تبیان، دستیار زندگی

چرا و چگونه سفر ما را به آدم بهتری تبدیل می کند؟

یک گفته مشهور وجود دارد که می گوید: «سفر تنها چیزی است که شما برای آن هزینه می کنید، اما شما را ثروتمندتر می کند.» همه ما تا به حال در مورد فواید سفر کردن شنیده ایم و دور و برمان افرادی را می شناسیم که دائم در حال سفر و مسافرت هستند. از جمله ویژگی های مثبت سفر کردن این است که ما را پخته تر می کند، اطلاعاتمان را بیشتر می کند و به ما نشان می دهد که ما جزئی کوچک از این جهان پهناور هستیم و در نتیجه ما را متواضع تر می کند. جالب است که دانشمندان هم اثبات کرده اند که سفر کردن از طرق مختلف می تواند باعث باهوش تر و عاقل تر شدن ما بشود و از ما آدم بهتری بسازد! اما سفر چطور این کار را انجام می دهد و چطور ما را به انسان بهتری تبدیل می کند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


 
نقشه جهان

ویژگی های مثبت سفر کردن

قدرت تصمیم گیری سریع


سفر کردن با یک انتخاب شروع می شود و در طول سفر هم ما با مدام با انتخاب های کوچک و بزرگی مواجه هستیم. با سفر کردن ما از دایره امن (Comfort Zone) خود خارج می شویم و وارد کشور و شهری ناشناخته می شویم. مهم نیست که با تور سفر کنید یا به صورت شخصی، در هر صورت سفر آزمونی برای اراده، ذهن و وضعیت پیش داوری و قضاوت شما در مورد دیگران است. البته اگر به ویژه تنها سفر کنید برای هر لحظه از سفرتان نیازمند تصمیم گیری هستید و گاه این کار را باید در زمانی کوتاه و بی درنگ انجام دهید. در مقایسه با زندگی روزمره که کارهایی ثابت را هرروز و به صورت تکراری و بدون فکر کردن انجام می دهید، در سفر باید در هشیاری کامل باشیم و نسبت به اطراف و موضوعات دور و برمان دقت بیشتری داشته باشیم. بنابراین یکی از ویژگی های مثبت سفر کردن این است که باعث تقویت قدرت تصمیم گیری ما می شود و نشان می دهد که در مواقع بحرانی تا چه حد می توانیم درست و صحیح تصمیم بگیریم. به این ترتیب، سفر کردن ما را  عاقل تر و بهتر می کند.

آشنا شدن با افراد جدید


یکی دیگر از ویژگی های مثبت سفر کردن فرصت آشنا شدن با مردمانی از نژادها، فرهنگ ها، مذاهب و زبان های مختلف است. مخصوصا اگر مقصد سفرتان کشوری دوردست و بسیار متفاوت با محل زندگی تان باشد این ارتباط هیجان انگیزتر و لذت بخش تر خواهد بود. شما در سفر می توانید با فرهنگ ها، رسم و رسوم سنتی و محلی، غذاها و آشپزی خاص یک منطقه و سبک زندگی مردمانی آشنا بشوید که مانند آن را هیچ کجا ندیده اید. یکی از جذابیت های سفر ناشناخته بودن آن است: شما نمی دانید قرار است با چه کسانی برخورد کنید، با چه کسانی دوست شوید و چه تجربیات شگفت انگیزی داشته باشید. با این حال خود را به مسیر سفر می سپرید و از کشف ناشناخته های این دنیا لذت می برید. آشنا شدن با افراد مختلف با فرهنگ های متفاوت باعث گسترش جهان بینی و ذهنیت شما می شود و در نتیجه شما را به آدمی منعطف تر و بهتر تبدیل می کند.

کشف مسیرهای ناشناخته


خب، برای سفر کردن شما بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس را تهیه می کنید و دل به جاده می زنید. از همان ابتدای سفر و حتی قبل از آن، هزاران فکر و احتمال به ذهنتان می آید. آیا این سفر تصمیم درستی بود؟ آیا مقصد سفرم را درست انتخاب کرده ام؟ آیا هتلی که می خواهم در آن اقامت کنم راحت و امن است؟ مبادا در سفر گم شوم یا پول و مدارکم را بدزدند! اگر کیفم گم شد چه کنم؟ آیا در مقصد به اینترنت دسترسی خواهم داشت؟ … می بینید؟ صدها و هزاران فکر مانند این مدام در ذهن ما چرخ می زنند و باعث هیجان انگیزتر شدن سفر می شوند. هرچقدر هم در مورد مقصد تحقیق کرده باشید باز هم دارید وارد مسیری ناشناخته و جدید می شوید. قرار است در یک مکان کاملا جدید قدم بزنید، جایی که حتی درختان، ساختمان ها و آب و هوای متفاوتی دارد. لباس پوشیدن و حرف زدن و رفتار مردم متفاوت است، در فروشگاه ها اجناس و محصولات جدیدی را می بینید و با آداب و رسومی مواجه می شوید که همه برایتان جدید هستند. بنابراین لازم است شما در سفر هشیاری بیشتری داشته باشید و با دقت و توجه بالاتری به اطراف نگاه کنید. در نتیجه، یکی از ویژگی های مثبت سفر کردن این است که شما را دقیق تر، تیزتر و باتوجه تر می کند و شما را به آدم بهتری تبدیل می کند.

لذت بردن از طبیعت


یکی از ویژگی های مثبت سفر کردن این است که ما را جنبه هایی جدید و جذاب از طبیعت و حیات وحش آشنا می کند. معمولا با به زیبایی های طبیعی محل سکونتمان عادت کرده ایم و متوجه زیبایی آن نمی شوید، اما در سفر تازه متوجه می شویم که چقدر طبیعت زیبا و لذتبخش است. حتی اگر مستندهای زیادی در مورد طبیعت و حیات وحش یک منطقه هم دیده باشید حضور و تجربه و لمس نزدیک آن واقعا چیز دیگری است. ممکن است فکر کنید همه چیز را در مورد طبیعت مقصدتان می دانید و بعد با قرارگیری در مقابل یک آبشار باشکوه یا یک چشم انداز بی نظیر میخکوب می شوید. سواحل نقره فام و رویایی، جنگل های انبوه و بکر، حیات وحش و حیوانات عجیب و غریب که تا به حال ندیده اید و حتی آب و هوای خاص و متفاوت شما را به سفری اکتشافی و هیجان انگیز می برد. شکوه و عظمت طبیعت شما را از خودخواهی و خودبینی دور می کند و شما را متواضع تر و فروتن تر می کند.

پذیرش تجربه های جدید


تجربه های جدید در عین حال که هیجان انگیز هستند ترسناک هم هستند. ترس از ناشناخته ها همیشه ما را از تجربه های بدیع و جدید دور نگه می دارد و همین موضوع در زندگی روزمره باعث می شود ما از این تجربیات دوری کنیم. اما یکی از ویژگی های مثبت سفر کردن این است که شهامت امتحان تجربه های جدید را به ما می دهد. در سفر شما غذاهای جدید امتحان می کنید، با آدم های جدید آشنا می شوید، با فرهنگ ها و آداب و رسوم و لباس پوشیدن جدید مواجه می شوید و از مکان های جدید دیدن می کنید. تجربه های جدید و هیجان انگیز سفر به ما نشان می دهد که قبلا چقدر محتاط بوده ایم و چقدر از تجربه های جدید و حس خوب زنده بودن دور بوده ایم. در سفر با لذت های کوچک و رایگانی آشنا می شویم که به ما یادآوری می کنند که شادی و لذت بردن از زندگی لزوما به پول وابسته نیست.

سفر ما را مهربان تر می کند


یکی دیگر از ویژگی های مثبت سفر کردن آشنا شدن با آدم های جدید است. در سفر با آدم های جدید آشنا می شویم که از نظر زبان و فرهنگ با ما کاملا تفاوت دارند. گاهی ممکن است فردی که ما نمی شناسد و حتی زبان ما را هم بلد نیست در حق ما لطف و کمکی بکند. همچنین دوستی هایی که در سفر شکل می گیرند ما را متوجه ارزش محبت و دوستی می کنند. شاید در سفر متوجه این موضوع نشوید، اما بعد از برگشت از سفر، چند روز که بگذرد متوجه می شوید که روابطتتان با دوستان و اعضای خانواده بهتر شده و قدر محبت و عشق آن ها را بیشتر می دانید. سفر به ما یاد می دهد که محبت، زبانی بین المللی در سرتاسر جهان است و عشق و محبت ارزشمندترین هدیه ای است که می توان به یک نفر داد.

سفر شما را به انسانی جدید (و بهتر) تبدیل می کند!


وقتی سفرتان تمام می شود و به خانه برمی گردید وقت مرور کردن خاطرات سفر است. اگر خوب دقت کنید متوجه می شوید که به هرکجا که رفته اید چیزی از خودتان به جا گذاشته اید و در عوض، مکان ها و آدم هایی که در سفر با شما آشنا شده اند تغییراتی هرچند جزئی در شما ایجاد کرده اند. بنابراین وقتی از سفر بازمی گردید می توانید ببینید که آدم دیگری شده اید و با آدم قبل از سفر تفاوت هایی پیدا کرده اید. شما متواضع تر شده اید، مهربان تر شده اید، قدرت سازگاری بیشتری پیدا کرده اید و به طور کل، آدم بهتری شده اید. آشنایی با مکان ها، آدم ها و فرهنگ های جدید به شما کمک می کند که در زندگی روزمره هم آدم منعطف تری باشید و بهتر عقاید و طرزفکرهای مخالف را بپذیرید.

سفر ما را از دایره تنگ و محدودِ خودبینی خارج می کند و به ما نشان می دهد که ما بخشی کوچک، اما باارزش از این جهان و هستی هستیم. سفر ما را آدم بهتری می کند و باعث لذتبخش تر شدن تجربه سفر زندگی می شود. با این همه ویژگی های مثبت سفر که گفتیم چرا نشسته اید؟ چه چیز شما را از سفر کردن باز می دارد؟


منبع:مجله گردشگری الی گشت به نقل از  shoutlo.com