تبیان، دستیار زندگی

نمی‌دانند که بارگذاری pdf کتاب‌ها در فضای مجازی کاری ضدفرهنگ است

شهرزاد آذرپور می‌گوید که بسیاری از مدیران کانال‌های تلگرامی و ادمین‌های صفحات دنیای مجازی نمی‌دانند که بارگذاری pdf کتاب‌ها در صفحاتشان غیرقانونی است و فکر می‌کنند کاری فرهنگی انجام می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهرزاد آذرپور


آذرپور، مدیر انتشارات نظام الملک درباره سرقت پنهان شبکه‌های اجتماعی از ناشران، اظهار کرد: پدیده‌ای که مدتی است گریبان ناشران، مولفان و مترجمان را گرفته همین فایل‌های pdf کتاب‌هاست که به صورت غیرقانونی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دست به دست می‌شود. به نظر من کسانی که در این انتقال دستی دارند، اشرافی به زشت بودن این پدیده ندارند و نمی‌دانند که این کار مانند سرقت است. 

وی افزود: شاید مدیران آن کانال‌های تلگرامی که فایل‌های pdf کتاب‌ها را در کانال‌های خود بارگذاری می‌کنند، گمان دارند که مشغول فرهنگسازی هستند، این در صورتی است که کاملا نتیجه کارشان ضد فرهنگ است. ما وقتی برای صرف غذا به رستوران می‌رویم، باید بهای غذا را پرداخت کنیم، اما چرا فکر می‌کنیم که باید غذای روح رایگان باشد؟ بنابراین اطلاع رسانی از فضای نشر کتاب برای این دست از اشخاص کاری لازم و ضروری است.

آذرپور ادامه داد: کتاب‌هایی که در این کانال‌ها به رایگان دست به دست می‌شوند، همه به صورت قانونی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌شوند. هم وطنانی هم که توانایی مالی برای خرید این کتاب‌ها را ندارند، می‌توانند با عضویت در کتابخانه‌ها از کتاب‌ها استفاده کنند. خوشبختانه امروزه کتابخانه‌های مجهزی در سراسر کشور داریم.

مدیر انتشارات نظام الملک همچنین به هزینه‌های بسیار چاپ و نشر کتاب و ضربه‌ای که دانلود غیرقانونی کتاب در فضای مجازی به اقتصاد ناچیز نشر می‌زند، نیز اشاره کرد و گفت: ما در بازار نشر یک جریان انتشار کتاب به صورت غیرقانونی و قاچاق را داریم و یک بحث دیگر نیز همان جریانی است که مطرح کردم. این کارها تیشه به ریشه اهل قلم می‌زند. اقتصاد نشر ایران بسیار ناچیز است و اهالی قلم نیز درآمد و عایدی چندانی ندارند، حال یک پدیده‌ای هم می‌آید و این‌گونه این درآمد ناچیز را که اصلا با هزینه‌های هم‌خوانی ندارد، مورد تهدید قرار می‌دهد و آن را آسیب پذیرتر از قبل می‌کند.

آذرپور اضافه کرد: در اقتصاد نشر، بجز نویسنده و مترجم، پرسنل انتشارات، کارکنان چاپخانه‌ها، کتابفروش‌ها و... هم حضور دارند و دستمزد آنها همه به انتشار کتاب بستگی دارد. اگر روند انتشار و بازنشر کتاب ناچیز شود، زندگی همه این اقشار به خطر خواهد افتاد. بنابراین به نظرم کسانی که فکر می‌کنند، با بارگذاری فایل‌های کتاب در کانال‌های تلگرامی و دیگر صفحات فضای مجازی، دارند کار فرهنگی می‌کنند، از نتیجه کار خود بی‌اطلاع هستند و آگاهی لازم را ندارند.

نویسنده کتاب «1100 واژه تخصصی هنر» همچنین نداشتن امکانات مالی برای خرید کتاب را غیرقابل قبول خواند و گفت: قشر کتابخوان در ایران همیشه و در همه حال برای تهیه کتاب هزینه می‌کنند. یعنی اگر مقداری پول داشته باشند که با آن یا می‌توانند کتاب بخرند یا یک چیز دیگر، حتما اولویت را به کتاب می‌دهند. کسانی که دغدغه کتاب داشته باشند، حتما برای آن هزینه می‌کنند و به نظر من عدم داشتن امکانات مالی دلیل خوبی برای دانلود غیرقانونی کتاب نیست. بارها با کسانی که کتاب را رایگان دانلود می‌کنند، صحبت کرده‌ام و همه آنها از غیرقانونی بودن این کار و ضربه‌ای که به فرهنگ می‌زند، بی‌اطلاع بوده‌اند. شاید اگر رسانه‌های تخصصی کتاب در این زمینه اطلاع رسانی و فرهنگسازی می‌کردند، ما با این حجم عظیم از دانلود غیرقانونی مواجه نبودیم.

آذرپور در پایان گفت: اهالی سینما رسانه‌های قوی‌تری در اختیار دارند. به خاطر دارم که برای آگاهی مردم و نهی آنها از دانلود غیرقانونی فیلم‌ها، کلیپی‌هایی تهیه و منتشر کردند و خود آنها نیز با رسانه‌ها صحبت کردند که این کار تاثیر بسیاری روی مردم گذاشت و آمار دانلود غیرقانونی پایین آمد. به هر حال وقتی مردم کالایی را بخرند، ممکن است قیمت آن کمتر هم شود. به نظرم گرانی کتاب بهانه است. اگر هزینه‌های تمام شده برای انتشار کتاب را در نظر بگیریم، اتفاقا کتاب بهای ناچیزی دارد.


منبع: مهر