تبیان، دستیار زندگی

دکتر بای فوق دکترای اختلالات جنسی به این سوال پاسخ می دهد:

آیا رابطه جنسی تنش بین زوجین را کم می کند؟

در هیاهوی شهر هستند زوج هایی که در کنار هم لذت می برند،سفرهای لذت بخش و خاطره انگیزی با یکدیگر دارند، طاقت دوری یکدیگر را ندارند و به قولی انها دو جسم در یک روحی هستند که هیچ پل ارتباطی بین جسمشان وجود ندارد و دچار طلاق جنسی شده اند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنش همسران

 بارها در رابطه با طلاق عاطفی گفته شده است اما کمتر اسم طلاق جنسی به گوشتان خورده است. طلاقی که برعکس طلاق عاطفی زن و شوهر از لحاظ عاطفی، عشق و علاقه در یک راستا هستند اما هم آغوش مناسبی برای یکدیگر نیستند و مانند خواهر و برادرند که حاضرند جانشان را برای همدیگر بدهند اما رابطه جنسی نداشته باشند! لذا این روزها با توجه به افزایش طلاق جنسی باید بیش از پیش به اهمیت رابطه جنسی در زندگی زناشویی اهمیت داد اما اینکه چقدر این رابطه مهم است و چند درصد ازدواج را تشکیل می دهد موضوعی است که دکتر روح الله بای فوق دکترای تشخیص و درمان اختلالات جنسی و سلامت خانواده درباره آن به تبیان توضیح داده است:

رابطه جنسی تاثیر فوق العاده ای در نزدیک کردن یا دور کردن همسران از یکدیگر دارد. هر چه عشق و علاقه بین زن و مرد بالاتر باشد بالطبع انها رابطه جنسی بهتری را تجربه خواهند کرد.

همه ی انسانهای کره ی زمین حتی دوقلوهای هم سان که در یک خانواده تحت یک تربیت بزرگ می شوند هم با یکدیگر متفاوتند؛ بدیهی است که در ازدواج که زن و مرد از 2 فرهنگ متفاوت هستند این تفاوت ها به اوج خود برسد؛حال وقتی تفاوت وجود دارد یعنی ما باید منتظر تنش در ارتباط باشیم لذا تنش و اختلاف در ارتباط زناشویی اجتنباب ناپذیر است اما چیزی که می تواند این تفاوت را در رابطه ی زناشویی پوشش دهد نیاز غریزی است که در انسان ها وجود دارد یعنی تنها فاکتوری که کمک می کند تا تنش در رابطه زناشویی کم شود، رابطه جنسی است.

دکتر بای ادامه می دهد: بر اساس تحقیقات ثابت شده است که بین میزان رضایت از رابطه جنسی و میزان رضایت از رابطه زناشویی هم بستگی مثبت وجود دارد لذا یک رابطه ی جنسی خوب باعث خواهد شد که رابطه عاطفی زوجین هم بهبود پیدا کند. رابطه جنسی به قدری در زندگی زناشویی اهمیت دارد که حتی می تواند رابطه عاطفی را هم تحت تاثیر قرار دهد به طوری که اگر زوجی از لحاظ عاطفی خیلی خوب باشند اما رابطه جنسی سالمی نداشته باشند به همان اندازه رابطه ی عاطفی هم دچار تغییر خواهد شد و ما باید منتظر باشیم که ساختار خانواده دچار آسیب شود.
امروزه رضایت جنسی از ازدواج و تاهل به عنوان متغیری دو سویه به عنوان شاخصی مناسب برای ثبات ازدواج مشخص گردیده است. به طور کلی، زوجهایی که رضایت جنسی کمتری در مورد ازدواج خود دارند به دنبال آسودگی خود به واسطه ی طلاق میباشند اما شرایط و موقعیتهایی وجود دارد که در آن یک زوج از وضعیت ازدواج خود رضایت کمی داشته اما به خاطر تعهد زناشویی بالا، این شرایط را تحمل میکنند.(1)

همچنین ارتباط جنسی در بین زوجین یک فرآیند دو سویه است که هر گونه اختلال در آن می تواند باعث بروز مشکلاتی در کانون خانواده باشد. گاهی زوجین در مسائل جنسی دچار مشکلاتی از قبیل زود انزالی، ناتوانی، کمبود تمایلات و... می شوند که ممکن است این مسائل به خاطر ترس، اضطراب، شرم و حیا مخفی مانده و بیان نشوند و در بسیاری از مواقع این مشکلات نهفته ممکن است خود را با علائم و عوارض دیگری همچون افسردگی و ناراحتی های جسمانی و عدم تعهد زناشویی نشان دهند و زندگی زناشویی را تا مرز اختلافات خانوادگی و حتی طلاق پیش ببرند. متاسفانه مسائل جنسی در بین برخی از زوجین نوعی تابو بوده و هست؛ به گونه ای که  وجود حجب و حیا در بین زوجین و عدم بازگویی مسایل و مشکلات جنسی و مطالعات بسیار کم باعث شده است تا امروز شاهد امار طلاق و خیانت باشیم. لذا باید ادبیاتی را ایجاد کنیم که با توجه به عقاید مذهبی و چارچوب های اسلامی حاکم بر جامعه و با لحاظ کردن نیازهای خانواده، جوابگوی نیازهای زوجین باشیم.
پی نوشت:
1- تامسون RL، استوارت KA. پیش بینی دوستی: چگونه کیفیت زناشویی، خلق و خوی مادر، وامنیت دلبستگی به ارتباط همسالان فرزندان مرتبط است. Appl Dev Psychol 2007؛ 499-514.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.