تبیان، دستیار زندگی

سفر به دریاچه های اطراف تهران

شکوه پاییز در همین حوالی

همسایگانی کوچکتر از دریا در حوالی پایتخت وجود دارند که رسم همسایگی و زیبایی پاییز را با گردشی یک روزه و لذتبخش به جا می آورند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دریاچه اوان
 تعطیلات آخر هفته که فرا می رسد یا اگر یکی دو روز تعطیل در تقویم به چشم می خورد، خیلی از خانواده ها نگران می شوند که ای بابا! بازهم تعطیل، بازهم پنجشنبه و جمعه! حالا چکار کنیم. باز باید در خانه بمانیم یا نهایتا به مهمانی برویم!

معمولا برای خیلی ها امکان مسافرت چند روزه با توجه به بهای خدمات حمل و نقل و اسکان وجود ندارد. خصوصا اگر تعداد نفرات خانواده یا همراهان از انگشتان یک دست بیشتر باشد آن وقت تعطیلات آخر هفته یا میان هفته تبدیل به یک دردسر بزرگ می شود.

ما برای این دردسر بزرگ در نگاه شما و شیرین از نظر ما یک راه حل ساده داریم. گردشگری یک روزه در اطراف پایتخت. یک سفر یک روزه با حداقل امکانات که فقط یک وسیله نقلیه می خواهد و یکی دوساعت رانندگی. حتی اگر تعدادتان زیاد باشد می توانید یک ون یا مینی بوس برای این گردش کرایه کنید. البته به صورت دُنگی!

برگ ریزان در اُوان

در 200 کیلومتری غرب پایتخت و در شمال شهر قزوین، دریاچه ای وجود دارد که در فصل پاییز دیدنی و باشکوه است. صحبت از دریاچه اُوان در بخش الموت استان قزوین است که چهارروستا آن را احاطه کرده است و برای گذراندن یک تعطیلات رویایی و به یادماندنی آخرهفته، انتخاب بسیاری از گردشگران است.

برای رفتن به اُوان کافی است باک بنزین خودروی خود را پر کنید، اسباب و لوازم یک اقامت کوتاه مثل چادر، لوازم شخصی و خوردنی های مورد علاقه تان را بردارید و به قزوین بروید. جاده زیبا و پرپیچ و خم قزوین _ الموت که خودش به تنهایی می تواند یک نیم روز مفرح برای شما باشد، به دریاچه اُوان خواهید رسید.موقعیت قرارگیری دریاچه و پوشش گیاهی و ناهمواری های اطراف آن باعث می شود در فصل های مختلف سال، منظره ای دیدنی همچون تابلوهای نقاشی طبیعت به وجود آید.

منظره ای که این روزهای پاییزی در انتظار شماست، زمینه ای آبی رنگ و زرد رنگ دارد. اُوان در پاییز میزبان پرندگان متنوعی همچون قو، غاز و مرغابی است. کافی است در کنار دریاچه اُتراق کنید و از منظره زیبای آن لذت ببرید.ماهی گیری و قایق سواری از دیگر تفریحاتی است که معمولا در شرایط جوی مناسب، اوقات فراغت شما را پُر می کند.

اگر اهل ماهیگیری باشید، قزل آلا و کپورهای خوش خوراک دریاچه در انتظار قلاب شماست. اگر هم پر انرژی هستید و اهل پیاده روی، طبیعت بکر با درختان و پوشش گیاهی متنوع اطراف دریاچه مناسب ترین گزینه است.چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآبادکه در اطراف دریاچه اُوان قراردارند برای کسانی که اهل معاشرت با روستاییان خونگرم هستند، پیشنهاد می شود.

سلطان نمک

برخلاف دریاچه اُوان که در اغلب روزهای سال پذیرای گردشگران است، برای رفتن به حوض سلطان باید منتظر پاییز و زمستان باشید؛ روزهایی که هوا معتدل تر شده و از گرمای داغ و سوزان تابستان خبری نیست.همجواری حوض سلطان با کویر، علت این اتفاق است. دریاچه ای در 85 کیلومتری جنوب پایتخت و در مسیر تهران به قم. با نام های دیگر دریاچه شاهی یا دریاچه ساوه که حدود یکصد و سی سال پیش، هنگام ساخت جاده شوسه تهران – قم به وجود آمد.

سلطان نمک

از نکات جالب توجه این دریاچه فصلی، وسعت آن است که در گرما و سرما متفاوت است. هنگامی که آب ورودی به آن در اثر ذوب برف ها یا بارندگی بیشتر می شود، وسعت آن نیز افزایش می یابد. طبعا وقتی ورود آب هم کمتر می شود، از وسعت آن کاسته می شود.بنابراین بهترین زمان برای رفتن به حوض سلطان همین روزهای پاییزی و فصل بهار است. برای رفتن به دریاچه ای که مملو از کریستال ها و بلورهای نمکی است، حتما کفش و لباس مناسب به همراه داشته باشید.

جاده خاکی وسط دریاچه در حالی که طرفین شما را مناظری زیبا فراگرفته، یکی از جاذبه های این دریاچه است. مزه قدم زدن در آب کم عمث و سطحی و شوره زارهایی که ردپای شما را در باتلاق های نمکی بجا می گذارد، از دیگر جاذبه های دریاچه ای است که گاهی آن را با دریاچه نمک قم اشتباه می گیرند.

دریاچه لار، همسایه دماوند

باور کنید که دماوند و دشت پیرامون آن در پاییز هم دیدنی است. شاید هوا کمی سرد باشد یا نم نم باران پاییزی، زمین را خیس و گلی کرده باشد، اما شک نکنید که بسیاری از گردشگران خارجی برای چنین موقعیتی لحظه شماری می کنند. دریاچه سد لار که از ساخته شدن سدی به همین نام در دهه سی ساخته شده،به سبب همجواری و همزیستی با دماوند با شکوه،زیبایی هایی دوچندان پیدا کرده است.

دریاچه لار

اکثر تهرانی ها هراز را می شناسند، همان جاده پررفت و آمد و نوستالژیک شما را به دریاچه و دشت لار می رساند.یکی از فایده های رفتن به لار در پاییز عدم ورود خودروها تا اتنهای مسیر است. همین مساله باعث می شود گردشگرانی که به پیمایش مسیر در طبیعت علاقه دارند، حسابی از این محدودیت اجباری لذت ببرند.

ماهیگیری در لار اگر در زمان های ممنوعه نباشد، از مفرح ترین کارهایی است که گردشگران در کنار این دریاچه زیبا انجام می دهند. ضمن اینکه موقعیت قرارگیری دریاچه در میان دشت لار و پارک ملی و نمای دل انگیز رشته کوه البرز جزیی از جاذبه های بصری آن است.

پرورش زنبور عسل در این منطقه، کام همه گردشگران را شیرین می کند و جزو سوغاتی های محلی آن محسوب می شود. یکی دیگر از جذابیت های سد لار، تنوع دسترسی به آن است. از هراز و روستای پلور، از لواسانات و همینطور شمیرانات می توانید وارد منطقه لار شوید و به سد برسید. هم مسیر برای سواره هاو هم پیاده ها وجود دارد.

دریاچه سد لار یک مقصد گردشگری یک روزه در شرق تهران است، احتمالا برای کسانی که از غرب و جنوب خوششان نمی آید.