تبیان، دستیار زندگی
) در ادامه معرفی و مصاحبه با اعضای هیئت مدیره و مدیران مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان ، به منظور آشنایی شما كاربران عزیز با مسئولان این مؤسسه ، گفتگویی با جناب آقای مهندس سید محمد لاجوردی ، رئیس هیئت مدیره ترتیب داده ایم كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با آقای مهندس لاجوردی

(رئیس هیئت مدیره تبیان)


در ادامه معرفی و مصاحبه با اعضای هیئت مدیره و مدیران مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان ، به منظور آشنایی شما كاربران عزیز با مسئولان این مؤسسه ، گفتگویی با جناب آقای مهندس سید محمد لاجوردی ، رئیس هیئت مدیره ترتیب داده ایم كه در ذیل به نظر شما می رسانیم .




تبیان : لطفاً در خصوص اهداف تبیان توضیحاتی بفرمایید.بسم ا... الرحمن الرحیم . رحم ا... امرءاً عرف نفسه و علم من این و فی این و الی این .

ما معتقد به ایجاد ارتباط ارگانیك با جامعه و مردم بر اساس نگرش سیستمی هستیم تا بتوانیم بر اساس بازخوردها و دریافت های حاصله ، برنامه های خود را تنظیم و تصحیح كنیم و جایگاه های خود را بعد از شناخت ، به سوی تعادل و بهبود از نظر كارآمدی ، در چارچوب تعاملی مثبت پیش بریم.

هدف دیگر ما استفاده صحیح و بهینه از فناوری اطلاعات یاIT است كه در عصر كنونی به لحاظ وسعت و انتقال و تنوع در حوزه های مختلف ، ذخیره سازی ، بانك های اطلاعاتی ، سرعت دسترسی ، فرایند فعال فراگیری و مهمتر از همه هزینه بسیار پایین آن ، بیشترین و بهترین كارآیی را دارد.

و مهمترین هدف ما ترویج و گسترش مبانی و مفاهیم متعالی دین مبین اسلام می باشد كه بالاترین موهبت الهی است بی آن كه به كم و كیف آن صدمه ای وارد شود. در واقع هدف اصلی ما استفاده از اینترنت ( بعنوان نوین ترین ابزار كنونی ) برای  رسیدن به آن هدف متعالی است. بنابر اعتقادی كه داریم و حدیثی كه می فرماید :

الاسلام یعلو و لایعلی علیه . همچنین فراخوانی در قرآن وجود دارد كه سرلوحه كار ما نیز هست : ادع الی سبیل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة و جادلهم باالتی هی احسن. به نظر ما استفاده از این ابزار نوین ، با توجه به مزایایی كه دارد ، می تواند از مصادیق این نحو از دعوت باشد ؛ یعنی ما نیز با استفاده از این ابزار اقدام به دعوت كنیم . اینها دلایل و انگیزه هایی است كه ما را بر آن داشت در این راه قدم گذاریم. نیت های پاك دوستان و عنایت خاص خداوند نیز تا به حال ما را در این راه یاری نموده است .

تبیان : پایه گذاران هسته اولیه تبیان چه بزرگوارانی بودند ؟

در ابتدا باید از جناب آقای دكتر علیرضا طالب پور ، مدیر عامل مؤسسه نام ببرم كه سابقه دوستی ما با ایشان به چند دهه قبل برمی گردد. در واقع من از همان دوران تحصیل ، در مقطع راهنمایی با ایشان دوست بودم. ایشان فعالیت های طولانی از همین سنخ كه در تبیان دارند، در مؤسسه تحقیقاتی امام رضا(ع) داشتند . قبل از آن نیز مدت ها در مركز تحقیقات اسلامی و كامپیوتری قم نقش اساسی و بنیانی داشتند.

جناب آقای مهندس سعید مجردی ، قائم مقام مؤسسه نیز از دوستان دوران تحصیل بنده هستند . البته سابقه دوستی ایشان با آقای طالب پور به دوران دبستان بازمی گردد. ایشان مدت ها در بخش های طرح و برنامه و در سطح كلان كشوری فعال بودند. در حال حاضر نیز به دلیل تسلط ایشان بر مسائل كلان كشوری ، در بُعد طرح و برنامه از وجودشان در هیئت مدیره بسیار بهره می بریم.

جناب آقای مهندس محمدرضا فرخ از دیگر اعضای هیئت مدیره هستند كه سابقه دوستی ام با ایشان به بیش از سی سال می رسد . در ضمن پدر ایشان معلم تاریخ اسلام بنده بودند . لازم به ذكر است كه ما چند نفر ، مدتی نیز در مؤسسه علوی در كنار هم فعالیت داشتیم.

از دیگر دوستان ، جناب آقای مهندس محمدرضا اسماعیلی هستند كه در بدو تأسیس تبیان با ایشان آشنا شدیم. اگر چه ایشان و آقای طالب پور از قبل باهم ارتباط آموزشی و كاری داشتند . همچنین جناب مهندس علاوه بر تبیان در سازمان تبلیغات اسلامی نیز فعالیت دارند.

خود بنده هم كه مهندس سید محمد لاجوردی هستم و بی هیچ اغراقی باید بگویم قبل از این كه مثمر باشم از دوستان و درس های آموزنده آنها بهره های وافی برده ام.

تبیان : لطفاً خودتان را بیشتر معرفی نمایید. البته با توجه به اینكه جنابعالی از پیشینه خانوادگی مستحكمی برخوردار هستید؟

من چیز خاصی برای تعریف ندارم و دستم خالی است . اما چون در اینجا اشاره ای به " خانواده " داشتید ذكر این نكته را ضروری می دانم كه یكی از دیدگاه هایی كه ما در تبیان به طور جدی به آن می پردازیم مسئله خانواده است. زیرا در دیدگاه ما اصالت با خانواده است ، نه فرد و نه جامعه . از نظر من خانواده اصیل ترین نهاد بشری است كه مورد توجه اسلام بوده است. انشاء ا... بتوانیم این محیط مقدس را در مقابل آسیب ها حفظ كنیم.

تبیان : شما ضمن صحبت هایتان اشاره به دوستی هایی داشتید كه تاكنون ادامه دارد ، لطفاً در مورد ارزش دوستی های دوران نوجوانی و جوانی و نیز اهمیت انتخاب دوست در شكل گیری شخصیت و تأثیری كه این دوستی ها در آینده می تواند داشته باشد ، توضیحاتی بفرمائید.

من به كاربران محترم تبیان توصیه می كنم كه قدر دوست های خوب خود را بدانند و این امر الهی و مقدس اسلامی یعنی دوستی را احیاء كنند ؛ امری كه در متون اسلامی از آن به " اخُ فی ا... " یاد شده است. در حدیثی آمده كه خداوند در روز قیامت می فرماید : اَینَ احبایی فیّ الیوم اَظِلّهُم فی ظّلی یوم لا ظل الا ظلّی . دوستان در راه من كجا هستند كه امروز من آنها را زیر سایه رحمت خود جا می دهم ، روزی كه چنین سایه ای برای همه فراهم نیست .

اشاره می كنم كه چنین دوستی هایی می تواند سرمایه واقعاً ارزشمندی باشد ؛ زیرا اعتماد در حد نهایت و بالا بین دوستان وجود دارد و این خود امر گرانقدری است كه فرد می تواند به اتكای آن و فارغ از دغدغه هایی كه معمول است ، به طرح و كار بپردازد.

تبیان : به نظر شما عوامل موفقیت یك مجموعه مانند مؤسسه تبیان چه چیزهایی می تواند باشد؟

من فكر می كنم یكی از عواملی كه در موفقیت و درجه موفقیت یك مجموعه می تواند مؤثر واقع شود ، این است كه تیم راهبری آن مجموعه بتواند از نظر حوزه وظایف ، كارهای آن مؤسسه را اِفراز كند . یعنی طوری عمل كند كه نه هم پوشانی به وجود بیاید و نه كاری بر زمین بماند. خوشبختانه ما در این مؤسسه چنین احساسی داشتیم. به طوری كه هر كدام از دوستان به نوبه خود ، حوزه های ضروری كار را پوشش می دادند و اگر كاری هم فراتر از مسئولیتشان به آنها داده می شد از انجام دادن آن دریغ نمی كردند.

تبیان : سیستم مدیریتی تبیان به چه صورت بوده كه تاكنون توانسته با موفقیت عمل كند؟

یكی سرمایه شناخت و اعتماد است كه پیشینه بسیار طولانی دارد و دیگر صمیمت حاكم بین دوستان است كه در كنار آن پیشینه و پخته شدن این صمیمت به یك محصول دهی رسیده است. علاوه بر اینها شاید چیزی كه بر همه ی این موارد سایه انداخته نیت های پاك و خالصانه ای است كه همه دوستان داشته و دارند و دوستان ما در این مجموعه فراتر از انگیزه های معنوی و حتی عالی ، فقط به خدا می اندیشند كه این مصداق همان آیه قرآنی است كه اگر بذری كاشته شود ، تا هفتصد دانه و بلكه بیشتر می توانید از آن برداشت كنید.

تبیان : آیا فكر نمی كنید هیئت مدیره علاوه بر آنچه كه شما ذكر فرمودید بر مسائل فنی و فرهنگی و مجموعه آن احاطه دارد ، یعنی تعهد و تخصص با هم در تصمیم گیری های هیئت مدیره دخیل بوده است؟

بله ؛ صد در صد. فرمایش شما درست است  نباید سهم دانایی و توانایی و تسلط به حوزه های كاری و تخصصی را از نظر دور داشت . من چون در ابتدا ، ضمن معرفی دوستان به سابقه فعالیت ها و تخصص های آنها نیز اشاره كردم ، ذكر آن را در اینجا لازم ندانستم وگرنه تخصص در مسائل فنی و فرهنگی در پیشبرد اهداف یك مجموعه نقش مهمی دارد.

تبیان : سایت تبیان تاكنون توانسته در سطح كشور فعالیت های مختلفی ارائه دهد از جمله راه اندازیISP و مراكز كافی نت و دسترسی به اینترنت رایگان ، به نظر شما آیا این سایت توانسته با توجه به تبلیغات كم جایگاه خود را در بین مردم بیابد؟

من معتقدم كه ما نباید جایگاه تبلیغات را ناچیز تصور كنیم و این در جای خودش محفوظ است. لیكن از طرفی هم علیرغم عدم انجام تبلیغات كافی و حتی لازم برای سایت تبیان و كلاً مؤسسه كه فعالیت هایش در حوزه های مختلف و متنوع است رشد خوبی داشته ایم .

به هر حال من معتقدم كه ما باید در ابتدا جایگاه خودمان را در حوزه بی انتهای معلومات و اطلاعات ( اینترنت ) به طور دقیق شناسایی كنیم .  در صورت شناخت این جایگاه مشمول رحمت و بركات خدا خواهیم شد كه البته رحمت و بركات خداوند تعریف خودش را دارد. در این فعالیت ما از آن صرفنظر نمی كنیم و من به این اصل  اعتقاد دارم كه ما باید نوعی تعامل مثبت با دیگران داشته باشیم ، چه در حوزه داخل و چه در خارج . البته هر كدام به مقتضای موقعیت خودشان . یعنی ما باید نوعی تعامل مثبت با آنها داشته باشیم . نه مغلوب و تحت تسلط فعالیت های دیگران در فرهنگ های دیگر باشیم و نه مانع فعالیت هایی  شویم كه قطعاً امكان پذیر نیست . اصولاً ما در تعاریف خودمان معتقد هستیم كه مسلمان ایرانی باید هویت ملی و دینی خود را به خوبی بشناسد ، شخصیت خود را در چارچوب تلاش موثر با حفظ عزت نفس و كرامت انسان به دور از ظلم به خود و دیگران و خداوند شكل بدهد و تعالی ببخشد.

این یك الگوی پذیرفته شده در نظر ماست و سعی داریم آن را در سطح جامعه رواج دهیم . بنابراین ما در این مسیر نگران چیزی نیستیم . به دلیل این كه اسلامی كه ما وجهه اصلی همت و هدفمان است آن قدر از غنا و محتوای عالی برخوردار است و مفاهیم بلند و نورانی آن ، چنان نشاطی در وجود ما ایجاد می كند و كرده كه در این تعامل مثبت با سایر فرهنگها می توانیم از جایگاهی رفیع ، جاده ی سعادت بشر را پیش چشم همه روشن كنیم. بنابراین همان طور كه گفتم تبلیغات باید جای خودش را داشته باشد و ما هم باید به نوبه ی خود جایگاه خودمان را بشناسیم . در واقع این جایگاه را تنظیم كنیم كه به سایت های دیگر كه در همین مسیر هستند حتی به مؤسسات چند رسانه ای دیگر كه فعالیت های مشابه دارند جهت بدهیم .

تبیان : سیاست هیئت مدیره در مورد كاربران چگونه است و اصلاً چقدر به نظرات و سلیقه های كاربران اهمیت می

دهید ؟بحث رسانه و مخاطب اصولاً برای اصحاب رسانه بحث قابل تأملی است و ما هم به نوبه خود در مجموعه هیئت مدیره به این بحث پرداخته و اهدافمان را در ارتباط با مخاطبان روشن كرده ایم. در حال حاضر گروه های هدف برای ما روشن هستند. ما سعی داریم بیشترین جمعیت را در كشور پوشش دهیم و در این میان جوانان سهم بسزایی دارند. علاوه بر آن به شاخص كردن الگوهای موفق در جامعه نیز نظر داریم و برای این قشر جایگاه ویژه ای قائل شده ایم ، آراء و نظرات اصحاب اندیشه و فرهیختگان راهم از نظر دور نداشته ایم. چرا كه برای همین مجموعه ای كه نسبت به همانها خودمان را متعهد می دانیم و هدف اصلی ما هستند این می تواند گواراتر و شیرین تر شود تا متوجه شوند چه عاملی باعث رشد اینها بوده و دیدگاه ها و اندیشه های برتری كه توانسته دراین مرحله از رشد و كمال قرار گیرد چه بوده است. بدین ترتیب با ابزاری كه در خود سایت فراهم كرده ایم مثل بخش نظرات ، كسانی كه وارد محیط سایت می شوند می توانند از طریق آن ، نظراتشان را ابراز كنند و آن نظرات به نحو خاصی در اركان مؤسسه منعكس می شود و در سطح عالی تری پرداخته می شود و ما هم همان طور كه قبلاً عرض كردم با استفاده از این برخورد ها و دریافت ها نسبت به تنظیم و ایجاد برنامه ها و جایگاهی كه داریم برای تعادل و بهبود در بهره وری در چارچوب این تعامل مثبت اقدام می كنیم.

تبیان : برای جذب بیشتر مخاطب بخصوص جوانان و نوجوانان چه كارهایی انجام داده اید؟

پاسخ خود را به دو بخش تقسیم می كنم . ما می توانیم مفاهیم اسلامی را آنچنان كه هست بدون پیرایه و آرایه عرضه كنیم. چون اسلام به دلیل فطری بودن برای جان آدمی شیرین است و شهد آن جذاب است و به طور طبیعی می تواند جذابیت های مورد نظر را فراهم كند. علت بسیاری از گریزهایی كه ما می بینیم این است كه در جای خود نتوانسته اند اسلام را به جان نوجوانان و جوانان عزیز ما بنشانند و به صورت نوش درآورند و بالعكس گاهی هم نوجوانان و جوانان به دلیل پیرایه ها و آرایه های كه بوده است از گزند نیش آن هم در امان نبوده اند . یكی از همتهای ما این است كه بتوانیم آن را خارج از این اضافات و كاستی ها برای آنها بیان كنیم و در فعالیت هایی كه داریم اسلام را به نحو مناسبی ارائه دهیم.

بخش دوم سخنم در پاسخ به سوال شما این است كه ما در تلاش هستیم تا قالبهایی را كه می خواهیم این مفاهیم عالی را در آن بریزیم ، قالبهایی زیبا و جذاب باشند ، و در واقع بتوانند این جذابیت را فراهم كنند تا به وسیله آن بتوان ارتباط صمیمی تر و بهتری با بیننده برقرار كرد.

در مورد روشها هم باید عرض كنم كه این بخشهای مختلف سایت ( هنری ، ورزشی ، اجتماعی ، گرافیك و حتی بخش فنی ) هستند كه جذابیتها را با برنامه ریزیهای مناسب خود دو چندان می كنند و می توانند در راه افزایش جذابیت ، ایفای نقش كنند.

تبیان : آیا مؤسسه تبیان برنامه خاصی برای اعضاء دارد ؟ آیا مؤسسه می تواند تمامی اعضاء را طی مراسمی گرد آورد ؟

این ایده بسیار خوبی است. من امیدوار هستم كه بتوانیم مقدمات این كار را فراهم كنیم . البته این امر نیازمند این است كه به قدر كافی بتوانیم برنامه های مفیدی برای این دوستان داشته باشیم . البته نمی خواهم چنین قولی را بدهم ولی می خواهم بگویم چنین كاری مدنظر ماست و در پی آن هستیم ، و به مجرد این كه امكانات مناسب و مقتضی آن فراهم شد این نوید را به اعضاء محترم خواهیم داد.

تبیان : با توجه به افزایش تعداد كاربران و لزوم امكانات فنی بیشتر و سازماندهی بهتر ، آیا هیئت مدیره محترم قصد افزایش بودجه و سرمایه گذاری بیشتر در این مؤسسه را  دارند ؟

من در اینجا به سیاستهای كلی و ابلاغی مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای اشاره می كنم كه در بند اول جایگاه ویژه ای برای امثال این نوع فعالیت هایی كه در تبیان انجام می شود ، برشمرده اند و ما باید آنها را سرلوحه خود قرار دهیم.

در بند دوم این سیاست به توسعه كمی و كیفی شبكه اطلاع رسانی ملی و تأمین سطوح انواع خدمات و امكانات این شبكه برای كلیه متقاضیان به تناسب نیاز آنها و با رعایت اولویت ها و مسائل ملی و در بند سوم به ایجاد دسترسی به شبكه های اطلاع رسانی جهانی صرفاً از طریق نهادهای ملی و مؤسسات مجاز اشاره شده است. سیاستهایی كه بنده برشمردم همان سیاستهایی است كه ما كاملاً در راستای آنها گام برمی داریم و این مقتضی آن است كه ما نسبت به توسعه و سرمایه گذاری بیشتر در این خصوص ، اهمیت كافی و وافی بدهیم.

تبیان : از جنابعالی خیلی متشكریم كه وقت گرانبهایتان را در اختیار ما قرار دادید. در پایان اگر صحبت خاصی با كاربران دارید بفرمایید .

بنده صحبت خاصی ندارم. فقط امیدوارم از امكاناتی كه امروزه در كشور فراهم شده استفاده مناسب شود . همچنین به كاربران محترم عرض می كنم كه نظرات آنها برای ما بسیار محترم و راهگشاست و ما را  در رسیدن به اهدافمان راهنمایی می كند و قطعاً این نظرات در تصمیم گیری ها تأثیرگذار است . بنده خواهش می كنم نظراتشان را از ما دریغ ندارند و با ما همچنان در ارتباط باشند و همینطور در صورت امكان به تبلیغ این سایت بپردازند كه دیگران هم به این مجموعه بپیوندند تا انشاءا... تبیان خانواده ای شود كه بتواند در پیشبرد اهداف عالی اسلام مؤثر باشد.

پخشصدایمصاحبه با مهندس لاجوردی


قسمت دوم

قسمت اول

قسمت چهارم

قسمت سوم

قسمت ششم

قسمت پنجم

قسمت هشتم

قسمت هفتم

قسمت نهم