تبیان، دستیار زندگی

زیبایی ظاهری؛ مهم ترین ملاک ازدواج این روزها

زیبایی ظاهری همیشه در جذب شدن به آدم ها موثر است. ما به طور طبیعی جذب کسانی می شویم که آنها را زیبا می دانیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زیبایی، ازدواج، انتخاب همسر، زنانف مردان، ارزش انسانی، کلوب ازدواج، انتخاب با چشمان باز
روان شناسان چند دلیل را برای توجیه توجه به ملاک زیبایی همسر ذکر کرده اند، که از مهم ترین آن ها می توان به این موارد اشاره کرد.

1-افزایش احتمال بقای نسل

روان شناسان تکاملی عقیده دارند ویژگی های ممتاز ظاهری معمولاً نشانه سلامت و شایستگی ژنتیکی در مواردی چون مقاومت در برابر بیماری ها و قوی تر بودن هستند، و از جمله خصوصیاتی به شمار می روند که نسل بعدی آن را به ارث خواهند برد.
در اینجا منظور از زیبایی صرفا مطابق بودن با مد روز و معیارهای زیبایی شناسانه دوران نیست. حتی داشتن چشم و ابرو و اندام فوق العاده هم مد نظر قرار نمی گیرد. زیبایی در این تعریف تلفیقی از سلامت جسمانی و معیارهای تناسب در چهره و ویژگی های بدنی است.
بر اساس این نظریه، وجود خصوصیاتی مانند داشتن اندام متناسب، پوست روشن و صاف، دندان های سالم و... در طول تاریخ تکامل انسان نشان دهنده سلامت جسمانی وی بوده اند، بنابراین طبیعی است که افراد به سمت کسانی جذب شوند که ظاهرشان با این معیارها بیشتر تطابق دارد.
از آنجایی که زنان نقش مهم تری را در تولید مثل ایفا می کنند و باید توانایی باروری داشته باشند، توجه به ظاهر در فرآیند انتخاب همسر برای مردان از اولویت بالاتری برخوردار است.
در عوض، از آنجایی که مردان از آغاز تاریخ مسئولیت فراهم کردن غذا و سرپناه فرزندان را به عهده داشته اند، تمکن مالی و مرتبه اجتماعی مردان برای زنان از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین زنان در مورد ملاک ظاهر، بیشتر به توانایی بدنی مردان توجه می کنند تا چهره آنها.
معمولاً ما هنگام مواجهه با افرادی که ظاهر جذابی دارند، در صورتی که شناختی نسبت به آن ها نداشته باشیم، مجموعه ای از صفات مثبت را به آن ها نسبت می دهیم؛ شاید به این دلیل که این تصویر از کودکی به ما القا شده است.

2- تصور خوب بودن زیبارویان

معمولاً ما هنگام مواجهه با افرادی که ظاهر جذابی دارند، در صورتی که شناختی نسبت به آن ها نداشته باشیم، مجموعه ای از صفات مثبت را به آن ها نسبت می دهیم؛ شاید به این دلیل که این تصویر از کودکی به ما القا شده است.
در کارتون های ما سیندرلا، سفید برفی، حنا، دختر مهربون و ... همگی انسان هایی با صورت های ظریف، چشم های درشت و درخشان، بینی های خوش فرم و به طور کلی زیبا بودند، که علاوه بر داشتن ظاهری متناسب، دارای مجموعه ای از صفات شخصیتی پسندیده، از جمله مهربانی، گذشت. بردباری، همدردی با دیگران و ... بودند. از طرف دیگر شاهزاده ها و مردان خوب داستان ها نیز همیشه دارای اندامی ورزیده و چهره ای جذاب بودند.
متأسفانه این الگوی ارائه شده، به کارتون ها محدود نیست و در سریال ها و فیلم های سینمایی بزرگسالان نیز مشاهده می شود. تا به حال چند فیلم دیده اید که در آن فردی با خصوصیات مثبت شخصیتی، چهره ای نازیبا داشته باشد؟ اگر چه گاهی اوقات روی دیگر سکه، یعنی کاراکتر منفی ای که چهره زیبایی دارد و از زیبایی اش سوء استفاده می کند، در فیلم ها دیده می شود.

3- افول ارزش های انسانی

متأسفانه رشد و پیشرفت تکنولوژی موجب رشد ارزش های انسانی و عمیق تر شدن انسان ها نشده است. برخلاف آن، رقابت شدید در عرصه های مادی و توجه کمتر به اهداف معنوی و نداشتن یک هدف غایی در زندگی، موجب شده که انسان ها خود را به اهداف سطحی و مادی مشغول سازند. اما از آنجایی که این اهداف روح پرتلاطم مارا اغنا نمی کنند، هر یک از این اهداف پس از مورد حصول واقع شدن، جذابیت خود را برای فرد از دست داده و او را به سمت هدف جذاب تری سوق می دهند. شاید این مطلب یکی از دلایل افزایش خیانت های زناشویی و آمار جدایی باشد.
منبع: نمناک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.