تبیان، دستیار زندگی

آرامش، جوان‌سازی و سم‌زدایی از بدن با وانی پر از طبیعت

10 حمام طبیعی

استفاده از حمام‌های سم‌زدا به عنوان راهی برای کسب آرامش ذهن و بدن و زدود‌ن سمومی که در سیستم بدن جریان پیدا کرده برای بانوان در همه‌ی جهان، قرن‌هاست که رایج بوده و هست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حمام طبیعی
کلئوپاترا عادت داشت تا فاصله‌ی مصر تا دریای سیاه را بپیماید تا در آب‌های مفید آنجا حمام کند. اما نیازی نیست که ما نیز چنین مسیری را طی کنیم تا حمام فوق‌العاده‌ای را تجربه کنیم. برای این کار باید مقداری از مواد طبیعی را به وان حمام خود بیفزایید و آن را تبدیل به حمامی مؤثرتر از یک حمام عادی و همیشگی کنید. در این مقاله ده ماده را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد یک حمام طبیعی استفاده کرد. بعضی از این مواد از قدیم در حمام‌ها مصرف می‌شدند و درباره‌ی بعضی دیگر هرگز چیزی نشنیده‌اید؛ اما همه‌ی این مواد، جزء مواد سم‌زدا از بدن هستند و می‌توانید به راحتی از آن‌ها در حمام خانه بهره ببرید.

1. جوش شیرین

سدیم بی‌کربنات یا جوش شیرین، یکی از ساده‌ترین و در دسترس ترین موادی است که می‌توانید به آب وان بیفزایید تا آن را تبدیل به حمامی سم‌زدا کنید. دو قاشق غذاخوری جوش شیرین برای یک وان حمام کافی است. این ماده علاوه بر سم‌زدایی می‌تواند اثر کلر موجود در آب را نیز خنثی کند. این حمام، آرام‌بخش خوبی است.

2. نمک دریا

یک وان پر از آب به همراه نمک دریا، یکی از قدیمی‌ترین و بهترین راه‌ها برای کسب آرامش است و گفته می‌شود یکی از بهترین روش‌ها برای بیرون راندن توکسین ها از بدنتان محسوب می‌شود. برای ساخت این حمام، به مقداری نمک دریا نیاز دارید_ طبعاً نه نمک سفید یُددار_ زیرا نمک دریا حاوی مواد معدنی است که برای پوست شما مفید بوده و به شما کمک می‌کند تا بدن را از سموم پاک کنید. اگر در هنگام صبح، حمام نمک دریا داشته باشید، گفته می‌شود که به شما انرژی‌ای می‌بخشد که تا پایان روز با شما خواهد بود.

3. زنجبیل

خوردن زنجبیل فواید بسیاری دارد اما آیا می‌دانید که حمام زنجبیل، بدن را پاک‌سازی می‌کند؟ یک‌چهارم فنجان زنجبیل رنده شده به آب وان بیفزایید و دمای آب را بالا ببرید تا عرق کنید. تعریق، سموم را از بدنتان خارج می‌کند. فقط دراز بکشید و برای سی دقیقه آرامش را حس کنید و سپس وقتی بیرون می‌آیید خود را با یک حوله‌ی بزرگ بپوشانید. اثر زنجبیل تا حدود یک ساعت بر بدن باقی می‌ماند و تعریق ادامه می‌یابد. از آنجا که حمام زنجبیل باعث تعریق می‌شود، نمی‌توان پیش از بیرون رفتن از خانه از آن استفاده کرد.

جوش شیرین، یکی از ساده‌ترین و در دسترس ترین موادی است که می‌توانید به آب وان بیفزایید تا آن را تبدیل به حمامی سم‌زدا کنید. دو قاشق غذاخوری جوش شیرین برای یک وان حمام کافی است. این ماده علاوه بر سم‌زدایی می‌تواند اثر کلر موجود در آب را نیز خنثی کند


4. گِلِ سرشو

گل سرشو نوعی خاک رس است که در حمام‌های ایرانی در بعضی شهرها استفاده می‌شده است و امروزه هم وجود دارد.
گفته می‌شود که گل سرشو این قابلیت را دارد که فلزات سنگین سمی را که از طریق آب و غذا وارد بدن شده بیرون براند. اگر معمولاً به صورت مرتب بدن خود را پاک‌سازی نمی‌کنید، بدانید که این‌گونه فلزات سنگین امکان دارد در جای‌جای بدن ایجاد مشکلات و بیماری‌هایی بکنند. یک اسکوپ گل سرشو را به وان بیفزایید. این حمام برای از بین بردن خستگی و درد ماهیچه‌ها بسیار مفید است.

5. سرکه سیب

سرکه‌ی سیب، ماده‌ای شگفت‌انگیز برای سلامتی است و فواید بسیاری دارد. دو فنجان سرکه سیب را به وان بیفزایید. حمام سرکه‌ی سیب، گردش خون را افزایش می‌دهد و التهاب را از بین می‌برد. سرکه‌ی سیب، عفونت‌ها را از بین برده و PH پوست را متعادل می‌کند. حمام سرکه‌ی سیب، آرامش‌بخش است.

6. اسانس‌های روغنی

می‌توانید اسانس‌های روغنی را به وان بیفزایید و از فواید آروماتراپی در هنگام سم‌زدایی بدن بهره ببرید. نوع اسانس مورد علاقه‌ی خود را تهیه کنید. مثلاً اسانس اسطوخودوس، اثر آرام‌بخشی دارد و خستگی را می‌زداید. اگر دچار سردرد هستید، اسانس رزماری یا گریپ فروت برایتان معجزه می‌کند. افزودن چند قطره اسانس به وان در کنار جوش شیرین یا نمک، ترکیبی به وجود می‌آورد که ضد استرس است و آرامتان می‌کند.

7. زغال فعال

زغال فعال یکی از مواد سم‌زدای قوی است که سموم را مستقیماً از بدن خارج می‌کند. در واقع زغال فعال، در این زمینه بسیار مفید است ولی نیاز نیست که مقدار زیادی از آن را به آب وان اضافه کنید. زغال فعال برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، راش پوستی و گزش حشرات به کار می‌رود. یک‌چهارم فنجان زغال فعال به وان حمام اضافه کنید و حدود پانزده دقیقه در وان دراز بکشید و سپس خود را آبکشی کنید.

8. نمک‌های اپسوم

یکی از مواد دم‌دستی و ساده برای پاک‌سازی در وان حمام، نمک اپسوم است. گفته می‌شود حمام گرم نمک اپسوم، گردش خون را بهبود بخشید و به عملکرد بهتر اعصاب کمک می‌کند. یک یا دو فنجان نمک اپسوم را به وان اضافه کنید و پنج قطره اسانس مورد علاقه‌تان را نیز بیفزایید و در آن دراز بکشید.

9. نارون کوهی

پایانی بر خواص نارون کوهی وجود ندارد. این ماده گیاهی به بهبود کبودی پوست کمک می‌کند، بثورات را خنثی کرده و همچنین می‌تواند با آکنه مبارزه کند. کافی است یک فنجان نارون کوهی را به وان بیفزایید و برای پانزده دقیقه در آن دراز بکشید. نارون پوست را خشک می‌کند؛ پس توصیه می‌کنیم پس از آبکشی و خشک کردن پوست، کمی لوسیون بر روی بدن ماساژ دهید تا آب‌رسانی به پوست انجام شود.

10. شیر مخصوص وان حمام خانگی

این دستوری فوق‌العاده است که پوست را نرم و لطیف می‌کند. در این حمام ویژه، شیر خانگی، پوست را آب‌رسانی می‌کند. نشاسته‌ی ذرت موجود در آن برای تسکین هر تحریک مناسب بوده و جوش شیرین برای نرم کردن پوست مفید است. اگر کمی اسانس هم به آن اضافه کنید، عطر ویژه‌ای به حمام و پوست خواهید بخشید. یک فنجان شیر، نصف فنجان نشاسته‌ی ذرت، و جوش شیرین به وان حمام اضافه کنید و اجازه دهید در این پانزده دقیقه، این مواد، معجزه‌ای بر روی بدن شما انجام دهند.
زیبا بمانید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.