تبیان، دستیار زندگی

نقدی بر عملکرد آخوندی

برنامه‌های نوظهور شهرداری!

عباس آخوندی کاندیدای پست شهرداری تهران در توضیح رویکرد مدیریتی خود در شهرداری تهران مواردی خاص بیان کردند که می‌توان به افزایش بهره وری منابع و خلق منابع جدید اشاره نمود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عباس آخوندی
پس از هفته‌ها بحث و بررسی شورای شهر درباره‌ی انتخاب شهردار تهران، بالاخره 2 نفر به مرحله‌ی نهایی این انتخابات راه یافتند. "عباس آخوندی" و "پیروز حناچی" دو گزینه‌ی اصلی این انتخابات هستند اما حواشی آخوندی، نظرها را از حناچی سلب کرده است!

در واقع وزیر راه سابق که همواره در طول تصدی خود یکی از پرحاشیه‌ترین وزرا محسوب شده و بیشترین دفعات دعوت به مجلس شورای اسلامی برای استیضاح را به خود اختصاص داده است، امروز ادعا می‌کند که توانایی حکمرانی بر تهران و پیشرفت و توسعه‌ی آن را دارد.

آخوندی یکی از مخالفان اصلی مسکن مهر بود و همواره بر آن بود تا این پروژه عظیم، متوقف شود. وی پس از عهده‌دار شدن وزارت راه و شهرسازی به‌صورت مستمر امواج انتقادات گسترده‌ای را روانه‌ی این طرح کرده و نهایتا توانست در آبان سال 92 رسما این طرح را متوقف کند.



آخوندی که پیش‌تر در کارنامه کاری خود، آتش سوزی قطار تهران-مشهد، توهین به خبرنگاران، عدم محقق سازی وعده‌ها و نیز سقوط هواپیما و متوقف‌سازی مسکن مهر را داشت، اینک سخن از طرح‌ها و برنامه‌های کلان فرهنگی، اجتماعی و دوری از نزاع‌های سیاسی می‌زند!

ناکارآمدی آخوندی در عرصه مسکن

با روی کار آمدن دولت یازدهم، مسئولیت طرح مسکن مهر دولت سابق به دولت جدید واگذار گردید. بنابراین سیاست‌های آخوندی در زمینه تولید واحدهای مسکونی نتوانست جوابگوی نیاز مسکن خانوارها باشد. طبق سرشماری اگر سالی یک‌میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود به‌طور متوسط طی 12سال همه خانوارهای نیازمند می‌توانند صاحب‌خانه شوند.

با توجه به جمعیت جوان کشور بازار مسکن همواره با حجم عظیمی از تقاضا روبرو می‌شود. خیلی از کارشناسان میزان نیاز واقعی کشور در زمینه تولید مسکن بیش از یک و نیم میلیون واحد مسکونی در سال اعلام کرده‌اند. اما سیاست‌های آخوندی در زمینه مسکن بسیار ناکارآمد بود زیرا نتوانست نیاز مسکن را برآورده کند.

مرکز آمار؛ تعداد پروانه‌های صادر شده توسط شهرداری‌های کشور حاکی از آن است که بیش از 50 درصد تولید مسکن، در دوران وزارت آخوندی کمتر شده و  میانگین تولید مسکن در این سال ها به 400 هزار واحد در سال هم نرسیده است.

ناکارآمدی آخوندی در اخذ مالیات بر خانه‌های خالی

مجلس شورای اسلامی در سال 94، برای افزایش هزینه احتکار مسکن، طرحی را در نظر گرفت که مالیات بر خانه‌های خالی عنوان این لایحه بود که براساس این ماده واحدهای مسکونی واقع در شهرها با بیش از 100 هزار نفر به‌عنوان واحد خالی اگر شناسایی شوند از سال دوم مشمول قانون مالیات می‌شوند.

اما آخوندی در راه‌اندازی این سامانه ملی ناتوان بود و بعد از پایان مهلت قانونی این طرح، وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد حذف این قانون را داد که البته این پیشنهاد در هیئت دولت بررسی نشد و عدم پایبندی آخوندی به این قانون باعث افزایش تعداد خانه‌های خالی در شهر تهران و در نتیجه تاثیر سوء بر افزایش بازار مسکن شد.

اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.



بی‌مهری مسکن مهر

آخوندی یکی از مخالفان اصلی مسکن مهر بود و همواره بر آن بود تا این پروژه عظیم، متوقف شود. وی پس از عهده‌دار شدن وزارت راه و شهرسازی به‌صورت مستمر امواج انتقادات گسترده‌ای را روانه‌ی این طرح کرده و نهایتا توانست در آبان سال 92 رسما این طرح را متوقف کند.

این در حالی بود که بسیاری از اجاره‌نشین‌ها امید خود را بر در این پروژه‌ی شهری دوخته و در انتظار تحقق رویای خانه‌دار شدن بودند.

شاید طرح مسکن مهر از نظر عباس آخوندی و امثال ایشان، پروژه‌ای بی‌اهمیت و حتی ناکارآمد محسوب شود، اما باید توجه داشت که طرح مذکور تا اندازی مهم و پراهمیت بود که مقام معظم رهبری نیز به توقف آن واکنش نشان دادند.


ایشان بنا به ضرورت اتمام خانه‌های نیمه‌ساخته و نیز ادامه طرح مسکن مهر خطاب به مسئولین مربوطه، به‌ویژه وزیر راه و شهرسازی فرمودند: "اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد." اما این سخنان نیز در وی اثر نگذاشته و آخوندی همچنان طرح مسکن مهر را "طرح پوپولیستی" و"طرح مزخرف" می‌داند! و معتقد است که این طرح باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

با تمام این تفاسیر، سوال است که با علم چنین مواردی و نیز موارد دیگری که هرگز رسانه‌ای نشد، بنا به کدامین دلیل محکمه پسند، یکی از گزینه‌های اصلی اداره‌ی کلان‌شهر تهران، عباس آخوندی است؟! و باید در انتظار انتخابات رسمی شهرداری تهران باشیم تا ببینیم چه آینده‌ای در انتظار این شهر و مردم آن است.