تبیان، دستیار زندگی

در بنیاد ملی بازی های رایانه ای؛

ساختار حمایتی «همگرا» رونمایی شد

نشست خبری رونمایی از ساختار حمایتی همگرا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای امروز صبح ۲۲مهرماه با حضور حسن کریمی‌قدوسی مدیرعامل بنیاد برگزار شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نشست خبری ساختار همگرا
 به گزارش تبیان، کریمی قدوسی با بیان اینکه ایجاد همگرایی در کشور در بخش حمایت ها از اهداف همگراست، گفت: بنیاد بازی های رایانه ای در نظر دارد شرکت ها را با حمایت ذره ذره ارتقا دهد. 
وی افزود: بنیاد بازی های رایانه ای از این به بعد تمام حمایت های خود را در قالب ساختار همگرا انجام می دهد. این ساختار در بدو شروع به کار ممکن است تغییری در ساختارهایش ایجاد شود. بنیاد بازی های رایانه ای دنبال شفاف کردن حمایت ها و شایسته سالار کردن حمایت هایش است. بنیاد در نظر دارد با حمایت های خود از شرکت ها آنها را ذره ذره به درجات بالا ارتقا دهد.
مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای خاطرنشان کرد: ما تاکنون نمی دانستیم حمایت هایمان از شرکت ها به کجا منتهی می شود. حمایت های بنیاد بازی های رایانه ای تاکنون محصول محور بوده اما از این به بعد حمایت ها تیم محور می شود. هدف ما بهتر کردن تیم ها و شرکت هاست. همگرا دنبال همگرایی در کشور در بخش حمایت هاست. از این به بعد سازمان ها در حمایت هایی که از بازی سازان انجام می دهند از ظرفیت همگرا استفاده می کنند.
کریمی قدوسی با بیان اینکه تاکنون در بخش حمایت از بازی سازان همگرایی وجود داشت، عنوان کرد: سازمان هایی که از شرکت های بازی سازی حمایت می کردند نمی دانستند آن شرکت حمایت های دیگری دریافت کرده یا خیر، بر این اساس ممکن بود یک شرکت از چند ارگان حمایت گرفته باشد. از این به بعد حمایت ها در قالب همگرا از شرکت ها صورت می گیرد.
وی تصریح کرد: این سقف حمایتی وجود دارد که در آیین نامه همگرا لحاظ شده است. حمایت هایی هست که از شرکت ها بابت انجام کار خاصی صورت می گیرد مثل اجاره محل و یا تجهیزات و خرید سرور. علاوه بر این به شرکت ها رتبه داده می شود و هر رتبه یک سقف حمایتی دارد. ریز این حمایت ها و میزان آنها در آیین نامه همگرا آمده است.
مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای با بیان اینکه حمایت های بنیاد بلاعوض است، اظهار داشت: در قبال حمایت هایی که از بازی سازان و شرکت ها می کنیم چیزی نمی خواهیم و توقع و انتظاری نیز نداریم حتی نگاه نمی کنیم که شرکت این میزان حمایت را می خواهد صرف چه بازی ای کند زیرا حمایت ما محصول محور نیست، تیم محور است از طرفی قبلا شرکت را سنجیدیم و برای همین از آن حمایت می کنیم. با طرح همگرا شرکت ها و تیم ها سعی می کنند رتبه و درجه خود را بالا ببرند تا بتوانند حمایت بیشتری بگیرند. اگر رتبه شرکت مانند سال قبل باشد ممکن است حمایت او حذف شود.
کریمی قدوسی بیان کرد: ما همکاران آموزشی نیز داریم که برای حضور بازی سازان در دوره های آموزشی تخفیف قایل می شوند. بخشی از این هزینه ها را بنیاد بازی های رایانه ای تقبل می کند. برای امسال برای طرح همگرا یک میلیارد تومان از بودجه خود را کنار گذاشتیم و درصددیم آن را به دو میلیارد تومان برسانیم. علاوه بر این آنچه از عوارض بازی ها کسر می شود از این به بعد صرف طرح همگرا می شود.
نشست خبری ساختار همگرا
متین ایزدی معاون حمایتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم در ادامه نشست عنوان کرد: همگرا با اهداف شفاف‌سازی و شایسته‌سالاری ایجاد شده است و شعارش بر ارتقا دادن سازمان‌ها و شرکت‌های بازی‌ساز است.
او در ادامه افزود: حمایت‌های همگرا برای تیم‌های‌بازی‌ساز و شرکت‌های بازی‌ساز است. آنها با ارائه مدارک و نیازسنجی از سوی همگرا می‌توانند همگرا شوند. ما چهار شاخص برای سنجیده تیم باشرکت‌ها داریم که اول کیفیت بازی است، بعد وضعیت حقوقی و افتخارها بوده، شاخص‌های فرهنگی تا چه اندازه نهادینه شدند، همکاری‌های شرکت هم در این زمینه مهم بوده است.
ایزدی درباره شاخص کیفیت‌های بازی اشاره کرد و گفت: این بازی تست استاندارد و تجربه اثرگذاری بازی مهم بوده است و تیم‌های فرهنگی شاخص های فرهنگی را ارزیابی کردند و امتیازها را دادند. ۷۴ تیم ثبت‌نام کردند که ۵۰ تیم فرآیند ثبت‌نام را کامل کردند. شرکت‌ها هم نزدیک به ۳۴تا ثبت‌نام کردند.
او با اشاره به رتبه‌بندی همگرا اظهار کرد: مواردی همچون سیمرغ، هما، ققنوس، شیردال، هدیوش، یوز، غزال به عنوان امتیاز انتخاب شده‌اند و به تیم‌ها و بازی‌سازان در این رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.
ایزدی درباره حمایت‌ها همگرا گفت: علاوه بر زیرساخت‌ها، زیرصدا، سرور، رندرینگ، تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری، تامین فضا، خدمات تست بازی، فرآیند تبلیغاتی و رسانه‌ای و پرداخت درصد تشویقی و توسعه و تسریع فرآیند رشد و ارتقا شرکت است.