تبیان، دستیار زندگی

همدلی موزیسین‌های ایرانی و لهستانی برای جشن استقلال دوباره لهستان در تالار وحدت

صد سالگی استقلال دوباره جمهوری لهستان با همکاری ارکستر خصوصی نیلپر و موزیسین‌های لهستانی در تالار وحدت جشن گرفته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
همدلی موزیسین‌های ایرانی و لهستانی برای جشن استقلال دوباره لهستان در تالار وحدت

 نشست خبری کنسرت «ارکستر نیلپر» به مناسبت جشن صد سالگی استقلال جمهوری لهستان به مدیریت احسان تارخ، ظهر امروز یکشنبه (20 آبان) با حضور کاردار سفارت لهستان، رایزن فرهنگی سفارت، مارتینا کوسسکا (رهبر مهمان ارکستر از لهستان) و نوید گوهری (رهبر و مدیر هنری ارکستر نیلپر) در تالار وحدت برگزار شد.

امروز که یکدیگر را می‌بینیم، روزی است برای جشن گرفتن استقلال دوباره لهستان 


کاردار سفارت لهستان در ابتدای این نشست خبری گفت: ما خیلی خوشحال هستیم که پروژه موسیقی کلاسیک لهستانی توجه مخاطبان ایرانی را جلب کرده است. امروز تصادف بسیار جالب و عالی‌ای است که یکدیگر را می‌بینیم برای اینکه جشن صدمین سالگرد دوباره به دست آوردن استقلال لهستان امروز؛ 11 نوامبر است، هرچند که ما توانستیم تاریخ 17 نوامبر (26 آبان) را برای روی صحنه رفتن‌مان در تالار وحدت رزرو کنیم. امروز در ورشو و شهرهای دیگر لهستان و همچنین در جاهای مختلف دنیا به عنوان روز دوباره به دست آوردن استقلال لهستان جشن گرفته می‌شود.

او افزود: بگذارید به طور مختصر و خلاصه برایتان توضیح دهم که ما چرا جشن می‌گیریم. ما تصمیم گرفتیم نگوییم صدمین سالگرد استقلال لهستان بلکه از واژه «دوباره» و «استقلال دوباره» استفاده کنیم چون استقلال اصلی لهستان بیش از 1000 سال پیش اتفاق افتاده است و این جشنی است برای به دست آوردن «دوباره» این استقلال. این کشور برای سالیان سال و برای قرن‌ها یکی از بزرگترین کشورها در اروپا بوده است و در قرن 19 بود که از نقشه حذف شد. برای اینکه متوجه شوید این اتفاق چه زمانی رخ داد باید بگویم که مصادف با دوران قاجار در ایران، لهستان دیگر در نقشه سیاسی جهان نبود. لهستانی‌ها برای بیش از 100 سال سلطه خارجی‌ها و بیگانگان را تحمل کردند.

کاردار سفارت لهستان تصریح کرد: اما در عین حال امروز، روزی است که جنگ جهانی اول تمام شد و مردم کشورهای اروپایی پایان جنگ جهانی اول را جشن می‌گیرند و شهدایشان را به یاد می‌آورند و روز به دست آوردن استقلال دوباره لهستان هم هست، بعد از هشت قرن بودن و وجود داشتن، این کشور بعد از 100 سال دوباره استقلال خود را به دست آورد. ما اصولا جشن‌های روزهای ملی‌مان را و جشن‌های استقلال‌مان را با پذیرایی از دیپلمات‌ها انجام می‌دادیم ولی امسال تصمیم گرفتیم این کار را به صورت متفاوتی انجام دهیم و می‌خواهیم آدم‌های بیشتری با ما همراه شوند.

او در پایان گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که اگر بشود برای جشن گرفتن صدمین سالگرد به دست آوردن استقلال دوباره لهستان با هم به موسیقی کلاسیک ایرانی و لهستانی گوش بدهیم خیلی بهتر خواهد بود. من از موسسه‌های بسیاری تشکر می‌کنم که به ما کمک کردند که این برنامه و رویداد را داشته باشیم؛ از بنیاد رودکی، از مدیریت تالار وحدت و از ارکستر نیلپر و نوازندگان آن و امیدواریم این رویداد موفق باشد و همگان از آن بهره ببرند.

دومین همکاری ارکستر نیلپر با خارجی‌ها 


احسان تارخ نیز در ادامه توضیح داد: در این 14 سالی که ارکستر نیلپر وارد عرصه موسیقی بین‌المللی و معاصر شده است این دومین بار است که سفارت کشورهای خارجی آن را به عنوان ارکستری خصوصی انتخاب کرده‌اند تا در کنارش به اجرای برنامه بپردازند. ما دو سال گذشته، این همکاری را با کشور آلمان داشتیم و امسال هم کشور لهستان میزبان این جشن است و اتفاق خوبی است که به رهبری نوید گوهری از آثار آهنگسازان ایرانی و لهستانی اجرایی خواهیم داشت. در پارت دوم کنسرتو برای پیانو و ارکستر شوپن اجرا می‌شود و قابل افتخار است که در این بخش یک رهبر زن ارکستر بین‌المللی همراهی‌مان خواهد کرد. امیدواریم این تعامل فرهنگی از زبان موسیقی را به خوبی و خوشی انجام دهیم. سایت تیوال از فردا بلیت فروشی را آغاز می‌کند و نوازنده پیانومان امشب وارد ایران می‌شود و سه روز تمرین خواهیم داشت تا در روز 26 آبان روی صحنه برویم. 

ارکستر خوشبختی که 15 سال است به شکل خصوصی فعالیت می‌کند 


نوید گوهری نیز در ادامه گفت: در رابطه با برنامه 26 آبان چند نکته لازم است که در مقدمه بگویم. ارکستر نیلپر در آستانه پانزدهمین سال فعالیت خود به عنوان یک ارکستر خصوصی است. نیلپر ارکستری است خصوصی است که 15 سال است بسیار سخت فعالیت می‌کند با هزینه‌هایی که می‌دانید باید تامین شود و این ادامه پیدا کردن جزو خوشبختی‌های ماست.

او افزود: تمرکز ما روی اجرای آثار معاصر و کلاسیک است و خواسته‌ایم که همیشه موسیقی‌ای جدی روی صحنه ببریم و این حفظ ارکستر را در این 15 سال سخت‌تر کرده است؛ با مخاطبان کمتر و فروش بلیت کمتر. این جزو اتفاقات معدودی است که در ایران می‌افتد که ما از اردیبهشت امسال به عنوان یک ارکستر خصوصی برای خود فصل هنری تعریف کرده‌ایم؛ فصلی هنری از اردیبهشت تا اردیبهشت. ما هر سال در اردیبهشت آدیشنی برگزار می‌کنیم و آزمونی برای انتخاب نوازندگانی که در طول یک سال به صورت ثابت با ما کار می‌کنند. ما تمرینات‌مان را به صورت هفتگی پی می‌گیریم و تا پایان سال برنامه ثابتی داریم.

گوهری تصریح کرد: معمولا ارکسترهای خصوصی که در ایران فعالیت می‌کنند به وسیله رهبران‌شان و مدیران‌شان به وجود می‌آیند چون رهبران مختلف دوست دارند روندی را استارت بزنند و در آن با ارکستر خودشان فعالیت کنند، ارکستر نیلپر نیز به همین صورت بوده است و من به عنوان رهبر، مدیریت آن را بر عهده داشته‌ام اما تلاش می‌کنیم از رهبران مهمان هم استفاده کنیم و اکنون دوست بسیار خوبم خانم مارتینا کوسسکا که نوازنده پیانوی بسیار خوبی هم هست در یک پارت از برنامه رهبری ارکستر را برعهده می‌گیرند. بیس‌منت ارکستر نیلپر رهی است و در پارت اول ارکستر زهی به رهبری خودم به اجرای برنامه می‌پردازد و در پارت دوم خانم کوسسکا، شوپن را اجرا می‌کنند.

نقش پررنگ موسیقی فولک در انتخاب قطعات 


او در مورد اشتراکات قطعات انتخابی هم توضیح داد: اشتراکی که در همه این قطعات و آهنگسازان وجود دارد علاوه بر همه تجربیات عملی و علمی‌شان در موسیقی این است که وابسته به موسیقی فولکلوریک هستند و در یک استاندارد آکادمیک بازنویسی شده‌اند. احمد پژمان قطعه دیوِرتیمِنتو (1387) را به صورت آزادانه نوشته است و سوران، هنگام، شورش و خوارزم به چهار جغرافیای موسیقی ایران اشاره دارند. این قطعات بسیار مشکل‌اند و قبلا توسط دوستان نوازنده به صورت پنج‌نوازی اجرا و ضبط شده‌اند و در مجموعه پارتیتورخوانی به چاپ رسیده‌اند. در دو قطعه دیگر نیز که لهستانی هستند به همین شکل از موسیقی مناطق جغرافیایی خاصی بهره گرفته شده است.

امید رهبر زن لهستانی به امیدوار شدن رهبران زن ایرانی 


مارتینا کوسسکا، رهبر مهمان از کشور لهستان که خود به زبان فارسی نیز مسلط بود، در ادامه گفت: اتفاق خیلی جالبی که افتاده این است که اولین بار است که ارکستر نیلپر یک رهبر مهمان دعوت کرده است و امیدوارم این اتفاق در ایران امید بیشتری برای رهبران زن بیافریند. خوشحالم که در این پروژه، در بخش دوم آن، همکار و دوست صمیمی لهستانی‌ام توماش زایُنتس به ما می‌پیوندد. من از کارمان بسیار راضی‌ام و فکر می‌کنم ارکستر نیلپر یکی از بهترین ارکسترهایی است که در زمینه موسیقی معاصر و کلاسیک کار می‌کند.

او همچنین تصریح کرد: برنامه ما قطعاتی دارد که می‌تواند روح لهستانی را نشان دهد؛ شوپن که در قرن 19 هم زنده بود بهترین انتخاب است برای جشن استقلال دوباره لهستان و قطعات ایرانی می‌توانند نشان دهند که ما چقدر به هم نزدیک هستیم و خوشحالی و امید بدهند به رابطه آینده.

کاردار سفارت لهستان نیز در پایان گفت: آرزوی خود را تکرار می‌کنم و امیدوارم شاهد رویداد فرهنگی زیبایی باشیم که همگان از آن لذت ببرند. من با نظر خانم کوسسکا موافقم که موسیقی زبانی بین‌المللی است و هر دو کشور می‌توانند از طریق آن با هم ارتباط برقرار کنند و ایده اصلی هم همین بوده است که بدانیم چقدر به هم نزدیک هستیم و چقدر به هم شبیه‌ایم. امیدوارم این کنسرت نه تنها باعث شود که تاریخ لهستان بیش از پیش به مردم ایران شناسانده شود بلکه امید دارم که ارزش‌ها و احساسات مشترک هم بتوانند تجربه شوند. 

ارکستر نیلپر روز شنبه 26 آبان ساعت 21:30 به مناسبت جشن صدمین سالگرد استقلال کشور لهستان در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.


برنامه این ارکستر نیز در دو پارت است. در پارت اول ارکستر زهی نیلپر به رهبری نوید گوهری در قالب سه قسمت روی صحنه خواهد رفت؛ قسمت اول از احمد پژمان: دیوِرتیمِنتو (1387)؛ سوران، هنگام، شورش و خوارزم، قسمت دوم از هِنریک میکُولای گُورِتسکی: سه قطعه در استایل قدیمی (1936) و قسمت سوم از وُیچِک کیلار: اُوراورا (1986). در پارت دوم ارکستر سمفونیک نیلپر یا حضور مارتینا کوسسکا به عنوان رهبر مهمان و توماش زایُنتس به عنوان سولیست پیانو روی صحنه می‌رود و به اجرایی از فردریک شوپن: کنسرتو برای پیانو و ارکستر شماره 1 در می مینور- اپوس 11 (1830) می‌پردازد.

منبع : خبرگزاری ایلنا