تبیان، دستیار زندگی

اسماعیل آذر تاکید کرد؛

ضرورت ایجاد «کلینیک‌ کتاب» در محله‌ها

یک استاد ادبیات فارسی گفت: ما نیاز به یک کلینیک کتاب داریم؛ یعنی در محله‌ها باید کلینیک کتابی باشد که هرماه به یک ناشر و آثارش اختصاص پیدا کند و مخاطبان با آثارش ارتباط برقرار کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ضرورت ایجاد «کلینیک‌ کتاب» در محله‌ها

 به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، امیر اسماعیل آذر‌ با اشاره به تاثیرگذاری برگزاری هفته‌ کتاب بر ایجاد علاقه در مخاطبان برای کتابخوانی گفت: برپایی مسابقات کتابخوانی در هفته‌ کتاب اقدام بسیار پسندیده‌ای است و باید از این فرصت برای آشنا کردن مردم با کتاب استفاده کرد و به آن‌ها به دلیل ارایه کتابخوانی مناسب و زیبا جوایز داد.

وی با تاکید بر نقش صدا و سیما در ترویج کتابخوانی عنوان کرد: از جمله برنامه‌های مفید دیگر این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری صدا و سیما و یک ماه قبل از برپایی هفته و نمایشگاه کتاب یک برنامه تلویزیونی داشته باشد و در آن برنامه به ترغیب مخاطب به کتاب و کتابخوانی بپردازد.

این مجری و کارشناس برنامه‌های ادبی با پیشنهاد تشکیل کلینیک کتاب در محله‌ها گفت: همچنین ما نیاز به یک کلینیک کتاب داریم یعنی در محله‌ها باید کلینیک کتابی باشد که هرماه به یک ناشر و آثارش اختصاص پیدا کند و مخاطبان و علاقه‌مندان آن ناشر در هرکدام از حوزه‌های علوم انسانی که دوست دارند در نمایش از کتاب‌ها و آثارش حضور پیدا کنند.

آذر درباره عامل اصلی کم انگیزگی مردم به کتاب و کتابخوانی گفت: عامل اصلی هرکاری که در آن خدشه و توقف است، نظام‌مند نبودن و کمبود کارشناسان طراز اول و درست است. افراد عادی نمی‌توانند دست مردم را گرفته و به جایگاه رشد و کمال برسانند و به قول افلاطون؛ «فیلسوفان باید دست به کار شوند». ما باید دست جامعه را گرفته و به بالا بکشیم.

وی افزود: چند دهه پیش امام خمینی «ره» فرمود: «صدا و سیما یک دانشگاه است.» اگر بخواهیم این سخن را تفسیر کنیم به این نتیجه می‌رسیم که باید سطح اندیشه مردم را بالا بکشیم که این کار و هر کار دیگر نیاز به مدیریت و نظام‌مندی دارد. تاز مانی که ما دانشگری،‌ دانش و تخصص‌گرایی را در کارها ملاک قرار ندهیم، رشد نخواهیم داشت و مردم را با دانش تربیت نخواهیم کرد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان