تبیان، دستیار زندگی

گردشی در آزمایشگاه‌ موبایل سامسونگ؛ از آدمک سخنگو تا باران مصنوعی

کارشناسان سایت «تک‌رادار» در اتفاقی نادر شانس بازدید از «آزمایشگاه تست کیفیت موبایل» سامسونگ را پیدا کرده اند که برخی قسمت های آن بی شباهت به شکنجه‌گاه نیست، با این تفاوت که قربانیان آن نه انسان، بلکه پیشرفته ترین موبایل های روز هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


 
گوشی
در قلب دفتر مرکزی سامسونگ واقع در «سوون» کره جنوبی و پشت درهای بسته تعداد قابل توجهی از کارکنان خود را برای انجام آزمایشاتی طاقت فرسا و دشوار آماده می کنند که مدل های مختلف گلکسی پیش از ورود به بازار باید از آن جان سالم به در ببرند.
غول فناوری کره اخیرا برای اثبات تعهد خود به تولید و عرضه موبایل های با کیفیت کارشناسان را به بازدید از این آزمایشگاه دعوت کرده و آنها نیز تست های کنترل کیفیت این شرکت را جالب و مهیج توصیف کرده اند.
آزمایشگاه تست کیفیت موبایل شامل ابزارهای متنوعی است که اغلب سناریوهای احتمالی برای یک کاربر از نشستن اتفاقی روی گوشی تا تست سقوط و محفظه شبیه ساز شرایط نامساعد جوی را شامل می شود.

تست دما

نظرتان درباره شغلی که در آن تمام روز با موبایل گیم بازی کرده و آخر ماه هم دستمزدی پر و پیمان به حسابتان واریز شود، چیست؟ این شغل شاید رویایی به نظر برسد اما کارکنان بخشی از آزمایشگاه تست کیفیت موبایل همین حالا این شغل را دارند.
در این بخش کارکنان حین اجرای گیم روی تبلت و موبایل سطح دمای آنها را به صورت منظم و با استفاده از دوربین های حرارتی ثبت می کنند. این دوربین ها دمای گجت را روی مانیتور و در قالب طیف های رنگی به تصویر می کشند. آزمایش کنندگان با توجه به طیف های نوری مختلف وجود مشکلات احتمالی در بخش های مختلف موبایل از قبیل چیپست یا باتری را مشخص می کنند.
بازدیدکنندگان حین بررسی این بخش جالب شاهد اجرای بازی های واقعی روی یک موبایل نامشخص از سامسونگ بوده اند. حین اجرای بازی نقشه حرارتی کل موبایل ثابت بوده و نشانه از افزایش غیرعادی دما در هیچ یک از بخش های آن مشاهده نشده است.

آزمایش دوربین

برای بسیاری از کاربران قابلیت های تصویربرداری یکی از فاکتورهای اصلی در انتخاب و خرید موبایل است و همین امر باعث شده تولیدکنندگان قبل از عرضه گوشی به بازار و طی فرایندهای تحقیق توسعه از پیاده سازی و کارکرد صحیح ماژول دوربین اطمینان حاصل کنند.
در آزمایشگاه تصویر سامسونگ موبایل های جدید از تست های کمی و کیفی در شرایط نوری مختلف عبور می کنند.آزمایش های کمی شامل ثبت تصاویر متعددی است که با هدف دستیابی به داده های واقعی در رابطه با قابلیت های سنسور صورت می گیرد. در این حالت نمودار رزولوشن و چارت رنگی Macbeth ترسیم شده و عملکرد سنسور به صورت عینی مشخص می شود.

 میزان نوردهی فلاش دوربین

بخش اول این آزمایش روی بهبود روشنایی و دقت رنگ ها متمرکز است اما در بخش دوم کیفیت کلی تصویر در شرایط محیطی و هنگام عکسبرداری از سوژه های مختلف مدنظر قرار می گیرد. تست های کیفی از معیار چندان مشخصی برخوردار نیست و به همین خاطر در این بخش کارکنان آموزش دیده نظر کارشناسی خود را درباره ویژگی های مختلف تصاویر از قبیل اشباع رنگ، اکسپوژر و غیره بیان می کنند.
برای ثبت یک تصویر با کیفیت توسط دوربین موبایل باید بین این دو بخش تعادل ایجاد شود. تست های کمی با استفاده از منابع نوری مختلف از جمله لامپ های LED و فلورسنت در اتاق های تاریک و روشن پیاده سازی می شوند.
درعین حال آزمایش های کمی نیز در محیط های متنوع از قبیل فضای داخلی کنترل شده مثل رستوران یا اتاق نشیمن و محیط خارجی شبیه سازی شده اجرا می شوند.
یکی از آزمایش هایی که ما را بیش از بقیه تحت قرارداد، تصویربرداری از یک مینیاتور ظریف همراه با جزئیاتی دقیق از ساختمان ها، درختان و غیره بود. آزمایش کنندگان سامسونگ با استفاده از یک بالابر سازه های مینیاتوری مختلف را بالا و پایین آورده و بدون نیاز به تغییر مکان از محیط های مختلف تصویربرداری می کردند.
به گفته سامسونگ در هر مرحله از این تست بین ۵۰ تا ۱۰۰ عکس ثبت شده و در نهایت تعداد آنها به چند هزار تصویر آزمایشی می رسد.

تست صدا

در آزمایشگاه آکوستیک فرایندهای لازم برای دستیابی به بهترین کیفیت صدا در میکروفون و اسپیکر حین تماس های صوتی پیاده سازی می شوند. اولین اتاقی که در این بخش به آن وارد شدیم به گونه ای شبیه سازی بود که یک سالن کنسرت را به ذهن تداعی می کرد و در آن آلات موسیقی به صندلی ها تکیه داده شده بودند. در اتاق مذکور صدا در تمام فضا می پیچید و کارشناسان از این ویژگی برای تست طنین، پخش و دیگر فاکتورهای صوتی موثر بر مکالمه تلفنی استفاده می کنند.
در این بخش هم مثل قسمت تصویربرداری یک اتاق نشیمن طراحی شده تا فاکتورهای مذکور در شرایط معمولی و طبیعی هم مورد آزمایش قرار گیرند. در مرحله بعد نوبت به تست کیفیت اسپیکر و میکروفون در شرایط بسیار ساکت می رسد و به همین خاطر یک اتاق بدون پژواك و جاذب نویز صوتی طراحی شده است.
ورود به این اتاق که پوششی عجیب روی دیوارهای آن نصب شده، تجربه ای عجیب است چرا که هیچگونه اکوی صوتی وجود ندارد و انگار درون یک هدفون با قابلیت حذف صداهای مزاحم قرار گرفته اید.

در این اتاق به یک ربات سخنگو در ابعاد مشابه انسان برخوردیم که هدفونی روی سر آن قرار گرفته بود. این ربات که قابلیت مکالمه با چند زبان مختلف را دارد از طریق موبایل با کارشناسان خارج از اتاق بدون پژواك صحبت می کند و هدف از آن تعیین شفافیت صدا در زبان های مختلف است.
آخرین قسمت این بخش نیز به آزمایش صدا در اتاقی پر از نویزهای صوتی اختصاص دارد که شبیه سازی از محیط های شلوغ و پر سر وصدا به شمار می رود.

تست سقوط

مرحله بعدی این تور منحصر به فرد به بخشی اختصاص دارد که برای عاشقان موبایل های سامسونگ تجربه ای در حد فیلم اره است: آزمایشگاه تست سقوط. در این لابراتوار موبایل های گرانقیمت و ارزشمند سری گلکسی با استفاده از دستگاه های سقوط پیشرفته و از ارتفاع های مختلف روی سطوح سخت از قبیل فلز و مرمر رها می شوند.
حین بازدید ما یک گلکسی اس ۹ نگون بخت نیم دوجین بار از ارتفاع یک متری روی یک سطح سخت رها شد. اگرچه موبایل کاملا دچار خط و خش شده بود اما در کمال تعجب بخش های شیشه ای و فریم آن جان سالم به در برده بودند. از آنجا که محفظه تست حفاظت شده بود راهی برای اطلاع از اینکه گوشی هنوز روشن می شود یا خیر نداشتیم.
کارشناس سامسونگ فیلم سوپر اسلوموشن یکی از این سقوط های سخت را برای ما به نمایش گذاشت تا آنچه را که بر سر موبایل آمده همراه با جزئیات دقیق شاهد باشیم. در بخش دیگری از این لابراتوار گجت های سامسونگ در یک ماشین پله ای تست شده و برای چندین بار پیاپی سقوط می کنند.
کارکنان سامسونگ با امتناع از بیان دقیق تعداد آزمایش های سقوط هر موبایل به ذکر این نکته اکتفا می کنند که گجت ها برای دفعات بسیار زیادی این تست را پشت سر می گذارند.

تست خمش

اگرچه تست مقاومت موبایل در برابر ضربات و شوک های غیرمنتظره و تصادفی اهمیت بالایی دارد اما از آنجا که هر گوشی باید ماه ها و حتی سال ها به سرویس دهی ادامه دهد، نباید از تضمین دوام فیزیکی دستگاه در درازمدت غافل شد و سامسونگ به همین خاطر آزمایشگاه Durability یا دوام را راه اندازی کرده است.
در این بخش انعطاف پذیری و دوام دستگاه، کلیدها، پورت و قطعات مختلف آن بررسی می شود. تمامی این کارها برای جلوگیری از تکرار رسوایی «بندگیت» در سال ۲۰۱۴ طراحی شده که طی آن برخی نسخه های آیفون ۶ با کوچکترین فشار در جیب کاربران خم می شد.
در این آزمایشگاه ماشین های خودکاری نصب شده اند که مقاومت گوشی های دردست توسعه را در برابر خمش و پیچ و تاب خوردن بررسی می کنند. ابزاری به نام Tumble Tester گوشی را برای چند دقیقه در حالتی شبیه به قرار گرفتن در محفظه خشک شویی قرار می دهد و هدف از آن بررسی سالم ماندن گوشی در چرخه خشک شویی است.
اگرچه ما امکان بررسی دقیق را نداشتیم اما به نظر می رسید که گوشی سامسونگ از این مرحله هم سربلند بیرون آمده، هر چند نباید فراموش کنیم که در این بخش خبری از آب یا پودر لباسشویی نبود.
بسیاری از کاربران معمولا گوشی را در جیب عقب خود نگاه داشته و گاهی تصادفا روی آن می نشینند. کمپانی کره ای با توسعه یک نیم تنه این مورد را هم در تست های خود لحاظ کرده است. تمامی گجت ها برای اخذ نمره قبولی از این بخش نه تنها باید از مقاومت بالایی در شیشه و فریم برخوردار باشند بلکه کلیدها و پورت های آنها نیز باید سال ها بدون مشکل کار کند.
وظیفه بررسی کارکرد دقیق کلیدها پس از بارها فشار دادن آنها به عهده ماشینی به اسم Side Key Tester است که هزاران بار کلید را فشار داده و وجود نقص سخت افزاری را بررسی می کند.
دستگاه دیگری نیز به دفعات مکرر کابل هایی را وارد پورت USB و جک هدفون کرده و مجددا اتصال را قطع می کند. همین قضیه در مورد درگاه سیمکارت نیز صدق می کند و انتظار می رود که هزاران بار این کار بدون مشکل صورت گیرد.
یکپارچگی نمایشگر نیز در تست کیفیت موبایل اهمیت بسیار بالایی برای کمپانی دارد و به همین خاطر از دستگاهی شبیه به نمونه کوچکتر و کندتر مته های دستی مخصوص سوراخ کردن سنگ برای وارد کردن فشار مستقیم به پنل و بررسی مقاومت آن استفاده می شود.

مقاومت در برابر آب

چندین سال از عرضه نخستین موبایل مقاوم در برابر آب سامسونگ می گذرد و برای هرچه کاملتر شدن این قابلیت، کمپانی کره ای آزمایشگاه مخصوصی تحت عنوان Water Ingress را تاسیس کرده که در آن موبایل ها آبتنی می کنند.
هر یک از دستگاه های موجود در این لابراتور رده بندی IPX خود را دارند بنابراین کارشناسان در این بخش میزان مقاومت موبایل ها در برابر نفوذ آب را به دقت تعیین می کنند.
در بخش IPX1 گوشی زیر سطحی قرار می گیرد که شبیه یک دوش بزرگ بوده و بارش باران را شبیه سازی می کند. با افزایش پله ای این سطوح به IPX5 می رسیم که در آن آب از چند متری به سوی گجت شلیک می شود. در مرحله بعد نوبت به IPX8 رسیده و در آن گوشی برای مدتی طولانی در عمق ۲ متری آب فرو برده می شود. در این بخش دو ماشین ظرفشویی و لباسشویی نیز به چشم می خورند، هرچند که کارشناسان کره ای در طول این بازدید از آن استفاده نکردند.
شاید این بخش به تست کیفیت موبایل ها مرتبط نباشد اما این آزمایشگاه ابزار دیگری به نام Swimming Tester دارد که در آن ساعت های هوشمند و ردیاب های سلامتی در چرخ و فلکی متحرک که در تانکری پر از آب غرق شده، تست می شدند.

شرایط اقلیمی

ایستگاه آخر این تور آزمایشگاه شرایط نامساعد اقلیمی است که در آن کارکرد درست موبایل ها و دیوایس های دیگر در شرایط جوی  غیرعادی آزمایش می شود.
اگر به یاد داشته باشید برخی پیکسل های ۲ ایکس ال گوگل در هوای سرد با مشکل شارژ مواجه می شدند. سامسونگ برای جلوگیری از وقوع مشکلات مشابه، عملکرد محصولاتش را در محفظه هایی محک می زند که دما و شرایط جوی مختلف از رطوبت شدید استوایی تا سرمای استخوان سوز را شبیه سازی می کنند. کارکنان در این بخش باید دستشان را از طریق حفره ای مخصوص وارد محفظه کرده و عملکرد گوشی را بررسی کنند. ما زمانی که تنظیمات محفظه روی هوای گرم و مرطوب گرمسیری قرار داشت گوشی ها را بررسی کردیم که فارغ از کارایی موبایل، برای ساختمانی سرد در وسط یک روز پاییزی بسیار دلچسب بود.
البته تست های سامسونگ به این موارد محدود نمی شود، برای مثال آزمایش های موشکافانه باتری در ساختمانی کاملا مجاز انجام می شود.
پس از آشنایی با آزمایشگاه تست کیفیت موبایل های سامسونگ حالا دید بهتری از فرایندهای پشت پرده تولید گوشی ها پیدا کرده ایم که طی آن آزمایش های مختلفی با نگاه به سناریوهای حقیقی و چگونگی استفاده روزمره کاربران از موبایل انجام می شود.
منبع:دیجاتو