تبیان، دستیار زندگی

حقایقی در مورد وضع حمل

باورهای غلط زایمان

باورهای عجیبی در مورد زایمان وجود دارد که بسیاری از آنها اعتبار علمی ندارد و تنها باعث نگرانی شما می‌شود. در این مطلب به معرفی و بررسی برخی باورهای غلط زایمان می‌پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
باورهای غلط زایمان
باورهای عجیبی در مورد زایمان وجود دارد که بسیاری از آنها اعتبار علمی ندارد و تنها باعث نگرانی شما می‌شود. چنین باور‌هایی گاهی اشتباه فهمیدن نکات پزشکی است و گاهی از تجربه‌های ناخوشایند دیگران به وجود می‌آید. خاستگاه آن هر جایی که باشد، ‌ممکن است ترس‌های واهی در مورد زایمان به زنان باردار بدهد. در این مطلب با برخی از باورهای شایع اما غلط در مورد زایمان آشنا می‌شوید که نباید به آنها اهمیت بدهید.

باورهای اشتباه در رابطه با زایمان

هنگام زایمان، همۀ اطرافیان می‌خواهند که شما سختی کمتری را تجربه کنید و زایمان راحتی داشته باشید. خیرخواهی برخی از افراد باعث می‌شود که اطلاعات غلط خود را به زور به شما تحمیل کنند و باعث شوند که تصمیم نادرستی بگیرید. بهتر است قبل از زایمان باورهای رایج غلطی که در میان مردم جریان دارد را بشناسید یا اگر خودتان این باورها را دارید، آن را اصلاح کنید. برخی از این باورها شامل موارد زیر است:

درد وحشتناک زایمان: برخی از خانم‌هایی که سابقۀ زایمان دارند، درد زایمان را وحشتناک و غیرقابل تحمل وصف می‌کنند. به همین دلیل، به دیگران توصیه می‌کنند که با روش سزارین زایمان کنند. باید توجه کرد که درد زایمان با وجود زیاد بودن، غیرقابل تحمل نیست. این موضوع به آستانۀ تحمل شما و داروهایی مربوط است که هنگام زایمان تزریق می‌شود. زنانی که در طول بارداری با تغذیه و ورزش، خود را برای زایمان آماده کرده‌اند و همچنین بارداری آنها در دستۀ بارداری‌های پرخطر نیست، می‌توانند زایمان راحت‌تری را تجربه کنند. بسیاری از مواقع به دلیل القای زایمان یا انجام زایمان واژینال با استفاده از دارو، خانم باردار درد زیادی را تجربه می‌کند، زیرا در این موارد، داروهایی مانند آمپول سنتوسینون که همان اکسی‌توسین است یا آمپول فشار برای خانم باردار تزریق می‌شود که دردها و انقباضات قبل از زایمان را افزایش می‌دهد. نحوۀ برخورد خانم باردار با دردهای زایمان نیز می‌تواند نقش مهمی در کاهش یا افزایش دردها داشته باشد. خانم‌های باردار در کلاس‌های آمادگی زایمان یاد می‌گیرند که چطور تنفس خود را هنگام درد کنترل کنند و در برخورد با درد، عضلات خود را سفت نکنند. این موضوع در زیاد نشدن درد و تسریع فرایند زایمان تأثیر دارد. همچنین روش‌های کاهش درد دیگری مثل ماساژ، زایمان در آب و روش‌های دارویی برای کاهش درد وجود دارد.

برخی از خانم‌های باردار در ساعات پایانی بارداری با هدف تقویت بدنشان پرخوری می‌کنند اما غذای زیاد کمکی به زایمان نمی‌کند.


زایمان مدرن: خیلی از خانم‌های باردار فکر می‌کنند که روش سزارین، راهی مدرن و جدید برای یک زایمان امن و راحت است. این یک باور بسیار اشتباه است. سزارین بدون دلیل پزشکی می‌تواند عوارضی برای مادر و جنین ایجاد کند. سزارین فقط باید در مواردی انجام شود که مادر توانایی زایمان به صورت طبیعی را ندارد. اما متاسفانه در کشور ما، خانم‌های باردار برای اجتناب از درد به سزارین روی می‌آورند.

مشکلات جنسی به دلیل زایمان طبیعی: بعضی از خانم‌ها فکر می‌کنند که اگر زایمان طبیعی انجام دهند، در آینده دچار افتادگی رحم، افتادگی مثانه و مشکلات جنسی می‌شوند. این موضوع اشتباه رایجی بین خانم‌های باردار است. توجه داشته باشید که بدن در طول هفته به هفته بارداری با ترشح هورمون‌های مخصوص این دوره، باعث شل شدن عضلات لگن و شکم می‌شود. خانم باردار می‌تواند با ورزش در بارداری از شل شدن و افتادگی عضلات پیشگیری کند. همچنین ورزش کردن پس از زایمان نیز می‌تواند نقش مهمی در از بین بردن تأثیرات فشار بارداری در عضلات کف لگن داشته باشد. فراموش نکنید درصورتی‌که ورزش را بخشی از زندگی خود قرار ندهید، افزایش سن و شل شدن عضلات می‌تواند باعث ضعف عضلات کف لگن و ماهیچه‌های ناحیۀ تناسلی در مردان و زنان شود و ضعف این عضلات باعث بروز مشکلات جنسی خواهد شد.

پرخوری قبل از زایمان: برخی از خانم‌های باردار در ساعات پایانی بارداری با هدف تقویت بدنشان پرخوری می‌کنند. خانواده‌ها ممکن است اصرار کنند که خانم باردار مقدار زیادی غذای سنگین بخورد، زیرا عموم مردم تصور می‌کنند که انجام زایمان نیازمند انرژی بسیار زیادی است. توجه داشته باشید که غذای زیاد از حد ممکن است باعث حالت تهوع یا یبوست در شما شود. غذای خیلی زیاد به زایمان شما کمکی نمی‌کند و توصیه می‌شود در ساعات پایانی بارداری، مایعات زیادی بنوشید و به جای غذاهای سفت مانند کباب گوشت، سوپ غلیظ و نرم بخورید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.