تبیان، دستیار زندگی

آثار انجام اعمال به نیابت امام عصر(عج)

وقتی عمل را اهداء کردی خداوند متعال آن عمل را برای اهداء به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه در سطح آن حضرت(عج) ارتقاء می دهد تا در شان آن امام(عج) قرار گیرد، پس اثر اول نیابتی، ارتقاء سطح کیفی عمل ما را در پی خواهد داشت ... .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امام زمان

یکی از پرسش های رایج درباره مهدویت، شیوه تشرف به محضر امام عصر(عج) و ملاقات با آن وجود نازنین است که البته برای همه کس میسر نیست و بندگان مخلص تحت شرایط خاص به آن نائل می شوند.

یکی از شرایط به نقل از بزرگان انجام اعمال مستحبی به نیابت امام زمان(عج) است چنان که از محضر یکی از اولیاء خدا (مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ حسین فاضلی) سوال شد: کدام اعمال است که انسان را زودتر به نتیجه می رساند؟ فرمود: اعمالی را که آنها (امامان مثل نماز اول وقت و ...) دستور دادند، ترک نکند.

سوال شد: چه وقت دیدار آن حضرت(عج) حاصل می شود؟ فرمود: هر وقت خودشان بخواهند و فرمودند: دعاهای شب جمعه ترک نشود.

بعد متوجه شدیم که رویه رفتاری این عبد صالح خدا اینگونه بوده که از سن تکلیف تا حال که حدود 75 سال دارند، این بوده که تمام اعمال مستحبی خود را به محضر نورانی آن عزیز غائب(عج) هدیه می کرده اند لذا سرّ تشرف های مکرر او فاش شد.

ایشان فرموده بود: هر که عمل مستحبی را به حضرت(عج) اهداء کند دو اثر دارد اول آنکه این اعمال ناقص ما قابل عرضه به محضر بلند و بزرگ آن حضرت(عج) را ندارد، اعمال ما غالبا شائبه های متعدد و نقص های بزرگ دارد لذا وقتی عمل را اهداء کردی خداوند متعال آن عمل را برای اهداء به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه در سطح آن حضرت(عج) ارتقاء می دهد تا در شان آن امام(عج) قرار گیرد، پس اثر اول نیابتی، ارتقاء سطح کیفی عمل ما را در پی خواهد داشت و خداوند آن عمل را آنقدر بالا می برد تا در شان و مقام ان امام(عج) قرار بگیرد.

دوم اینکه وقتی عمل را خدمت امام(عج) ارائه می دهند، حضرت(عج) عطف نظری می فرمایند تا ببینند چه کسی این عمل را اهداء نموده و این نظر حضرت(عج) اثر معنوی غیرقابل توصیفی را درپی خواهد داشت، ایشان مثال زدند که اگر شما وارد منزل خود شوید و غذایی را به درب منزل شما آورند شما از خانواده خود می پرسید چه کسی غذا را آورد، می گویند فلانی، این در نظر شما می آید که فلانی غذا داد. وقتی ما نیز عمل نیابتی برای امام(عج) انجام دهیم حضرت(عج)نظر می فرمایند که چه کسی این عمل را انجام داده و این نظر حضرت(عج)، ارتقاء معنوی خاصی را به همراه خواهد داشت.

این مرد ملکوتی مکرر خدمت امام عصر(عج) رسیده اند. چنانچه فرموده بودند روزی به امام عصر(عج)عرض کردم مولای من شما وقتی به قم وارد می شوید شب ها در کجا استراحت می فرمایید؟

امام(عج) فرموده بودند: «منزل ما در علی بن جعفر(ع)1 بود من آنجا را بخشیدم به شهدا.

ایشان می فرمود: فردای آن روز دیدم شهدای جبهه را به انتهای خیابان چهارمردان قم می برند، پرسیدم چرا اینجا؟ گفتند: قرار شده شهداء را اینجا (علی بن جعفر(ع)) دفن کنند.

شاید روی همین اصل بوده که عارف کبیر حضرت آیت الله کشمیری فرموده بودند: اینجا (علی بن جعفر(ع)) غرق در نور است وقلی مردم نمی بینند و تاکید فرموده بودند حتی خیابان های اطراف آن نیز غرق نور هستند. وشبیه همین جمله را نیز عارف بی بدیل حضرت آیت الله انصاری همدانی در 40 سال پیش فرموده بودند.

در تکمیل بحث، بیان می شود که: از عارف عیز حضرت آیت الله کشمیری سوال کرده بودند آن مقامات عرفانی بلند برای مرحوم نخودکی چگونه حاصل شده بود؟ ایشان در پاسخ فرموده بودند: مرحوم نخودکی چهار سال از شب تا صبح در بالا سر حرم امام رضا(ع) قرآن خواند و به حضرت رضا(ع) اهداء نمود تا اینگونه مقامات برای او حاصل شد. فانهم و تامل.

و جالب اینکه آن عبد صالح خدا (مرحوم حاج شیخ حسین فاضلی) فرمود: روزی سوالاتی در ذهنم بود در اربعین امام حسین(ع) وارد حرم حضرت معصومه(س) شدم، در موقع برگشت جلوی شیخان قم دیدم کسی مرا از پشت صدا کرد: «حاج شیخ حسین».

برگشتم دیدم حضرت ولی عصر(عج) هستند، حضرت(عج) در پاسخ به سوالاتی که در ذهنم بود، فرمودند: «آری این انقلاب را من نگاه داشتم و نگذاشتم از بین برود، دشمنان در بعضی شب ها با خوشحالی، دلخوش بودند که فردا صبح ایران در دست آنها است ولی من نگذاشتم.»

سپس امام(عج) فرمودند: «اینها (اشاره به عزاداران حضرت سیدالشهداء(ع)) اکنون مورد توجه من هستند و ...».2

پی نوشت :
1-امامزاده علی بن جعفر(ع) در انتهای خیابان چهارمردان قم است.
2-مرحوم حجت الاسلام حاج شیخ حسین فاضلی با علمای معاصر ارتباط داشتند.

*برگرفته از «زبور نور(هزار و یک نکته از زندگانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه)»

منبع: خبرگزاری شستان


 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.