تبیان، دستیار زندگی

یک سوم زمان‌هایم را در کتابخانه‌ها گذرانده‌ام

یک شاعر و نویسنده گفت: بی اغراق من یک سوم زمان‌هایی که بیدار بوده‌ام را در کتابخانه‌ها گذرانده‌ام، اعم از کتابخانه‌های اطراف منزل محل کار دانشگاه و حتی کتابخانه شخصی خودم در منزل. از کودکی به کتابخانه نزدیک منزل می‌رفتم و این برایم افتخار بزرگی بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اسماعیل امینی شاعر

اسماعیل امینی شاعر و استاد دانشگاه در آستانه هفته کتاب اظهار داشت: کتابخانه ها بستر تحولات فرهنگی جامعه هستند. چنانچه کتابخانه‌های دهه ۴۰ و ۵۰ این نقش را ایفا کردند و در حوزه نقاشی و تصویرگری و سینما و موسیقی و ادبیات نسلی را پرورش دادند که برخی از اساتید تاثیرگذار در رشته خود شدند. لذا کتابخانه‌های عمومی در تمام شهرها و حتی روستاهای ما فعال هستند و به نوعی خانه فرهنگ مردم محسوب می شوند و این ظرفیت وجود دارد که برای توسعه فرهنگ از آنها استفاده شود.
وی ادامه داد: کتابخانه‌ها در واقع باید مرکز مراجعات فرهنگی و مورد اعتماد مردم باشد تا خانواده و فرزندان آنها به کتابخانه‌ها مراجعه کنند و ارتباط میان کسانی که در رشته‌های مختلف هنری و علمی فعال هستند با عموم جامعه برقرار شود.
امینی با اشاره به فعالیت‌های اخیر نهاد کتابخانه‌ها در امور اجتماعی عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌ها مدتی است که در حوزه‌های اجتماعی نیز فعالیت می‌کند و با برگزاری کلاس‌های آموزشی روانشناسی و مشاوره تلاش‌هایی برای کم کردن آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهد و این کار اگر مداومت داشته باشد می‌تواند بسیار موفق باشد.
وی افزود: متاسفانه به دلیل اینکه در این گونه فعالیت‌ها عموما نگاه آماری و یا سیاسی وجود دارد بعد از یک مدت کار قطع می شود و اکثرا در این حوزه به دنبال محصولاتی هستند که زود نتیجه دهد و این اشکال بزرگ ما در کارهای فرهنگی است مانند برگزاری جشنواره‌ها و تهیه فیلم ها اما در واقع کار مستمر ممکن است خیلی سریع نتیجه ندهد و حتی نتیجه آن خیلی هم آشکار نباشد.
این شاعر در بیان تجربیات خود از حضور در کتابخانه‌ها گفت: بی اغراق من یک سوم زمان‌هایی که بیدار بوده‌ام را در کتابخانه‌ها گذرانده‌ام اعم از کتابخانه‌های اطراف منزل محل کار دانشگاه و حتی کتابخانه شخصی خودم در منزل. وقتی در کتابخانه هستم احساس می‌کنم در جایی فراتر از زمین و در بهشت حضور دارم. از کودکی به کتابخانه نزدیک منزل می‌رفتم و این برایم افتخار بزرگی بود که جایی هست که می توانم بروم و هر کتابی که می خواهم را خودم بردارم. هر کتابی که از کتابخانه می‌گرفتم را یک روزه برمی‌گرداندم و کتابدار باور نمی‌کرد که من کتاب‌ها را مطالعه می‌کنم و یک بار از من خواست داستان کتابی که برده بودم را تعریف کنم و بعد بسیار خوشحال شد و تعجب کرد از علاقه زیاد من به کتاب و کتابخوانی.
وی در ادامه افزود: من حتی در دوران سربازی هم که مقارن بود با بمباران تهران در ساعات و روزهای مرخصی‌ام به کتابخانه می‌رفتم و تمام وقتم را کتاب می‌خواندم تا حدی که کتابداران تصور می کردند من مشغول کارهای پژوهشی و تحقیقات هستم. ما اگر راه نجاتی برای آینده‌ای که لابه لای تمام هیاهوهای جهان متصور است داشته باشیم این است که یاد بگیریم به جای آنکه زیاد صحبت کنیم زیاد مطالعه کنیم و این تنها راه نجات بشر است.
امینی با اشاره به تاسیس کتابخانه های شبانه روزی خاطرنشان کرد: اما لطف حضور در کتابخانه‌ها و کتاب خواندن در کتابخانه این است که کتابخانه پراکندگی های مکان دیگر را نداریم و مثلا مهمان نمی‌اید و تلویزیون حواسم ما را پرت نمی‌کند و آدم تمام و کمال همراه با کتاب است. امیدوارم کتابخانه های شبانه روزی تاسیس شود و بچه ها و جوانان ما یاد بگیرند که خواندن کتاب های درسی به معنی مطالعه نیست و صرفا برای خواندن کتب درسی و کنکوری در کتابخانه ها حضور پیدا نکنند بلکه کتاب های دیگر را نیز مطالعه کنند.


منبع: فارس