تبیان، دستیار زندگی

 سرم شناسی

آشنایی با انواع سرم

سرم‌ها خود به 3 گروه کلی سرم‌های نمکی، سرم‌های قندی و سرم‌های قندی - نمکی تقسیم می‌شوند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نرمال سالین

سرم‌های نمکی

به درصدهای متفاوت دارای سدیم یا نمک هستند این سرم‌ها به حفظ فشارخون و بالا بردن آن در موارد افت فشار و جبران مایعات از دست رفته بدن کمک می‌کنند.
یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین سرم‌های نمکی، سرم نرمال‌سالین است که اسمولاریته‌ای مشابه با اسمولاریته خون دارد و افت فشار را به راحتی برطرف می‌کند.
سرم‌های نمکی با غلظت سدیم کمتر نیز بیشتر برای حفظ و تأمین میزان پایه آب بدن به کار می‌روند.
سرم‌هایی با درصد نمک بالاتر نیز وجود دارد که در موارد محدود مانند افت سدیم خون و... استفاده می‌شوند.
رینگرلاکتات، یکی دیگر از سرم‌های نمکی است که علاوه بر سدیم مقدار مختصری پتاسیم، کلسیم و بی‌کربنات دارد.

سرم‌ها کالری را فقط برای مدت محدودی تأمین می‌کنند و نمی‌توانند جایگزین طولانی مدت برای مواد غذایی باشند. بدن علاوه بر قند و کربوهیدرات به پروتئین و چربی هم نیاز دارد. بنابراین نمی‌توان برای تأمین کالری به این سرم‌ها اکتفا کرد


سرم‌های قندی

حاوی درصدهای متفاوت از قند دکستروز هستند و به منظورهای متفاوت به کار می‌روند؛ از جمله تأمین کالری و بالا بردن قند خون در موارد افت قند به خصوص در افراد دیابتی که انسولین خود را بیش از حد مصرف کرده یا بعد از مصرف داروی قند از مواد غذایی استفاده نکرده و دچار کاهش سطح هوشیاری شده‌اند. البته باید توجه داشت این سرم‌ها کالری را فقط برای مدت محدودی تأمین می‌کنند و نمی‌توانند جایگزین طولانی مدت برای مواد غذایی باشند. بدن علاوه بر قند و کربوهیدرات به پروتئین و چربی هم نیاز دارد. بنابراین نمی‌توان برای تأمین کالری به این سرم‌ها اکتفا کرد.

سرم‌های قندی - نمکی

مخلوطی از سدیم و دکستروز هستند. در واقع این سرم‌ها از مخلوط دوسوم سرم قندی و یک‌سوم سرم نمکی تشکیل شده‌اند. سرم‌های قندی - نمکی بیشتر در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند و خیلی در کشورهای دیگر مطرح نیستند.

منبع: هفته‌نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.