تبیان، دستیار زندگی

«توانمندی ایرانی، رسانه جهانی»؛ شعار پانزدهمین اجلاس بین المللی فناوری رسانه

پانزدهمین اجلاس بین المللی فناوری رسانه با شعار «توانمندی ایرانی ،رسانه جهانی» کار خود را آغاز کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
«توانمندی ایرانی، رسانه جهانی»؛ شعار پانزدهمین اجلاس بین المللی فناوری رسانه
،نشست خبری پانزدهمین اجلاس بین المللی فناوری رسانه با حضور رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری روز سه شنبه ۲۲ آبان در مرکز همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شد .

رضا علیدادی در ابتدای نشست گفت: پیشرفت های ما در اجلاس چهاردهم و صدا و سیما و رسانه باعث افتخار است.

وی افزود:در اجلاس پانزدهم هم همان مسیر را با تجربه بیشتر ادامه می دهیم اما امسال سال خاصی برای کشور و رسانه ملی است ما در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم اما همزمان دشمن تحریم های ظالمانه ای را بر ما اعمال کرده  از طرفی رهبر انقلاب امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری کرده اند از این رو رسانه ملی که یک ابر رسانه است باید تمهیدات لازم را داشته باشد.

معاون توسعه و فناوری صدا و سیما گفت:ابر رسانه ای که اگر زیر ساخت های آن در کنار هم جمع شود مثل یک شهر است که اداره آن با پیچیدگی هایی دارد و خدماتی که در سطح کشور و دنیا ارائه می دهد نیاز به تهمیدات و ملاحظات زیر ساختی خاصی دارد.

وی افزود: نتیجه اجلاس چهاردهم این بود که ما توانستیم در اتحادیه رادیو و تلویزیون های کشورهای آسیایی و اقیانوسیه کنفرانس کرسی کمیسیون فنی  ای بی یو را کسب کنیم و یکی از مقالاتی که در اجلاس چهاردهم ارائه شده بود به عنوان مقاله برترسال ۲۰۱۸ ای بی یو انتخاب شد.

علیدادی گفت:برای اولین بار کنفرانس «نمایشگاه ای بی سی» محل تجمیع تمام رسانه های دنیا است که دو طرح مورد پذیرش قرار گرفت در حالی که ما سال های گذشته فقط انتخاب محصول را داشتیم  اما این بار دو ایده ما را به بازدید کنندگان ارائه می کنند.

معاون توسعه و فناوری صدا و سیما گفت: نشست های علمی و تخصصی یکی از محورهای اجلاس است که از اساتید برجسته این حوزه دعوت کرده ایم همچنین از کشورهای هلند ،انگلستان ،فرانسه ،مالزی ،آلمان استادانی حضور دارند که در مورد موضوعات روز دنیا صحبت می کنند.

علیدادی گفت:در این رویداد ۳۲ نشست علمی و تخصصی و ۷۴ سخنران خواهیم داشت و اعتقاد ما بر این است که تامین ارتباط بین صنعت و دانشگاه و حاکمیت باید در صنعت رسانه به درستی اتفاق بیفتد، مشکلی که در حوزه علمی و فناوری در کشورها وجود دارد به این دلیل است که این ارتباط سه گانه که در پیشرفت صنعت هر کشوری موثر است؛ به خوبی برقرار نیست.

وی بیان کرد:با صنایع و شرکت های دانش بنیان همچنین دانشگاه های صنعتی شریف دانشگاه تهران، امیرکبیر،خواجه نصیر و برخی از دانشگاه ها ارتباط خوبی برقرار کردیم تا با حمایتهای و حمایت های صدا و سیما به عنوان حاکمیت بتوانیم اقدام مناسبی انجام دهیم.

علیدادی بیان کرد:برای پایه گذاری صنعت رسانه ای و زیر ساخت های ما در حوزه رسانه تلاش زیادی شده است که وابسته به شرکت های داخلی باشد هرچند در بخش هایی هنوز وابستگی داریم .

معاون توسعه و فناوری صدا و سیما در ادامه با بیان اینکه محورهای کلی در این اجلاس نشست ها است،بیان کرد: ارائه مقالات علمی و فنی ،طرح و ایده های نوآورانه و  در ضمن موضوع نمایشگاه صنعت رسانه را در اجلاس پانزدهم خواهیم داشت.

علیدادی با بیان اینکه در رابطه با محصولات و ایده های خلاقانه بیش از ۱۶۰ محصول ارائه شده و حدود ۴۷ محصول به عنوان محصول برگزیده و ۱۱ محصول به عنوان محصول ممتاز برای اولین بار در کشور بوده است، گفت: حدود ۱۱۶ مقاله ارزیابی شده و ۳۰ مقاله برتر به صورت چکیده در اختیار علاقمندان گذاشته می شود .

وی بیان کرد:ما موضوع کمیسیون های ارزیابی مراکز صدا و سیما و معاونت سازمانی در حوزه زیر ساخت و فنی را توسط همکاران انجام داده ایم و در جلسات و کمیسیون هایی که در این ایام برگزار می شود سیاست های کلان و یک پارچه ای که درتوسعه و نگهداری زیر ساخت ها اعمال شود در این کمیسیون ها مورد ارزیابی قرار می دهیم.

علیدادی گفت:رسانه ملی یک ابر رسانه است که با مدیریت مناسبت ، یک پارچه و سیاست های صحیح و کلان می تواند مسیر کار خود را به درستی طی کند .

معاون توسعه و فناوری صدا و سیما گفت:صنعت رسانه نقطه بسیار بارزی در اجلاس پانزدهم است که محصولاتی توسط شرکت های داخلی ارائه شده و آنها برای اولین بار ایده های خودشان را مطرح کردند که بومی سازی محصولات خارجی است .

علیدادی گفت:در صنعت رسانه برخی از محصولات ما از نقطه کپی عبور کرده و به مرحله ابداع رسیده است.

دعوت از ۴۰ شرکت استارتاپی برای حضور در پانزدهمین اجلاس بین المللی فناوری رسانه
معاون توسعه و فناوری صدا و سیما بیش از ۸۰ شرکت داخلی محصولات را ارائه می دهند و ما برای اولین بار امسال از ۴۰ شرکت استار تاپی دعوت کرده ایم که محصولات خود را در کنار این نمایشگاه ارائه بدهند که حضور این استارتاپ ها ایده های جدیدی را برای بازدید کنندگان و فعالان این عرصه خواهد داشت.

علیدادی بیان کرد: نکته خیلی مهم در پانزدهمین اجلاس بین المللی فناوری رسانه این است که در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی هستیم و اگر صنعت رسانه را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد در سال ۵۷ یک و نیم شبکه داشتیم که شبکه یک به صورت سراسری با پوششی کمتر از چهل درصد فعالیت می کرد و شبکه دو فقط در تهران فعالیت داشت و شبکه رادیویی هم به صورت سراسری با پوشش کمتر از ۶۰ درصد در کشور فعالیت داشت.

وی بیان کرد: زمانی که این مسیر چهل ساله را بررسی می کنیم ،۶۷ شبکه تلویزیونی که اغلب ۲۴ ساعته و ۹۰ شبکه رادیویی در حال فعالیت هستند که در سطح مدیریتی ،پیشرفت تلقی می شود.

معاون توسعه و فناوری صدا و سیما گفت:در نسل قبلی تلویزیون  به صورت آنالوگ بود پوشش زیادی داشتیم اما اکنون با نسل دیجیتال حدود ۹۰ درصد پوشش داریم و رادیو نیز حدود ۹۹ تا ۱۰۰ درصد پوشش دارد.

وی افزود: ما هر سال تلاش می کنیم در مسیر خود اتکایی پیشرفت کنیم، امسال هم از محصولات جدید در اختتامیه اجلاس با حضور عبدالعلی علی عسکری رئیس صداوسیما رونمایی می کنیم.

معاون توسعه و فناوری صداوسیما درباره تاثیر تحریم ها بر تولید و تجهیز زیرساخت ها بیان کرد: تحریم ها اگر چه پیشرفت ها را کند می کند اما خدا را شکر تاثیری ندارد حتی زمانیکه در حوزه فرستنده ها تحریم شدیم همه فرستنده های دیجیتال در خود کشور ساخته شد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان