تبیان، دستیار زندگی
من اینجا نیستم" به کارگردانی تاد هینز درباره باب دیلن و فیلم ایتالیایی "شیرین و تلخ" آندرا پورپوراتی امروز سه‌شنبه در هفتمین روز جشنواره فیلم ونیز در بخش مسابقه نمایش داده می‌شوند. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد کریستین ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم زندگینامه‌ای باب دیلن در ونیز پخش می‌شود

باب دیلن

"من اینجا نیستم" به کارگردانی تاد هینز درباره باب دیلن و فیلم ایتالیایی "شیرین و تلخ" آندرا پورپوراتی امروز سه‌شنبه در هفتمین روز جشنواره فیلم ونیز در بخش مسابقه نمایش داده می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد کریستین بیل، کیت بلانشت، مارکوس کارل فرانکلین، ریچارد گیر و هیث لجر از جمله بازیگران "من اینجا نیستم" هستند که به گفته راوی ابتدای فیلم "با الهام از موسیقی و زندگی های مختلف باب دیلن" ساخته شده است.

یک پسر سیاهپوست به نام وودی (فرانکلین)، چهار مرد از جمله ریچارد گیر و دو شخصیت زن در این فیلم تجسم دوره های مختلف زندگی دیلن هستند که به گفته هینز "تاکیدی بر تفاوت ها، تناقضات و پیچیدگی های زندگی اوست." "شیرین و تلخ" نیز داستان بلوغ یک جوان مافیایی اهل سیسیل و رابطه ای عاشقانه است که همه چیز را عوض می کند.

پوروپارتی در فیلم خود این سئوال را طرح می کند که "چگونه می شود عناصر مردانگی، سلطه جویی و پدرسالاری دنیای مافیا با عناصر زنانه، ویرانگر و شورشی یک عشق واقعی درهم می آمیزد." سومین فیلمی که امروز در بخش مسابقه جشنواره ونیز پخش می شود، "کمکم کن اروس" ساخته لی کنگ شگ از تایوان است و داستانی تقریبا زندگینامه ای درباره مردی در آستانه خودکشی است که پس از دست دادن همه چیز خود در بازار بورس طلب کمک می کند.

روز گذشته، در روز ششم جشنواره فیلم ونیز فیلم "دارجلینگ لیمیتد" ساخته وس اندرسن، فیلمساز آمریکایی در بخش مسابقه نمایش داده شد که تا حد زیادی مبتنی بر تجربیات خانوادگی خود اندرسن است و در آن سه برادر برای جستجوی یکدیگر، مادر و خودشان با ترن راهی هند می شوند. بیل موری در حضوری کوتاه نقش تاجری را بازی می کند که می تواند پدر آنها باشد.

اندرسن که خودش دو برادر دارد، در نشست مطبوعاتی فیلم گفت: "همیشه دوست داشتم فیلمی درباره سه برادر بسازم. تمام عمرمان با هم در حال جنگ بوده ایم، با این حال در دنیا نزدیکترین آدم ها به من همین برادرانم هستند." در این فیلم اوون ویلسن نقش برادر بزرگتر را بازی می کند، جوانی دمدمی مزاج که به تازگی از یک تصادف شدید جان به در برده است. آدرین برودی نیز در نقش پیتر، برادر وسطی ظاهر شده که بسیار نگران به دنیا آمدن قریب الوقوع فرزندش است و جیسن شوارتزمن نقش برادر کوچک را به عهده دارد که با دقت پیام هایی را که روی پیامگیر خانه دوستش ثیت می شود، زیر نظر دارد.

"دارجیلینگ لیمیتد" در حالی در جشنواره ونیز افتتاح شد که ویلسن، بازیگر 38 ساله فیلم که هفته پیش به خاطر خودکشی در بیمارستان بستری شد، نتوانست در جشنواره حضور پیدا کند. اندرسن که با ویلسن در چند فیلم کار کرده، درباره او گفت: "مسلما هفته بدی را گذراندیم، اما می توانم بگویم حال او اکنون خوب است و هر وقت آماده شود، خیلی بهتر از ما می تواند درباره خودش صحبت کند." اندرسن برای حفظ  حریم خصوصی ویلسن از خبرنگاران خواست از طرح سئوال های دیگر در این باره بپرهیزند.

"خورشید نیز طلوع می کند" جیانگ ون تولید مشترک چین و هنگ کنگ یکی دیگر از فیلم هایی بود که دوشنبه در بخش مسابقه پخش شد. این فیلم با بازی ون و جون چن، از چهار داستان تشکیل شده که در نهایت به هم می پیوندد و با مضامینی نظیر جنون، تمایل و تولد سر و کار دارد. جیانگ درباره فیلم خود گفت: "مردم فیلم هایی را که احساسات آنها را بر می انگیزد، دوست دارند."

"مهمانی شکار" ساخته ریچارد شپارد با بازی ریچارد گیر در بخش خارج از مسابقه پخش شد. گیر در این فیلم نقش خبرنگاری را بازی می کند که در جستجوی رادوان کارادزیچ، یکی از رهبران فراری صرب است که در دادگاه بررسی جنایات جنگی محکوم شد. بازیگر آمریکایی گفت برای حضور در این نقش خودش سعی کرد خودش رهبر سیاسی سابق را پیدا کند.

او گفت: "آن لحظه ای برایم جالب بود که در صورت آدم ها نگاه می کردم و می پرسیدم، امکان صحبت با کارادزیچ هست و آنچه در پس نگاه آنها می دیدم این بود، بله، امکانش هست، اما شاید بچه هایم کشته شوند." به اعتقاد گیر، سوال اصلی فیلم این است: "چطور آدم هایی مانند کارادزیچ رهبر سیاسی می شوند؟ یا در کشور من، چه شد که ما دو بار به بوش رای دادیم؟ چطور امکانش وجود دارد؟"

"راز دانه" ساخته عبدالطیف کشیش، فیلمساز فرانسوی زاده تونس که دیروز در بخش مسابقه پخش شد، درباره پدربزرگی است که برای راه اندازی یک رستوران باید موانع متعدد شامل سن و سال، نژادپرستی و فقر را پشت سر بگذارد.

منبع : خبرگزاری مهر