تبیان، دستیار زندگی
رضایت اسكولاری از گروه A قهرمانی هدف نخست میزبان لوییس فیلیپه اسكولاری، سرمربی تیم ملی پرتغال، از قرعه‌كشی مرحله‌ی نهایی رقابت‌های یورو 2004 راضی است. پرتغال در گروهA در كنار یونان، اسپانیا و روسیه قرار دارد. انتظارات از اسكو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با مربیان یورو2004

رضایت اسكولاری از گروه A

قهرمانی هدف نخست میزبان

لوییس فیلیپه اسكولاری، سرمربی تیم ملی پرتغال، از قرعه‌كشی مرحله‌ی نهایی رقابت‌های یورو 2004 راضی است.

پرتغال در گروهA در كنار یونان، اسپانیا و روسیه قرار دارد. انتظارات از اسكولاری بالاست. مردی كه برزیل را قهرمان جهان كرد، اكنون تنها باید به قهرمانی كشور میزبان جام ملت‌های اروپا بیاندیشد.

سرسخت‌ترین رقیب او در این گروه اسپانیا محسوب می‌شود. نبرد دو كشور همسایه و پرقدرت اروپایی از جهات زیادی قابل توجه است. اسكولاری در این باره گفت: « شما نمی‌توانید حریفان خود را انتخاب كنید. باید این قرعه‌كشی را پذیرفت و با تیم‌هایی كه این گروه قرار دارند كنار آمد. ما در میان 16 تیم پرقدرت قاره اروپا قرار داریم و هدف اصلی ما صعود از این گروه و پیش رفت تا دیدار نهایی و فتح جام است و برای همین موضوع این جا هستیم. البته باید انگیزه و منش پرتغال با دیدارهای دوستانه‌ای كه اخیرا انجام داده فرق كند. ما ترسی از اسپانیا نداریم، آنها نیز مانند سایر تیم‌ها هستند. در ضمن من باید به یونان و روسیه فكر كنم چرا كه نخست باید با آنها دیدار كنیم. می‌خواهیم شروعی فوق‌العاده در استادیوم دراگائو یعنی جایی كه تیم ملی برزیل را شكست دادیم، داشته باشیم.»

گروه بیگانه اتوری‌ هاگل در یورو 2004

امید یونانی‌ها برای صعود

اتوری هاگل، سرمربی استثنایی تیم ملی یونان كه گروهش را با اقتدار به مرحله‌ی نهایی رسانده می‌داند، حریفان دشواری برای صعود در گروهA پیش رو دارد.

اما سرمربی آلمانی تیم ملی یونان ناامید نیست: « ما این جا بیگانه هستیم و احساس خوبی از این بابت نداریم! می‌دانیم بیگانه‌ها هم كه برای صعود شانس دارند باید نهایت استفاده را ببرند. افتخار می‌كنیم كه با میزبان مسابقات در روز نخست دیدار می‌كنیم. نمایش خوب و به یاد ماندنی برای همه خواهد بود.»

دست كم گرفتن یونان در گروهA برابر مرگ است. این حقیقت را یونانی‌ها در مرحله‌ی مقدماتی برابر تیم ملی اسپانیا نشان دادند. یونان به طور مستقیم راهی مرحله‌ی نهایی شد و اسپانیا به دیدارهایPlay Off رفت.

هلند از آلمان می‌ترسد

فولر و یادآوری خاطرات طلایی سال 88

هلند، جمهوری چك و آلمان در گروهD جام ملتهای اروپا باید برای صعود مبارزه كنند.

دیك ادووكت، سرمربی تیم ملی هنلد، آلمان را جدی‌ترین رقیب برای صعود می‌داند:« در گروه بسیار دشواری قرار گرفتیم. ما به خوبی از توانایی یكدیگر آگاه هستیم. نبرد سختی میان هلند و آلمان پیش بینی می‌كنم و این به ما برمی‌گردد كه آیا توان شكست دادن آنها را داریم یا خیر. جمهوری چك هم این چنین است. شاید شانس لیتوانی را كم بدانید، اما آنها تركیه را درPlay Off شكست دادند و این موضوع قدرت آنها را نشان می‌دهد. اما مشكل اصلی ما آلمان است. این دو كشور بسیار قدرتمند هستند و همیشه در تورنمنت‌های بزرگ قدرت خود را به رخ حریفان می‌كشند. آلمان را در جام جهانی 2002 به خاطر دارید؟ نبرد این دو تیم در مرحله‌ی نهایی دیدنی خواهد بود.»

رودی فولر سرمربی تیم ملی آلمان خاطرات طلایی فتح جام ملت‌های اروپا در سال 1988 را به یاد می‌آورد، همان زمانی كه ژرمن‌ها هلند را از پیش رو برداشتند. فولر در این باره گفت:« من خودم دوبار برابر هلند در این رقابت‌ها به میدان رفتم. آن نبرد بی‌اندازه میهج و دیدنی بود. انتظار دارم در این مرحله هم دیدار آلمان برابر هلند این چنین باشد. هلند در مرحله‌ی مقدماتی در گروهش دوم شد و تنها دلیل آن حضور گروه پر قدرت جمهوری چك بود. چك یكی از قدرت‌های بزرگ مرحله‌ی نهایی است.»

داربی انگلستان و فرانسه از نگاه ژاك سانتینی

اریكسون خود را برای دیدار افتتاحیه آماده می‌كند

ژاك سانتینی، انگلستان را جدی‌ترین رقیب فرانسه برای صعود می‌داند.

قهرمان دوره‌ی پیشین جام ملت‌های اروپا در گروهB در كنار انگلستان سوییس و كرواسی قرار دارد. دیدار افتتاحیه‌ی مرحله نهایی یورو 2004 میان فرانسه و انگلستان، 13 جون در استادیوم «لوز» شهر لیسبون برگزار می‌شود. حضور بازیكنان بی‌شمار فرانسوی در لیگ برتر كشور انگلستان بویژه آرسنال و چلسی نبرد دو تیم را نزدیك و غیر قابل پیش بینی كرده است.

سانتینی سرمربی تیم ملی فرانسه در این باره گفت: « دیدار برابر انگلستان برای ما مانند یك داربی محسوب می‌شود! چرا كه فرانسوی‌های زیادی در لیگ برتر این كشور بازی می‌كنند. كرواسی هم تیمی بزرگی دارد. جام جهانی 98 فرانسه را و دیدار نیمه نهایی برابر آنها را از یاد نبرده‌ایم. با سوییس هم اخیرا بازی كردیم و به خوبی از توانایی‌های آنها آگاه هستیم. در ضمن من در بخشی از فرانسه متولد شده‌ام كه نزدیك كشور سوییس است. پس دیدار برابر سوییس هم برای من مانند یك داربی است! تمام تیم‌های این گروه متعادل و برابر هستند و خوشحالم كه با هلند مواجه نشدیم. امیدوارم به مرحله‌ی یك چهارم نهایی صعود كنیم.»

سون گوران اریكسون سرمربی تیم ملی انگلستان پس از پایان مراسم قرعه‌كشی گفت:« برای حضور در این تورنمنت و تا پیش از دیدار با فرانسه در استادیوم لوز باید آماده شویم. می‌دانم كه این دیدار تماشایی خواهد بود. اما ما نبرد سختی را پیش رو داریم. فرانسه شانس نخست قهرمانی است. در گروه دشواری قرار داریم. به هر حال نمی‌توان انتظار داشت در مرحله‌ی نهایی جام ملت‌های اروپا در گروه ساده‌ای قرار گرفت. برای تمام تیم‌های این گروه احترام زیادی قائل هستم.»

تراپاتونی، مرد خوشحال لیسبون!

تراپاتونی خوشحال‌ترین مربی در مراسم قرعه‌كشی مرحله‌ی نهایی یورو 2004 بود.

سرمربی تیم ملی ایتالیا از این كه تیمش در گروه فرانسه یا پرتغال قرار ندارد خوشحال است. ایتالیا و تراپاتونی با قهرمانی در جام ملت‌های اروپا بیگانه نیستند. آنها سال 68 جام را بالای سر بردند و سال 2000 خود را به فینال رساندند.

تراپاتونی پس از مراسم قرعه‌كشی گفت:« برای ما خیلی مهم بود كه با فرانسه یا پرتغال در یك گروه قرار نگیریم. در حال حاضر تقریبا تمام كشورها در فوتبال اروپا در یك سطح قرار دارند. گروه ما هم گروه متعادلی است. شیوه‌ی آماده شدن برای این تورنمنت اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد. باید بازیكنان مطرح خود را به شرایط آرمانی برسانند و تمام تیم‌ها شانس صعود از گروه خود را دارند.»