تبیان، دستیار زندگی

وضعیت کتابخوانی در کشور رو به تغییر است

جواد نعمتی شاعر گفت: وضعیت کتابخوانی در کشور با توجه به تبلیغاتی که در زمینه کتابخوانی صورت گرفته در حال تغییر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
وضعیت کتابخوانی در کشور رو به تغییر است

جواد نعمتی،شاعر و مدیر مسئول انتشارات افرود ، در خصوص وضعیت کتابخوانی گفت: در حال حاضر وضعیت کتابخوانی در کشور رو به تغییر است و این مسئله نسبت به تبلیغات چند ساله اخیر تغییر کرده است. از سویی دیگر  به دلیل کنجکاو بودن نسل جدید، تمایل به کتابخوانی در آن‌ها مشاهده می‌شود. نسل دهه  ۶۰ درگیر فضای خانواده و مشکلاتشان بودند به همین دلیل کمتر کتاب می‌خواندند، اما نسل دهه‌ی هفتاد مشکلات کمتری نسبت به دهه‌ی گذشته دارند و هر چیزی که بخواهند برایشان فراهم است به همین دلیل بیشتر مطالعه می‌کنند.

وی افزود: سرانه مطالعه را در کشور باید در دو قسمت تقسیم بندی کرد. یک قسمتی از آن مطالعه افراد در فضای مجازی است و قسمت دیگر مشاهداتی عینی برای ترغیب کتابخوانی. رمان‌های عاشقانه‌ای را می‌بینم که به صورت پی دی اف درآمده اند و در فضای مجازی قرار گرفتند. مردم در فضای مجازی به مطالعه رمان‌های عاشقانه بیشتر از رمان‌هایی می‌پردازند که آن‌ها را به تفکر وا می‌دارد. آن هم به این دلیل است که زمان‌های خالیشان را به این کار اختصاص می‌دهند و دغدغه شان کتاب خواندن نیست.

مدیر مسئول انتشارات افرود با ابراز خوشحالی از علاقه نسل جدید به کتابخوانی، بیان کرد: رویکردی که نسل جدید به جامعه وارد کرده باعث شده نسل گذشته را هم وادار به کتاب خواندن کند. در این میان کتاب‌های صوتی بسیار کم توانسته است در میان علاقه‌مندان جا باز کند؛ دوستداران فضای مجازی معتقدند این گونه مطالعه تاثیر بدی روی چشم می‌گذارد و از خود کتاب و لمس آن حس بیشتری دریافت می‌کنند. حتی اگر بخواهند ادای روشنفکری در بیاورند کتاب در دست گرفتن، این حس را بیشتر به آن‌ها می‌دهد. در مجموع وضعیت کتابخوانی در کشور رو به بهبود است و تبلیغات گسترده در زمینه کتابخوانی در سال‌های اخیر سبب شده است مردم به کتاب روی بیاورند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان