تبیان، دستیار زندگی
اگر تیزبین باشید زندگی همواره درس هایی برای آموختن به شما دارد که می تواند تا ابد شما را در مسیر پیشرفت و تعالی به خود مشغول نگاه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه حل برای تنها نبودن

چگونه تنها نباشیم(2)

در مقاله ی قبل به دو راهکار« مشخص کردن هدف » و «دوست داشتن خود» برای دوری از احساس تنهائی اشاره کردیم. و اینک موارد بعدی:

3- تیزبین باشید

به حواس مختلف خود توجه کامل داشته باشید. سعی کنید از تک تک آن ها کمال بهره را ببرید.

اگر تیزبین باشید زندگی همواره درس هایی برای آموختن به شما دارد که می تواند تا ابد شما را در مسیر پیشرفت و تعالی به خود مشغول نگاه دارد.

برخی مردم در شرایط بسیار پیش پا افتاده هم قادر به یافتن زیبایی ها و تنوع موجود در بافت حوادث هستند. آن ها در هر لحظه می توانند از زندگی لذت ببرند.

4- در زمان حال زندگی کنید.

هر چند این امر برای اذهانی که عادت دارند حسرت گذشته را بخورند و آنی از دغدغه ی آینده تهی نباشند به این سادگی ها میسر نیست. بیشتر مردم متوجه نیستند ارزشمندترین ارمغان هستی خود زمان حال است.

تجربیات تلخ گذشته و آینده ی نامطمئن دستاویزی است که عده کثیری را از توجه به زمان حال بازمی دارد. ما با افکارمان زنده هستیم. این افکار هستند که به ضمیرمان شکل می بخشند، ولی اگر راه استفاده و کنترل آن ها را ندانید می توانند بی آن که متوجه شوید شما را به ناکجا آباد بکشانند. با زندگی در زمان حال به نگرشی بالغ دست می یابید تا چیزها را همان گونه که هست بپذیرید نه بر پایه ی تصورات و پیش فرض هایتان. این پذیرش واقعیت هدایتگر شما می شود و امکان بنیان روابط با شیوه ای عقلایی را فراهم می آورد. کسی که بدین تفکر دست یافت هرگز تنها نمی شود. لحظاتش مملو از حیات است و حیاتش را از تک تک لحظاتی ساخته است که در آن ها زندگی می کند.

5- روابط سالمی با دیگران ایجاد کنید.

بسیاری از روابط پس از مدتی نزول می کنند زیرا یکی از طرفین می خواهد رابطه را به نفع خود مصادره کند. روابط سالم بر مبنای اعتماد و درک متقابل، عشق و محترم شمردن حریم و آزادی یکدیگر ایجاد می شود. فقدان هر یک از این خصوصیات روابط را به چالش می کشد. وقتی مسایل آن گونه که باب میل شماست پیش نمی روند، تقصیر را به گردن دیگران انداختن خطاست. زمانی که مسوولیت رابطه ای را پذیرفته اید باید حفظ و صیانت از آن را نیز تقبل نمایید و با سهیم کردن خود در آن چه پیش می آید راه بازگشت را برای بازگرداندن شرایط به وضعیت اولیه باز نگاه دارید.

6- به دیگران کمک کنید و این کار را از صمیم قلب انجام دهید.

با کمک به دیگران خود و تنهایی تان را فراموش خواهید کرد، همچنین بدین ترتیب زمان زیادی طول نمی کشد که دوستان جدیدی پیدا می کنید. وقتی بدون هیچ چشمداشتی به دیگران کمک می کنید، وجود تشنه ی خود را از عواطف انسانی سیراب می سازید و به روح و روان خود جان تازه ای می بخشید.

7- خلاق باشید

خلاقیت موجی می شود تا بتوانید از امکانات، استعدادها و توانایی های خود بیشترین استفاده را ببرید. خلاقیت می تواند شاه کلیدی برای حل معضلات و مسایل زندگی تان باشد و درهای بسته را نه تنها در مورد روابط اجتماعی بلکه در هر موردی که بتوانید فکرش را بکنید، برایتان بگشاید. انسان های خلاق تنها نمی شوند. زمانی که آن ها در شرایطی نامطلوب قرار می گیرند از توان ذهنی شان استفاده می کنند و با خلق ایده های جدید ورق را به نفع خود باز می گردانند. خلاقیت از ذهن و با خلق ایده شروع می شود. اغلب، کسانی که می توانند از زوایای مختلف به قضایا نگاه کنند، در خلق ایده موفق تر هستند. روی مسایل خود تعمق کنید و ابعاد مختلف آن ها را مورد بررسی قرار دهید. مطمئناً متوجه مسایلی خواهید شد که پیش از این از نگاهتان مخفی مانده بودند.

نویسنده : حمید رضا بهلولی

مقالات مرتبط :

به صورت خود سیلی نزن               

وقتی کلاهم قاضی می شود         

قدرشناسی خود را بروز دهید             

راه هایی برای تقویت و تحكیم روابط خانوادگی                  

روشهای سخن گفتن            

تصویر ذهنی خوبی از خود بسازید                  

چگونه می توان بر دیگران نفوذ کرد              

چه كنیم تا دیگران به ما اعتماد كنند؟            

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.