تبیان، دستیار زندگی

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران:

هدف از تشکیل شورای شهر تمرکززدایی و توزیع قدرت است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان شورای شهر تهران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اسناد مذاکرات و اقدامات شورا تحویل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران می‌شود گفت: شورای شهر تهران شکل گرفته تا در تمرکززدایی و توزیع قدرت ایفای نقش کند و اگر این نهاد بتواند به مدیریت واحد شهری برسد تحول عظیم در مدیریت شهرها شکل می‌گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
هدف از تشکیل شورای شهر تمرکززدایی و توزیع قدرت است

 اشرف بروجردی در نودونهمین جلسه علنی شورای شهر تهران و پس از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با شورای شهر اظهار داشت: بحث تحویل اسناد شورای شهر به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مربوط به مذاکرات شورای شهر تهران است که اسناد ملی محسوب می‌شوند و می‌تواند در سازندگی کشور اثرگذار باشد. با تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شد این اسناد مهم تحویل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خواهد شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه امام(ره) نهم اردیبهشت ۱۳۵۸ فرمان تشکیل شورای شهر را به شورای عالی انقلاب دادند، گفت: ۲۰ سال طول کشید تا در سال ۱۳۷۶ انتخابات برگزار شود و در سال ۱۳۸۷ شورای شهر شکل بگیرد. این فاصله ۲۰ ساله بر این پایه قرار گرفته بود که قانون مربوط به شوراها تدوین شود این قانون در سال ۶۵ ایجاد و در سال ۷۵ بازنگری شد. همچنین این قانون در سال ۱۳۷۶ و در دوره اصلاحات اجرایی شد و در سال ۱۳۸۹ به شکلی که امروز است، به عنوان قانون مرجع در نحوه تصمیم‌گیری در سراسر کشور در اختیار عزیزان قرار گرفت.

وی افزود: یکی از رویکردهای حضرت امام(ره) در ایجاد شورای شهر تمرکززدایی و توزیع قدرت بین تصمیم‌گیران در سرنوشت مردم بود. یکی دیگر از اهداف از تشکیل شورا مدیریت واحد شهری بود که کمتر تحقق یافته و حتی می‌توان گفت تحقق نیافته است. اگر شورای شهر بتواند به مدیریت واحد برسد قاعدتا می‌تواند تحول عظیمی در مدیریت شهرها شکل دهد.

بروجردی با بیان اینکه شورای شهر تهران باید اسناد و مذاکرات و سابقه خود را در معرض دید عموم قرار دهد عنوان کرد: صاحبنظران و محققان باید این منابع را در اختیار داشته باشند تاکنون ده‌ها پایان‌نامه، مقاله، کتاب‌ و رساله دانشجویی برای ارزیابی وضعیت شوراهای شهر چاپ شده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه یکی از رویکردهایی که در زمان شکل‌گیری شورای شهر وجود داشت اجرایی شدن آن در شهرهای کوچک بود، گفت: قانون ایرادهایی دارد که باید اصلاح شود یکی از مواردی که مورد تعارض قوه مجریه و شورای شهر است بحث صحه‌گذاری بر مصوبات است. مصوبات شورای شهر باید در فرمانداری تائیدیه بگیرد و بعد اجرا شود.

بروجردی در ادامه اظهار کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر اساس قوانین تاکید بر این دارد که همه دستگاه‌های دخیل در سرنوشت مردم اسنادی را که تولید می‌کنند در اختیار این سازمان قرار دهند. در این مرکز امکانات مناسبی برای حفاظت از اسناد وجود دارد و این سازمان می‌تواند مرجعی برای تحقیقات افراد باشد.

وی با بیان این که این هفته هفته کتابخوانی است، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ سازمان اسناد ایران و کتابخانه ملی ایران ادغام شدند و امروز به صورت سازمانی واحد به اصحاب فرهنگ خدمت رسانی می‌کنند. ما با صدای بلند اعلام می‌کنیم اسنادی که در اختیار داریم (چه اسناد خاندانی و چه اسناد دولتی) متعلق به همه مردم است.

منبع : خبرگزاری ایلنا