تبیان، دستیار زندگی

برنامه تشخیص حمله قلبی همانند نوار قلب دقیق است

محققان پس از انجام آزمایشاتی بر روی دقت برنامه تشخیص حمله قلبی دریافتند که این برنامه همانند نوار قلب در تشخیص حملات قلبی دقیق است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آزمایش
برنامه‌ جدید توسعه‌یافته در گوشی‌های هوشمند می‌تواند وقوع یک حمله قلبی جدی را تشخیص ‌دهد. مطالعاتی که بر روی دقت این برنامه انجام شد نشان داد که این برنامه تقریبا همانند روش مرسوم گرفتن نوار قلب در تشخیص حمله قلبی موثر است.
در حال حاضر این سیستم بر تشخیص نوع خاص و مرگباری از حمله قلبی به نام « اس تی الویشن  آنفارکتوس میوکارد (STEMI)» تمرکز دارد. این حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که شریان‌هابه طور کامل مسدود شده باشند و اگر در یک دوره خیلی کوتاهی تحت درمان قرار نگیرد منجر به مرگ یا معلولیت می‌شود.
«برنت میولستین» پژوهشگر ارشد این مطالعه جدید با اشاره به اینکه اگر کسی درد قفسه سینه داشته باشد در حالی که پیش از این هیچ گاه این درد را تجربه نکرده، گفت: ممکن است این افراد فکر کند که مورد خاصی نیست و به اورژانس مراجعه نمی‌کنند،‌ در صورتی که این کار خطرناک است زیرا با مراجعه، پزشکان می‌توانند سریع‌تر شریان‌های مسدود شده را باز کنند و در نتیجه برای بیمار بهتر خواهد بود.
طبق این گزارش، روش مرسوم گرفتن نوار قلب با چسباندن 12 کابل هادی به بیمار به طور موثر حمله قلبی STEMI را تشخیص می‌دهد. البته موقعیت قرارگیری هر کابل مهم است زیرا آنها فعالیت الکتریکی قلب را در مکان‌های مختلف دنبال می‌کنند.
این در حالی است که سیستم جدید گوشی‌های هوشمند تنها از دو کابل هادی که با کمک برنامه ردیابی اندازه‌گیری‌ها در سراسر بدن حرکت می‌کند، استفاده خواهد کرد و در نهایت می‌تواند 12 مکان را مانند نوار قلب ثبت کند.
گفتنی است؛ اخیرا دقت این سیستم جدید بر روی 204 بیماری که از درد حاد قفسه سینه رنج می‌بردند، آزمایش شد و محققان دریافتند که این سیستم همانند نوار قلب در تشخیص حملات قلبی STEMI موثر است.
منبع:فارس