هتل پنج ستاره سرعین بزودی تجهیز کارگاه می شود و هتل پنج ستاره اردبیل هم مشرف به دریاچه شورابیل بزودی کلنگ زنی خو اهد شد.

خبرنگار: چنین احساس می شود که شهر سیاحتی سرعین با توجه به شهرت و نیز امکانات خوب اقامتی و گردشگری دارای وزن بیشتری در تحقق طرح زمستان بیداراست، آقای حسن پور شما به عنوان فرماندار سرعین نظرتان در باره این طرح و اقدام های انجام شده چیست؟

 «حسن حسن پور» فرماندار سرعین: زمستان بیدار یک پروسه، روند و سوگیری هدفمند بوده و هدف از آن جذب گردشگران در فصل زمستان است. اینکه با توجه به محور بودن گردشگری در توسعه استان می بایست هم بر تعداد گردشگران بویژه از نوع خارجی و لاکچری آن افزوده شود، هم از تک فصلی بودن خارج شده و هم میزان ماندگاری گردشگر افزایش یابد.
برای رسیدن به این اهداف تامین زیر ساخت ها ضروری است ضمن اینکه می بایست به مسائل فرهنگی ، رفاهی نیز توجه داشت، سرعین در حال حاضر مهمترین میزبان گردشگران در استان می باشد و به همین دلیل نیاز به توجه و تامین زیرساخت ها دارد .
جمعیت شهر سرعین پنج هزار نفر است اما در اوقاتی از سال این شهر مجبور به ارائه خدمات رفاهی و اولیه به میلیون ها گردشگر و مسافر است و این نیازمند تامین زیرساخت ها و امکانات مختلف می باشد.
متاسفانه در بیشتر اوقات نگاه به سرعین نگاهی استانی بوده و این در حالی است که با توجه به شرایط خاص این شهرستان می بایست نگاهی فراستانی و ملی به آن وجود داشته باشد و امکانات نیز بر همین اساس برای آن تخصیص یابد.

خبرنگار: با این نگاه آیا سرعین دارای امکانات لازم برای پذیرایی از مسافران است؟
 حسن پور: در زمینه امکانات اقامتی سرعین کمبودی ندارد و جز یکی از مناطق برتر در کشور محسوب می شود اما در زمینه زیر ساختی و امکانات جنبی نیاز به اقدام های اساسی است که باید در این زمینه سرمایه گذاری لازم صورت گیرد و نگاه سخت و محدود برخی دستگاههای اجرایی در صدور مجوز برای اجرای طرح های گردشگری و رفاهی اصلاح یابد.
البته کارهایی در زمینه بهبود وضعیت صورت گرفته، به عنوان مثال جاده پیست اسکی آلوارس امسال ترمیم شده و تنها یک کیلومتر از آن باقی مانده است، برای تکمیل مسیر سرعین- آلوارس 20 میلیار ریال اعتبار ابلاغ و پیمانکار آن مشخص شده که بزودی کار اجرای پروژه شروع خواهد شد.
برای اینکه امکانات گردشگری سرعین تنها محدود به آب های گرم معدنی نباشد، بسته کامل برای گردشگری سرعین تهیه شده و چندین طرح تفریحی و رفاهی از جمله ایجاد بزرگترین پارک آبی کشور در آن پیش بینی و عملیات مقدماتی آن نیز شروع و در زمینه گسترش فضای سبز، پارک و برگزاری رویداد های ورزشی و جشنوراهای متعدد برنامه ریزی شده و کلید رونق گردشگری روستایی نیز زده شده است.

فلاحی: البته در این زمینه من توضیح دهم که اجرای طرح زمستان بیدار محدود به یک شهرستان نیست و در آن تمام مناطق استان دیده و اجرای طرح های ویژه گردشگری برای هر یک پیش بینی شده است.
تصمیم بر این است که در همه شهرستان ها زیر ساخت های گردشگری مهیا شود، بنا به دستور استاندار 20 طرح جامع گردشگری برای مناطق گردشگری از شمال تا جنوب استان از سوی مشاور مورد مطالعه قرار گرفته و برای هر منطقه ای طرح های ویژه ای تعریف شده است، مثلا درشهرستان گرمی طرح جامع گردشگری دریاچه گیلارلو، در خلخال طرح جامع منطقه ازناو و اندبیل و در شهرستان کوثر هم طرح جامع آبدرمانی گیوی در دست تهیه است.
قرار براین است تا گردشگری استان از شمال تا جنوب بطور یکسان توسعه یابد، برای هر یک از شهرستان ها برنامه مجزا تهیه شده است، در پارس آباد و بیله سوار با توجه به آب و هوای معتدل بحث ' بهار در زمستان' مد نظرمی باشد اینکه با توجه به ظرفیت فرودگاه پارس آباد می توان در فصل سرد سال جشنواره ها و رویداد های ورزشی را در این شهرستان ها برگزار کرد، ضمن اینکه از قابلیت زراعی و عشایری منطقه نیز می توان برای فعال کردن توریسم کشاورزی و عشایری استفاده کرد.
در شهرستان خلخال طرح های پل معلق و بوم گردی در حال اجراست و در شهرستان کوثر هم توجه خاصی به آبگرم معدنی این شهرستان و افزایش امکانات رفاهی شده است.
در زمینه آب های گرم معدنی نیز که چندین شهرستان استان از جمله اردبیل، مشگین شهر، سرعین، نیر و کوثر از آن بهره مندند برنامه اساسی و زیربنایی »پزشکی آب درمانی» در حال اجراست.
اکنون کارکرد آب درمانی ها رضایت بخش نیست و در حد استخر از آنها استفاده می شود اما برنامه ای تدوین شده که با کمک دانشگاه استانبول پزشکان اردبیلی آموزش ببینند و آب درمانی های استان کارکردی پزشکی و درمانی به خود گیرند.
هدف گذاری شده تا آب درمانی در استان اردبیل به برند ملی و بین المللی تبدیل شود ضمن اینکه بوم گردی و احیای خانه های روستایی، توسعه اقتصاد روستایی هم در اجرای طرح زمستان بیدار مد نظر است.
برگزاری جشنواره های زمستانی با برنامه های محتوایی و برای جذب گردشگران از مناطق مختلف کشور مد نظر بوده و ستاد جشنواره نیز تشکیل شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا