تبیان، دستیار زندگی

کنترل سر و صدا

چگونه اثرات منفی آلودگی صوتی را کاهش دهیم؟

آلودگی صوتی از چند جهت بر سلامت ما تأثیر منفی می‌گذارد مانند افزایش فشارخون، اختلال در عملکرد ادراک و شناخت و سایر اثرات استرس مزمن.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آلودگی صوتی
در این مطلب تکنیک‌های مؤثری به شما توصیه می‌کنیم که با کمک آن‌ها می‌توانید از تأثیرات منفی آلودگی صوتی کم کرده و احساس بسیار بهتری پیدا کنید.

1. سر و صداها را محدود کنید

اولین خط دفاعی شما در برابر آلودگی صوتی این است که عوامل قابل کنترل محیطی را که منجر به آلودگی صوتی می‌شوند کنترل کنید.
پنجره‌ها را دوجداره کنید. اگر در شهری شلوغ یا نزدیک به فرودگاه زندگی می‌کنید می‌توانید با نصب پنجره‌های دوجداره به مقدار قابل توجهی از نفوذ سر و صدا به داخل جلوگیری کنید. ضمناً این راهکاری است که از هزینه‌هایی که بابت گرم و سرد کردن خانه می‌پردازید هم کم شود.
از سر و صدای محیط کارتان کم کنید. اگر در دفتری شلوغ و پرسر و صدا کار می‌کنید با مدیرتان صحبت کنید و به او پیشنهاد دهید اقداماتی برای کاهش سر و صدا در محیط انجام دهد تا هم سلامت کارمندان حفظ شود و هم راندمان کار بالا برود.
تلویزیون را خاموش کنید. وقتی در خانه هستید، صدای پس زمینه‌ی ثابت تلویزیون می‌تواند آرامشتان را به هم بزند، تمرکزتان را کم کند و عاملی برای استرس بشود.
تغییرات بزرگ‌تری ایجاد کنید. اگر محیط زندگی‌تان یا محل کارتان همیشه پر سر و صداست و واقعاً به هیچ طریقی هم نمی‌توانید از این آلودگی‌های صوتی کم کنید، حتی می‌توانید به تغییر محل زندگی یا کارتان فکر کنید. شاید اقدام عجیب و دور از ذهنی به نظر برسد اما اگر عوارض مخرب این آلودگی‌ها برای سلامت را در نظر بگیرید به این نتیجه می‌رسید که ارزشش را دارد و باید حرکتی انجام دهید.

2. صداهای استرس برانگیز را با صداهای خوشایند جایگزین کنید

اگر نمی‌توانید صداهای مزاحم را از محیطتان حذف کنید می‌توانید با جایگزین کردن صداهای استرس برانگیز با صداهای دل‌نشین و آرامش‌بخش، فضای سالم‌تری برای خودتان خلق کنید. مثلاً می‌توانید با استفاده از وایت نویز از اثر سر و صدای فرودگاه نزدیک محل زندگی‌تان کم کنید. وایت نویز شامل طیف متنوعی از صداهای خوشایند و یکنواخت می‌شود مانند صدای آبشار، امواج دریا، بارش باران و ... که می‌توانند بیشتر سر و صداهای ناهنجار محیط را که حواستان را پرت می‌کنند یا خوابتان را به هم می‌زنند پوشش دهند. ضمناً وایت نویز، مدیتیشن را برایتان ساده‌تر می‌کند.

اگر در شهری شلوغ یا نزدیک به فرودگاه زندگی می‌کنید می‌توانید با نصب پنجره‌های دوجداره به مقدار قابل توجهی از نفوذ سر و صدا به داخل جلوگیری کنید. ضمناً این راهکاری است که از هزینه‌هایی که بابت گرم و سرد کردن خانه می‌پردازید هم کم شود


همچنین می‌توانید با موزیکی که روی گوشی همراهتان دارید تا حدودی از سر و صداهای دفتر کار یا همسایگی‌تان که تمرکزتان را به هم می‌زند کم کنید و از فواید گوش دادن به موسیقی نیز بهره‌مند شوید. این کار روحیه‌تان را تقویت می‌کند، حالتان را خوب می‌کند، سیستم ایمنی‌تان را تقویت می‌کند، روانتان را آرام می‌کند و به شما انرژی می‌دهد.
صدای طبیعت یا موسیقی آرامش‌بخش برای سلامتی شما بهتر است.

3. سلامتی‌تان را در برابر آلودگی صوتی بیمه کنید

بخشی از اثرات منفی آلودگی صوتی شامل فعال‌سازی واکنش بدن نسبت به استرس می‌شود و برای همین بسیار مفید است که با استفاده‌ی منظم از تکنیک‌های ریلکسیشن، تا حدودی با این عوارض مقابله کنید. این تکنیک‌ها می‌توانند تغییرات فیزیولوژیکی بدن را که در اثر استرس مزمن روی می‌دهند خنثی کنند. تکنیک‌هایی مانند:
تمرین تنفس: تنفس عمیق و سایر تمرینات تنفس بسیار مؤثرند زیرا هر جایی می‌توانید آن‌ها را انجام دهید و در آرام کردن فیزیولوژی بدن در عرض چند دقیقه واقعاً مؤثرند. همین الآن یک نفس عمیق بکشید، احساس بهتری ندارید؟
مدیتیشن: مدیتیشن نیز تکنیک واقعاً مفیدی برای تسکین استرس است زیرا فیزیولوژی (سیستم بدن) را آرام کرده و حتی به تغییر هورمون‌های مغز کمک می‌کند. به مرور زمان به جایی می‌رسید که دیگر واکنش‌تان به استرس بسیار کمتر خواهد شد.
یوگا: تمرین یوگا برای تسکین استرس عالی است زیرا ترکیبی از تنفس عمیق و مدیتیشن است و ضمناً ورزش هم محسوب می‌شود که از جهت دیگری تسکین دهنده‌ی استرس بوده و فواید زیادی برای سلامتی دارد. ضمناً یوگا باعث می‌شود مدیتیشن کردن را بهتر یاد بگیرید. مدیتیشن برای بعضی از افراد در ابتدا کمی چالش‌برانگیز است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.