تبیان، دستیار زندگی
مجله فوربس در گزارشی مهم‌ترین ویروس‌های رایانه‌ای را كه در ۲۵ سال اخیر رایانه‌های شخصی را در سراسر جهان مورد حمله قرار داده‌اند معرفی كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویروس‌های رایانه‌ای ۲۵ سال اخیر

مجله فوربس در گزارشی مهم‌ترین ویروس‌های رایانه‌ای را كه در ۲۵ سال اخیر رایانه‌های شخصی را در سراسر جهان مورد حمله قرار داده‌اند معرفی كرد.

ویروس ELK CLONER  نخستین ویروسی است كه در 1982 به رایانه‌های شخصی سراسر جهان حمله كرد. ELK CLONER  از طریق فلاپی دیسك كامپیوترهای Appel II  گسترش یافت و شعری را كه سروده طراح نوجوان این ویروس بود به نمایش می‌گذاشت.

ویروس BRAIN  نخستین ویروسی است كه به رایانه‌هایی كه با سیستم عامل داس مایكروسافت كار می‌كردند در سال 1986 حمله كرد. این ویروس نوشته 2برادر پاكستانی بود و در این حمله شماره تلفن تعمیرگاه رایانه آنها را به‌جا می‌گذاشت.

ویروسMORRIS را یك دانش آموخته دانشگاه كرنل در 1988 نوشته بود. پدر این فرد یك كارشناس ارشد دولتی در زمینه امنیت رایانه بود. این ویروس به حدود 6 هزار رایانه دانشگاه و رایانه‌های نظامی كه به اینترنت متصل بودند سرایت كرد.

اگرچه پیش از موریس، ویروس‌ها در اینترنت منتشر شده بودند اما تا پیش از مطرح شدن موریس، هیچكدام در سطح گسترده شیوع نیافته بودند.

ویروس MELISSA یكی از نخستین ویروس‌هایی بود كه در 1999 از طریق نامه الكترونیك  به رایانه‌های شخصی حمله كرد. زمانی كه كاربر، ضمیمه نامه الكترونیك  (attachment) را باز می‌كرد این ویروس نسخه‌هایی از خود را به  ۵۰ نفر اول موجود در دفترچه نشانی‌های كاربر می‌فرستاد و از این طریق طی چند ساعت در سراسر جهان منتشر شد.

ویروس‌های رایانه‌ای ۲۵ سال اخیر

ویروس LOVE BUG نیز در سال 2000  از طریق ضمیمه نامه الكترونیك  منتشر شد. این ویروس با سوءاستفاده از احساسات انسان و تظاهر به نامه عاشقانه، فرد دریافت‌كننده را فریب می‌داد تا اقدام به گشودن نامه كند.

ویروس CODE RED در سال 2001 از یك نقص در نرم‌افزار مایكروسافت بهره‌برداری می‌كرد. این ویروس یكی از نخستین كرم‌های شبكه بود و از آنجا كه تنها نیازمند ارتباط شبكه بود و نیازی به باز كردن ضمیمه نبود، به سرعت منتشر شد. اگر چه این نقص شناخته شده بود، اما بسیاری از اپراتورهای سیستم، وصله نرم افزاری را كه مایكروسافت یك ماه قبل از آن منتشر كرده بود نصب نكرده بودند.

ویروس BLASTER  نیز در سال 2003  با استفاده از یك نقص شناخته شده در نرم‌افزار مایكروسافت، با شیوع  SoBig ۲۰۰۳ همراه شد. این ویروس شركت مایكروسافت را بر آن داشت كه برای ترغیب افراد در كمك به دستگیری و تعقیب قانونی نویسندگان این ویروس، جایزه نقدی تعیین كند.

ویروس SASSER  نیز در سال 2004 با استفاده از یك نقص مایكروسافت، موجب می‌شد برخی رایانه‌ها به‌طور مداوم خاموش و راه‌اندازی مجدد شوند و اگر چه  این ویروس  به دشواری آخرین نرم‌افزار بداندیش نام گرفت، اما از آن زمان تاكنون به خاطر آن‌كه شبكه‌ها ابزارهای دفاعی بهتری را نصب كرده و نویسندگان ویروس‌ها سعی كردند مانع از شناسایی و از بین‌بردن كارهای‌شان شوند، ویروس‌ها كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

منبع: همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

به نرم‌افزار امنیتی خود اطمینان دارید؟

آماری از آسیب پذیری ضد ویروس ‌ها!

آشنایی با کرم Dref-AF

نرم‌افزارهای رایگان كشف روتكیت پاندا

RootKit چیست؟