تبیان، دستیار زندگی

عباس امینی: نقد، مخاطب را تربیت می‌کند

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی هندی و هرمز درباره اهمیت نقد گفت: به نظرم نقد، مخاطب را تربیت می‌کند و به او خط، آگاهی و مسیر می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عباس امینی نویسنده

عباس امینی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی هندی و هرمز  با ابراز امیدواری از این که فیلمش در دوازدهمین جشن منتقدان، مورد پسند قرار گرفته‌است، گفت: به شخصه برای من نقد منتقدان اهمیت بسیاری دارد و هرجا مطلبی درباره فیلم هایم حتی در صفحه شخصی نوشته شده باشد، مطالعه می‌کنم و نظر منتقدان درباره فیلمهایم بسیار به من کمک کرده است، به دلیل این که همیشه منتقدان نگاه و زاویه‌ای از بیرون به فیلم دارند که ممکن است به آن فکر نکرده باشم و یا صرفا بخشی از آن را مدنظر قرار داده باشم، بنابراین همیشه تحلیل فیلم توسط یک شخص با نگاه تخصصی برایم جذاب است.

وی در ادامه اظهار داشت: به نظرم منتقد، یک مخاطب است که تخصصی‌تر به فیلم نگاه می‌کند و انتظار می‌رود آن فیلم فارغ از شرایط تولید و مسئله بودجه، به لحاظ تاثیر‌گذاری در زمان خودش مورد بررسی قرار گیرد. منتقدها باید به فیلم هایی نور بتابانند که شرایط جذب مخاطب امروز را ندارند و یا حداقل سالنهای زیادی به آن ها اختصاص داده نمی‌شود.

امینی وظیفه منتقدان را بسیار با اهمیت خواند و توضیح داد: منتقدان مسیر را برای مخاطبان مشخص می کنند. در سالهای گذشته منتقدان تاثیر بسیار جدی در فروش و دیده‌شدن فیلم داشتند، اما اخیرا به دلیل حجم بالای تعداد فیلمهای کمدی، بسیاری از منتقدان کمتر دست به قلم شده‌اند، بنابراین مخاطبان به نوشته‌های کوتاه صفحه‌های مجازی اکتفا می‌کنند تا تحلیل یک فیلم.

کارگردان فیلم سینمایی هندی و هرمز جشن منتقدان را مهم و معتبر دانست و گفت: در این جشن مخاطبان و داوران فیلم متخصص و صاحب تحلیل هستند و همه جوانب فیلم را بررسی می‌کنند.

او درباره دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران گفت: به نظرم این جشن اهمیت بسیاری برای فیلم سازان دارد. درست مثل جایزه‌های فیپرشی که در بسیاری از فستیوال های دنیا اهدا می‌شود و معتبر است و در بعضی فستیوال های جهانی با جایزه اصلی برابری می‌کند.

امینی خاطر نشان کرد: به نظرم پس از تولید اثر، تعامل فیلم ساز و منتقد معنا پیدا می‌کند. فیلم ساز وظیفه دارد فیلم بسازد و منتقد آن را تحلیل کند که بخشی از این تحلیل ها به فیلم ساز در ساخت فیلم بعدی کمک می کند، چون نقد به فیلم ساخته شده کمکی نمی‌کند.

او با اشاره به این که با خواندن نقد بزرگان در مجله فیلم و عاشق سینما شده، بیان داشت: به نظرم نقد، مخاطب را تربیت می‌کند و به او خط، آگاهی و مسیر می‌دهد. منتقدان می‌توانند نقش جدی را بازی کنند، چون سالهاست چراغ راهنما، کم داریم و در مواقعی نیز سینما به بیراهه می‌رود که این وظیفه منتقدان را در این میان سنگین‌تر می‌کند.

منبع: تسنیم