تبیان، دستیار زندگی

به کاریابی‌های مجازی می‌توان اعتماد کرد؟

گسترش فضای مجازی این روزها همه ابعاد زندگی انسان را از سطح روابط اجتماعی تا ایجاد اشتغال در برگرفته است اما این دنیای پرسرعت برای کارجویان مخاطرات خاص خود را به همراه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاریابی مجازی
تا پیش از گسترده شدن فضای مجازی، جوانان جویای کار برای یافتن فرصت شغلی مناسب، در آگهی های روزنامه ها، به دنبال کار در فرصت های اعلام شده بودند و یا اینکه زمینه ای فراهم می شد تا در آزمون های استخدامی دستگاه و نهادها شرکت می کردند اما اکنون به غیر از این دو روش، عرصه دیگری برای حضور در بازار کار فراهم شده است.
دنیای جذابیت آگهی روزنامه ها و پس از آن شرکت های کاریابی با توسعه زیرساخت های اینترنتی و توسعه فضای مجازی چندان دوام نیاورد و این روزها هر جوان جویای کار کافی است در شبکه های مجازی و سایت های کاریابی عضو شده تا در میان انبوه آگهی های رنگارنگ، با فرصت های مختلف شغلی مواجه شود؛ اما آیا این آگهی ها واقعی است و می توان به آنها اعتماد کرد؟

** سوءاستفاده های مختلف در کاریابی های «غیرمجاز»
رئیس هیات مدیره کانون کاریابی های کشور درباره وضعیت حاکم بر کاریابی های مجازی به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر آگهی های استخدام در فضای مجازی، غیرواقعی هستند زیرا آنها از سوی کاریابی های غیرمجاز با هدف سوء استفاده های مالی و اخلاقی منتشر می شوند.
«بابک هاشمی پور»، افزود: کاریابی های مجازی غیرمجاز که در شبکه های اجتماعی فعالیت گسترده ای دارند معمولا از طریق تبلیغ قماربازی تامین درآمد می کنند.
رئیس هیات مدیره کانون کاریابی های کشور درباره چرایی برخورد نکردن با این مراکز غیرمجاز، گفت: «متاسفانه در شرایط کنونی، تعداد این نوع از کاریابی ها به شدت در حال افزایش است و امکان کنترل آنها از طریق پلیس فتا و سایر دستگاه ها و مراجع ذی صلاح وجود ندارد زیرا «آی پی» سایت آنها در ایران نیست.

** آماری از مجموع تخلفات نداریم
مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این رابطه به ایرنا گفت: از سوی کاریابی های مجازی غیرمجاز شاهد سوءاستفاده های مالی و اخلاقی از جوانان جویای کار هستیم.
«محمد اکبرنیا» درباره میزان تخلفاتی که از سوی این کاریابی ها انجام می شود، اظهار داشت: آمار دقیقی از مجموع تخلفات نداریم اما تعداد آنها کم نیست.

** 120 تقاضا برای تغییر وضعیت کاریابی های سنتی
خطرات دنیای مجازی برای جوانان برکسی پوشیده نیست اما بدون تردید این فضای پرخطر، فرصت ها و مزیت های سرشاری نیز دارد که باید با شناسایی آنها بتوانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.
رئیس هیات مدیره کانون کاریابی های کشور درباره اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: با توجه به گسترش مشاغل مجازی، بسیاری از کاریابی ها نیز به دنبال تغییر شیوه کاری سنتی خود هستند.
هاشمی پور افزود: با توجه به این تغییر رویه، اکنون 60 کاریابی مجازی در کشور فعالند و 120 کاریابی سنتی نیز تقاضای دریافت مجوز برای فعالیت در فضای مجازی را کرده و در صف انتظار دریافت این مجوز هستند.

** دستورالعمل کاریابی مجازی صادر شد
مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این زمینه گفت: اکنون فقط 20 سایت اینترنتی برای کاریابی، در حال گذراندن مراحل اخذ مجوز هستند و به غیر از آنها، فعالیت سایر سایت ها و شبکه های مجازی غیرقانونی است.
اکبرنیا درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از تخلفات کاریابی های غیرمجاز مجازی اظهارداشت: دنیای مجازی مزایای متعددی دارد و بدون تردید کاریابی ها نیز باید بتوانند از این فرصت ها بهره کافی را ببرند اما لازم است برای فعالیت کاریابی ها چارچوب قانونی تدوین شود.
وی افزود: پیش از این، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ما خواسته بود کمی با ملاحظه تر با سایت های کاریابی برخورد کنیم زیرا برخی از آنها، در مجموعه استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان تازه کار هستند.
مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون ادامه داد: با توجه به افزایش تخلف ها و اطلاع رسانی های صورت گرفته، از این پس مقررشده با سایت های کاریابی در چارچوب «دستورالعمل کاریابی مجازی» برخورد شود.
اکبرنیا خاطرنشان ساخت: به همه سایت های کاریابی غیرمجاز مهلت 10 روزه داده ایم تا نسبت به فرآیند اخذ مجوز و فعالیت قانونی اقدام کنند.
منبع: ایرنا