تبیان، دستیار زندگی

ریاکاری آمریکا در یمن

از سرگیری حملات ائتلاف متجاوز به بندر الحدیده یک روز بعد از ادعای وزیر خارجه آمریکا برای آغاز گفت وگوهای صلح یمن از یک سو و کمک به این ائتلاف برای طراحی حمله جدید به این بندر از سوی دیگر، نشان دهنده سیاست های ریاکارانه واشنگتن در قبال یمن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جنگ یمن
دور جدید حملات ائتلاف به سرکردگی عربستان با حمایت آمریکا به بندر الحدیده ابتدا در پنجشنبه اول نوامبر (10آبان) صورت گرفت، یعنی دقیقا یک روز پس از سخنرانی 'مایک پومپئو' وزیر خارجه آمریکا که اعلام کرده بود مذاکرات صلح یمن باید از ماه آینده شروع شود.
این سخنان بعد از آن بیان شد که دولت آمریکا و سعودی ها بعد از قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار ناراضی و مخالف 'محمد بن سلمان'، تحت فشار شدید افکار عمومی جهان برای متوقف کردن جنگ در یمن قرار گرفتند.
در چند روز گذشته حملات ائتلاف عربی و نیروهای مزدور وابسته به 'عبدربه منصور هادی' رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به بندر الحدیده شدت گرفته است. طبق برخی گزارشات این حملات جدید 150 کشته در پی داشته است. در روز نخست حمله گزارش‌ها حاکی از حدود سی حمله هوایی ائتلاف به سرکردگی سعودی به بندر الحدیده بود. طبق آخرین گزارشات تعداد این حملات هوایی تا 200 مورد گزارش شده است.

** سابقه درگیری ها در الحدیده
بندر الحدیده در 225 کیلومتری غرب 'صنعا' پایتخت یمن قرار دارد؛ جمعیت 600 هزار نفری این بندر، اهمیت خاصی راهبردی به آن بخشیده است. این بندر بعد از بندر عدن مهم‌ترین شاهراه دریایی یمن تلقی می‌شود و با داشتن پایانه‌های تخلیه و بارگیری، نقش موثری در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند. به همین دلیل عربستان با این تصور که 'انصارالله' کمک‌های نظامی خود را از این طریق دریافت می‌کند، یک ائتلاف گسترده بین‌المللی برای اشغال الحدیده آغاز کرده است.
هدف عربستان و امارات از حمله به بندر الحدیده،‌ قطع ارتباط شمال و جنوب و در نهایت پیشروی به سمت شهر 'صعده' و صنعا است. بنابراین یکی از اهداف این دو کشور می تواند استفاده از بندر الحدیده به عنوان مرکز استقرار نیروهایی باشد که ماموریت اشغال صنعا به آنها واگذار خواهد شد، چرا که الحدیده نزدیک‌ترین بندر به صنعا است و آسان ترین منطقه‌ای است که دسترسی متجاوزان به صنعا را نسبت به دیگر نقاط امکان‌پذیر می‌کند. بنابراین هر طرفی که بتواند بر این منطقه مسلط شود، در حقیقت کلید برتری خود را هم بر شمال و هم بر جنوب یمن به دست آورده است.
امارات و عربستان از خرداد ماه سال 97 برخلاف میانجی گری های سازمان ملل حملات خود را به بندر الحدیده آغاز کردند. در این حملات به رغم پیش بینی های آنها، نیروهای انصارالله یک ناو اماراتی حامل نیروها و تجهیزات را منهدم کردند و ناو دوم نیز ناچار به فرار شد.
حضور ناوهای آمریکا و انگلیس در سواحل غربی یمن در حملات نیروهای ائتلاف به نقاط استراتژیک و کمکهای اطلاعاتی و سایر اقدامات لجستیکی در تشدید حملات امارات و عربستان تاثیر زیادی داشته، اما با این وجود نیروهای مردمی و انصارالله با مقاومت خود باعث شدند پس از یک ماه درگیری نیروهای متجاوز و دولت مستعفی نتوانند به اهداف اصلی خود دست پیدا کنند.
در ماه اول حمله به بندر الحدیده و ناتوانی امارات و عربستان برای دستیابی به اهداف راهبردی خود، آمریکا تصمیم گرفت به صورت مستقیم در بخش‌هایی از یمن واحدهای نظامی خود را پیاده کند. بنابراین پس از هر بار ناکامی به دلیل مشکلاتی که نیروهای ائتلاف در تصرف این بندر با آن مواجه بودند، دوباره سعی در انجام حملات غافلگیرانه نمودند، طوری که در شهریور ماه نیز این حملات تکرار شد.
دور جدید حملات ائتلاف به سرکردگی سعودی هم که از اول نوامبر آغاز شده است، همراه با تجهیز گسترده نیروهای نظامی بود. تا جایی که وزیر دفاع یمن گفت که دشمن برای عملیات در ساحل غربی ، نیرو و تجهیزاتی برابر با نیروی مورد نیاز برای اشغال 10 کشور بسیج کرده است .
سرلشکر 'محمدناصر العاطفی' در عین حال تاکید کرد: دشمن با همه نیرو و تجهیزات، تبلیغات رسانه ای و امکانات گسترده شکست خورده است.
سرتیپ 'یحیی سریع' سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز در تشریح آخرین تحولات جنگ در استان الحدیده گفت: در 48 ساعت گذشته بیش 280 نفر از نیروهای متجاوزان از جمله 10 تن از فرماندهان آنها در عملیات نیروهای یمنی کشته یا زخمی شدند.
ارتش و کمیته های مردمی در روزهای گذشته 171 خودروی زرهی و تجهیزات نظامی نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی را هم نابود کردند.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن ادامه داد: نیروهای یمنی طی عملیاتی ویژه در منطقه 'کیلومتر16' نیروهای متجاوز را در تله میدان مین انداختند که شمار زیادی از نیروهای آن ها کشته یا زخمی شدند.
سریع گفت: نیروهای دشمن تلاش کردند تا به سمت فرودگاه الحدیده و شمال منطقه کیلومتر 16پیشروی داشته باشند که تحرکات آن ها از سوی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی دفع شد.
نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن شنبه گذشته با پاکسازی منطقه 'الجبلیه' در ساحل غربی یمن، مسیرهای تدارکاتی متجاوزان را قطع کردند.
ارتش و مردم یمن در کنار انصارالله تاکنون مانع از تحقق پیروزی چشمگیری شده اند و به گفته مقامات این جنبش آنچه نصیب ائتلاف خود خوانده شده، بیابان و صحراست و تجربه نشان داده که ائتلاف خود خوانده و مزدوران آنها توان نگهداری این سرزمین ها را برای مدت طولانی ندارند.

** حمایت پنتاگون از حملات جدید
'محمد عبدالسلام' سخنگوی جنبش انصارالله یمن همزمان با دور جدید حملات به الحدیده گفت که تشدید اقدامات جنگی و خصمانه ائتلاف متجاوز سعودی در محورهای مختلف نبرد، با اجازه و حمایت آمریکا صورت گرفته است.
وی با بیان این که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از همه نقشه‌های دشمن در ساحل غربی و همه جبهه‌ها آگاه هستند، افزود: تنها دستاوردی که متجاوزان کسب کردند، پیشروی در برخی از بیابان‌ها و دره‌ها است.
سخنگوی جنبش انصارالله با اشاره به این که یمن در حال مبارزه با قدرتمندترین کشورها است، تاکید کرد که اوضاع نظامی در جبهه‌های مختلف این کشور نگران کننده نیست.
عبدالسلام اعلام کرد که دشمن، الحدیده را ویران کرده و پل‌ها و ساختمان‌ها را هدف قرار می‌دهد.
چند روز بعد پایگاه خبری 'انتلجنس آنلاین' از همکاری تنگاتنگ و قوی وزارت دفاع آمریکا با متجاوزان سعودی و اماراتی در حمله به الحدیده پرده برداشت.
این پایگاه خبری فاش کرد که شماری از مسئولان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حمله اخیر عربستان و امارات به شهر الحدیده در غرب یمن شرکت دارند.
بر اساس گزارش این پایگاه خبری؛ به تازگی مسئولانی از پنتاگون با افسران سعودی و اماراتی برای طراحی حمله به الحدیده دیدار و گفت وگو داشته اند.
انتلجنس آنلاین آورده است: واشنگتن پیش از حمله اخیر به الحدیده دو فروند هواپیمای شناسایی تحویل ریاض داده است. پنتاگون اطلاعات اساسی را برای حمله به الحدیده در اختیار عربستان و امارات قرار داده است.
این در حالی است که نبرد میان نیروهای مورد حمایت ائتلاف تحت سرکردگی سعودی ها و نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در الحدیده ادامه دارد و یمنی ها تاکنون ضربات مهلکی به متجاوزان وارد کرده اند.
افکار عمومی جهانی به شدت به ائتلاف عربی و دولت آمریکا برای پایان جنگ در یمن فشار می آورد. 'برنی سندرز' سناتور ایالت 'ورمونت' در انتقاد از کاخ سفید گفت، آمریکا عمیقا درگیر جنگ یمن شده است.
وزارت خارجه روسیه هم در بیانیه ای حمایت آمریکا از افراد وفادار به رئیس جمهور مستعفی یمن و ائتلاف عربی و همچنین درخواست برای برقراری صلح در این کشور را نشانه دورویی و ریاکاری سیاست های واشنگتن دانست و از آن انتقاد کرد.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: آمریکا به طور مستقیم از تشکیلات و نیروهای ائتلاف عربی در یمن حمایت می کند.
در بیانیه به حمله نیروهای وفادار به منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به مواضع نیروهای جنبش انصارالله در استان صعده در شمال غربی یمن و افزایش حملات هوایی ائتلاف عربی به مناطق پیرامون فرودگاه صنعا اشاره و خاطرنشان کرد: زد و خوردهای مسلحانه پیرامون بندر الحدیده تحت کنترل نیروهای انصارالله که از طریق آن بخش اصلی مواد غذایی، دارو و مایحتاج اولیه مردم یمن حمل می شود، افزایش یافته است.
وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است: سیر منفی اوضاع یمن با توجه به درخواست های اخیر دولت آمریکا از طرف های مناقشه برای توقف زد و خوردها در طول یک ماه و آغاز مذاکرات صلح با میانجی گری 'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در مساله یمن جالب توجه است.
حمایت نظامی واشنگتن از تشکیلات ائتلاف عربی به سرکردگی سعودیها در یمن از سویی و درخواست برای توقف فوری جنگ از طرف دیگر، صداقت گفتار مقامات آمریکایی را زیر سوال می برد.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود خاطرنشان کرد: تمام مدارک حاکی از آن است که واشنگتن قصد ندارد سیاست خود را در یمن تغییر دهد.

** شرایط انسانی در یمن
سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرد که 10 میلیون کودک یمنی نیازمند مراقبتهای بهداشتی هستند. روزانه تعداد زیادی کودک در یمن بر اثر بیماری های کشنده جان خود را ازدست می دهند.
وب سایت رورنامه 'لوموند' فرانسه در گزارشی اعلام کرد که 62 سازمان غیر دولتی حقوق بشر درنامه ای به اعضای دائم سازمان ملل در باره کشتارغیر نظامیان در حمله نیروهای عربستان به یمن و گسترش وبا و قحطی ناشی از این حملات به این کشور هشدار داده بودند. آنها حمله به بیمارستانها و مدارس و بازارها توسط عربستان را جنایت جنگی نامیده و محکوم کرده بودند.
35 سازمان غیردولتی یمنی و بین المللی هم با تاکید بر اینکه 14 میلیون نفر یمنی در معرض قحطی قرار دارند، با انتشار بیانیه ای مشترک خواستار توقف فوری جنگ در این کشور شدند.
فدراسیون بین المللی حقوق بشر، سازمان غیر دولتی اقدام علیه گرسنگی، آکسفام، پزشکان جهان و انجمن یمنی ها از جمله سازمان هایی هستند که این بیانیه مشترک را امضاء کرده اند.
نهادهای بشر دوستانه و دفاع از حقوق بشر یاد شده اعلام کردند: گرسنگی 14 میلیون مرد، زن و کودک یعنی نیمی از مردم یمن را تهدید می کند، بنابراین اقدام فوری بیش از هر زمانی لازم است.
پس از شدت گرفتن حملات به بندر الحدیده، عده ای از فعالان و طرفداران حقوق بشر از گروههای مختلف ، پنجشنبه گذشته در نیویورک تجمع کردند و اقدامات عربستان را محکوم کردند.
در بیانیه مشترک آمده است: بحران انسانی در یمن نتیجه یک فاجعه طبیعی نیست، بلکه نتیجه مستقیم محدودیت های شدیدی است که طرف های درگیر برای دسترسی به غذا، سوخت، واردات دارو و کمک های بشر دوستانه اعمال می کنند.
این نهادهای غیردولتی همچنین اعلام کردند: ما از دولت ها می خواهیم که تلاش خود را برای از بین بردن موانع جهت رساندن کالاهای ضروری به مردم انجام دهند. یکی از این راه ها بندر راهبردی الحدیده است که طی چند روز گذشته مردم این منطقه با افزایش مجدد درگیری ها، تحت محاصره قرار گرفته اند.
سازمان های امدادرسانی بین المللی همچنین خواستار ایجاد گذرگاه های امن برای مردم منطقه الحدیده که تعدادشان بالغ بر 600 هزار تن است، شدند.
این نهادها ضمن اینکه خواستار تضمین طرف های درگیر برای توقف فوری اقدامات خشونت آمیز در یمن شدند، از کشورهای غربی نیز خواستند که فروش سلاح هایی را که از آن علیه غیرنظامیان این کشور استفاده شود، به تعلیق درآورند.
در بیانیه یاد شده آمده است: هر تامین کننده سلاح برای ائتلاف به اصطلاح عربی به سرکردگی عربستان و امارات، مسئولیت اخلاقی و قضایی نظارت بر این که ائتلاف حقوق بین المللی بشردوستانه را در یمن رعایت می کند یا خیر، به عهده دارد.
در همین حال، سازمان عفو بین الملل چهارشنبه گذشته درباره تداوم درگیری های شدید در الحدیده یمن هشدار داد و اعلام کرد که جان غیر نظامیان در این منطقه به شدت در خطر است.
عفو بین الملل همچنین اعلام کرد: شواهد حاکی از آن است که حفظ جان غیر نظامیان در اولویت طرف های درگیر در یمن قرار ندارد.
پیش تر نیز صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه ای با اشاره به درگیری‌ها در بندر الحدیده یمن، درخصوص اوضاع انسانی و شرایط کودکان بستری در بیمارستانی در این شهر هشدار داده بود.
منبع: ایرنا