تبیان، دستیار زندگی

در روابطمان سو تفاهم ها را چطور رفع و کاهش دهیم؟

بهترین و موثرترین راههای رفع سوء تفاهم

بعضی افراد که نمی توانند نظراتشان را بیان کنند معمولا بیشتر دچار سو تفاهم می شوند و باید از راه های درست و اصولی این سو تفاهمات را رفع و کاهش دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
در روابطمان سو تفاهم ها را چطور رفع و کاهش دهیم؟
بسیاری از ما هنگام برقراری ارتباط با دیگران و خانواده مان دچار سوءتفاهم می شویم و اگر نتوانیم در جهت رفع و کاهش آن برآییم ممکن است ارتباط صمیمانه ما برای همیشه خدشه دار شود و احساس تنهایی را تجربه کنیم .بنابراین مهم نیست که چطور در روابطمان سوءتفاهم ایجاد شده مهم این است که بتوانیم اصولی و درست این سوءتفاهمات را رفع و کاهش دهیم. با این بخش همراه شوید تا با راه های درست و اصولی رفع سوءتفاهم آشنا گردید.

چهار گروه از افراد هستند که بیشتر دچار سوءتفاهم می شوند این افراد عبارتند از :

گروه اول افراد پر توقعی هستند که هنوز وضعیت و شرایط خانوادگی خود را درک نکرده اند و دائم بر مسئله های ریز و درشت دچار سوءتفاهم می گردند .

دومین گروه افرادی هستند که همیشه کوتاه می آیند و به نفع دیگران از خواسته خود چشم پوشی می کنند . این افراد روزی دیگر توان تحمل و کوتاه آمدن را ندارند و آن وقت است که در برابر یک موضوع کوچک و بی اهمیت نیز دچار سوءتفاهم می گردند.

سومین گروه افرادی هستند که آنچه موجب آزارشان می شود را بیان نمی کنند و درون خود می ریزند این افراد کم کم بعلت ایجاد سوءتفاهم زیاد به ادامه روابط و حل مسئله بی میل می شوند و دوستان خود را به خانواده ترجیح می دهند.

چهارمین گروه افرادی هستند نمی دانند که چگونه نظراتشان را بیان کنند و دائم دچار سوءتفاهم می شوند.

برای رفع سوء تفاهم چه باید کرد؟

مجهز شوید
شما باید در همه حال به خانواده و والدینتان احترام بگذارید و در نهایت احترام و آرامش خواسته های خود را و حتی دلخوری هایتان را بیان کنید زیرا بیان نکردن دلخوری ها به علت احترام گذاشتن سبب می شود بذر کینه در دلتان ریشه بزند و ناراحتی های عمیق بین شما و خانواده تان به وجود آورد اما مطرح ساختن آن ها موجب می شود که خانواده تان توضیحاتی در مورد رفتاری که موجب سوءتفاهم شما گردیده بدهند و بدین گونه سوءتفاهم رفع شود.

دو نکته ضروری دیگر که از ایجاد سوءتفاهم جلوگیری می کند این است که : اگر دائم در کار دیگران سرک می کشید باید منتظر دلخوری و ایجاد سوءتفاهم نیز باشید و دیگری اینکه برای جلوگیری از ایجاد سوءتفاهم هنگامی که توانایی انجام کاری را ندارید جمله هایی مثل «نمی توانم، شرمنده اما بلد نیستم» و... را به اطرافیان تان بگویید.

جاذبه و دافعه داشته باشید
اگر در محیط خانوادگی برای شما مسئله ای پیش آمد که رابطه شما را با خانواده تان مختل ساخت حتما این مسئله را حل سازید چون خانواده امن ترین محیط برای شماست. اگر برای شما مشکلاتی پیش آمد ابتدا سهم خودتان را در حل سوءتفاهم های خانوادگی بردارید و جاذبه های شخصیتی خود را بشناسید و بدانید کدام ویژگی شما سبب انتقاد نزدیکانتان است و کدام ویژگی موجب شادی بخشی به زندگی خانوادگی شما می شود پس در صدد رفع و ارتقا آن ها برآیید.

گامهایی برای حل مسئله
خوشبختانه سوءتفاهم مسئله ای است که می توانید با ایجاد بعضی اصلاحات در روش گفتگو و ارتباط تان از آن جلوگیری کنید و در صورت بروز آن را حل نمایید اما اگر این سوءتفاهم ها در محیط خانواده حل نشود ، شما قادر نخواهید بود مسائل بزرگ تر اجتماعی را حل کنید.


برای حل و رفع سوءتفاهم ها لازم است:
ا. لیستی از مشکلات خود را تهیه کنید .
2. هدف و آنچه می خواهید را تعریف کنید .
3. خلق کردن راه حل ها
4. ارزیابی راه حل ها
5. انتخاب راه حل مناسب و به کارگیری آن.

3مرحله اول را فرایند راه حل آفرینی و 2مرحله آخر را فرایند تصمیم گیری می گویند.

از ته قلب تان گوش کنید
گوش دادن به نارضایتی های فردی که از رفتارهای شما دچار سوءتفاهم گردیده بسیار سخت است اما می توانید با گوش دادن به صحبت های طرف مقابلتان اشتباه کار خود را دریابید و بدانید چه چیزی او را دچار سوءتفاهم ساخته است و در صدد رفع آن بر آیید.

حق را به خودتان ندهید
اگر بیشتر به فکر ثابت نمودن خود هستید تا اینکه موقعیت تاثیرگذار بر همسرتان را درک کنید ، نتیجه چیزی جز آسیب دیدن هر دو نخواهد بود . شما باید حق را به خود ندهید و همسرتان را درک کنید تا او دریابد که چقدر برایش ارزش قائلید.

روی احساسات تان متمرکز شوید
بسیاری از زوجین هنگام مشاجره و بحث احساساتشان را نادیده می گیرند و بیشتر بر افکارشان متمرکز می شوند . اگر می خواهید رفتارتان در مشاجرات خانوادگی ایجاد سوءتفاهم نکند لازم است قبل از شروع بحث، سکوت کنید و نفسی عمیق بکشید و ببینید چه حسی دارید و بعد احساساتتان را با همسرتان در میان بگذارید.

همسرتان را دوستتان بدانید
برخی از زوجین هنگام روبرو شدن با یک مسئله همسر خود را دشمنشان تصور می کنند اما باید بدانید که همسر شما دوستتان است ، همین تغییر دیدگاه سبب می شود شما بتوانید مسائلتان را با همسر خود حل و فصل کنید و سوءتفاهم های پیش آمده را رفع کنید.

مشاوره را جدی بگیرید
ازدواج دو فرد با شخصیت و خانواده های متفاوت ممکن است سبب بروز اختلاف و سوءتفاهم گردد . زوج های موفق می توانند با صداقت کامل دلخوری های خود از یکدیگر را بیان کنند و با صمیمیت کنار یکدیگر باشند و حرف های هم را گوش دهند تا اختلافات را پشت سر بگذارند و سوءتفاهمات را رفع کنند . اگر زوجی نتواند اختلافات و سوءتفاهم های پیش آمده در زندگی مشترک را برطرف سازد لازم است نزد مشاور رود تا مشاورکمک کند الگوی ارتباطی آنان از نو ساخته شود.
منبع : نمناک
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.