تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر درمان‌های متفاوتی برای رفع مشكل كودكانی كه دچار شب ادراری هستند، وجود دارد. یكی از معروف ‌ترین این درمان‌ها زنگ اخبار است. روش كار این زنگ اخبارها بسیار جالب است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های درمان‌ شب اداری کودکان

در حال حاضر درمان‌های متفاوتی برای رفع مشكل كودكانی كه دچار شب ادراری هستند، وجود دارد. یكی از معروف ‌ترین این درمان‌ها زنگ اخبار است. روش كار این زنگ اخبارها بسیار جالب است. این زنگ‌ها در همان مراحل ابتدایی، خیس شدن جای كودك را احساس می ‌كنند و با زنگی كه به صدا درمی‌ آورند، كودك را در همان ابتدای خیس كردن بیدار می ‌كنند. به این ترتیب، كودك از خواب بیدار شده و جلوی ادامه كار را می‌ گیرد. زمانی كه این كار برای چند روز تا چند هفته تكرار شود، به تدریج كودك با زمان پرشدن مثانه‌اش آشنا می‌ شود و یاد می ‌گیرد كه بلافاصله پس از احساس پرشدگی مثانه، از خواب بیدار شود و به طور ارادی اقدام به دفع ادرار كند. این روش معمولا بسیار موفق عمل می ‌كند و اگر دو تا سه ماه به طور مداوم استفاده شود، در حدود 70 درصد از كودكان، به نتیجه می‌ رسند. متأسفانه هزینه این زنگ اخبارها اندكی گران است و گاهی به حدود 50 هزار تومان یا حتی بیشتر هم می ‌رسد. انواع مختلفی از این زنگ اخبارها وجود دارد.

شب ادراری در کودک

اگر زنگ‌ها جواب ندادند

در صورتی كه تمام روش‌های فوق بی ‌نتیجه بمانند، پزشكان در مرحله بعد، دست به دامان داروها خواهند شد. شاید برای شما جالب باشد اما داروهایی كه برای درمان این كودكان به كار گرفته می‌ شوند، چندان داروهای غریبه‌ای نیستند.

ایمی ‌پرامین یكی از معروف‌ ترین و پراستفاده ترین داروهای درمان شب ادراری كودكان است كه بسیاری از بزرگسالان از آن به عنوان یك داروی ضد افسردگی معروف استفاده می‌ كنند. البته داروهای دیگری نیز وجود دارند كه یكی از آنها داروی  DDAVPاست. این دارو در اصل یكی از هورمون‌های طبیعی بدن به نام وازوپرسین یا هورمون ضد ادراری (آنتی دیورتیك) است كه به طور طبیعی از غده هیپوفیز در قاعده مغز ترشح می‌ شود.

به طور طبیعی این هورمون، در بدن روی كلیه‌ها اثر می ‌گذارد و از ترشح ادرار جلوگیری می ‌كند. اگر این هورمون نباشد، حجم ادرار روزانه از 5/0 تا 5/1 لیتر در روز به چند لیتر در روز افزایش پیدا كرده و بدن را به شدت با كم ‌آبی رو به‌ رو می ‌كند.

پزشكان از این اثر هورمون مزبور استفاده می ‌كنند تا شب‌ها از حجم ادرار كودك بكاهند تا دچار شب ‌ادراری نشود.

این دارو به شكل اسپری‌هایی به كودك تجویز می‌ شود كه باید شب‌ها آنها را داخل بینی اسپری كند. اگرچه این داروها هر دو داروهای مؤثر و موفقی بوده‌اند اما این مشكل را دارند كه اثر آنها تنها تا زمان ادامه مصرف دارو تداوم پیدا می ‌كند. درواقع قطع مصرف این داروها با میزان بالای عود شب ادراری و بازگشت مشكلات ناشی از آن همراه است. درضمن، چنین داروهایی ممكن است عوارض جانبی خاص را نیز به دنبال داشته باشند كه پدران و مادران باید درباره آنها آگاهی‌های لازم را كسب كنند.

به همین دلیل پزشكان به طور كلی ترجیح می ‌دهند كه در قدم اول، مشكلات این كودكان را با روش‌های غیردارویی برطرف كنند و درمان دارویی را تنها برای كودكانی نگه دارند كه اقدامات محافظه‌ كارانه و غیردارویی در آنها با شكست مواجه شده است.

درضمن گاهی ممكن است از چنین داروهایی تنها برای شرایط خاص و به طور موقتی استفاده كرد. به طور مثال، اگر قرار باشد كه كودك شما شبی را در منزل یكی از اقوام یا دوستانش بخوابد یا به یك سفر تفریحی یا اردو برود، می‌ تواند برای چند روز به طور محدود از این داروها استفاده كند تا دچار مشكل نشود.‌

نكات كلیدی

*‌ به كودك خود اطمینان خاطر دهید كه این مشكل برای سن او طبیعی است و گناه و تقصیری بر گردن او نیست.  به كودك بفهمانید كه او این كار را از عمد انجام نمی ‌دهد و بنابراین نباید نگران و ناراحت باشد.

* از تنبیه یا سرزنش كردن این كودكان به شدت خودداری كنید. سعی كنید، بچه‌های دیگر خانواده از اینكه كودك شما شب ها جایش را خیس می ‌كند با اطلاع نشوند. مراقب باشید كه دیگر اعضای خانواده كودك را به علت این مشكل مسخره نكنند.

* اجازه ندهید طی یكی دو ساعت مانده به زمان خواب  كودك مقدار زیادی مایعات بنوشد.

* كودكتان را كمك كنید كه بلافاصله قبل از خواب به دست ‌شویی برود و ادرار كند (هر چند ممكن است مقدار آن كم باشد.)

* روی تختخواب كودك (و در اصل روی تشك او) را با یك پوشش پلاستیكی بسیار نرم و ظریف بپوشانید و برای اینكه كودك ناراحت نشود، روی آن یك ملافه بكشید. با این حساب در هنگام وقوع شب‌ادراری، شما فقط مجبور می ‌شوید كه یك ملافه و یك پوشش پلاستیكی نازك را عوض كنید  نه كل تشك كودك را.

* اجازه بدهید در زمان تعویض كردن ملافه و رختخواب‌های خیس شده، كودك هم به شما كمك كند.

* با كودك تمرین كنید كه طی خواب، هر دو تا سه ساعت یك بار بیدار شود، به دست ‌شویی برود و مثانه خود را تخلیه كند.

* با راهنمایی یك پزشك متخصص اطفال، تمرین‌های تقویت ‌كننده عضلات مثانه را به كودك خود یاد بدهید.

فاطمه معرفت

*مطالب مرتبط:

درمان شب ادراری در کودکان

شب ‌ادراری در کوکان و علل آن

شب ادراری 

عفونت ادراری در کودکان 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.