تبیان، دستیار زندگی

با طنز می‌خواهند از غم مرخصی بگیرند!

کارگردان سریال‌های «آنام» و «کیمیا» معتقد است که ذائقه مردم ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی دارد و در این سال‌ها ذائقه مخاطبان همه نوع آزمونی را پس داده و طبیعتا کارهای طنز را بیشتر دوست دارند تا بتوانند از غم خود مرخصی بگیرند و لحظاتی شاد و مفرح داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون

جواد افشار درباره محتوای برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی که به سمت غم و اندوه تمایل دارند، اظهار کرد: متاسفانه حال و هوای افرادی که می‌توانند بنویسند و سریال و برنامه بسازند شاد نیست. آن‌ها به نوعی به غم و غم‌زدگی دچار شده‌اند و طبیعتا بر کار آن‌ها نیز تاثیر گذاشته است. خندیدن و طنازی دل خوش می‌خواهد و زمانی که فردی دلش خوش نباشد، شادی کردن هم معنایی ندارد. انسان‌ها وقتی می‌توانند لبخند عمیق بزنند که حال عمومی خوب داشته باشند.

او با اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی بر روحیه برنامه‌سازان، گفت: فکر می‌کنم مشکلات اقتصادی جامعه روحیات مردم را از حال خوب دور کرده و این مساله به نویسندگان و برنامه‌سازان هم سرایت کرده است؛ این در حالی است که آن‌ها باید حال خوب را به جامعه تزریق کنند. امیدوارم که مشکلات اقتصادی کم و برطرف شود تا بتوانیم برنامه و سریال طنز هم ارائه دهیم. اما متاسفانه از مدیران تلویزیون تا برنامه‌سازان و افرادی که در سال‌های گذشته طنزنویسی کرده‌اند و طناز بودند خود را درگیر حواشی کرده‌اند. این در حالی است که همه ما یک خانواده‌ایم و نباید بگذاریم مسائل و مشکلاتمان به بیرون و رسانه‌ها کشیده شود تا مردم از این حواشی که بین سازندگان و بعضا مدیران به وجود آمده مطلع نشوند. زمانی که مردم از این حواشی مطلع می‌شوند، تاثیر منفی در نوع روابط برنامه‌سازان با مخاطب می‌گذارد و همه را نسبت به هنرمندان گستاخ می‌کند.

کارگردان سریال «مادرانه» اضافه کرد: هنرمندان ما روحیه لطیفی دارند به همین دلیل وقتی که حواشی به وجود بیاید و از طریق رسانه‌ها به مردم منتقل شود، حال همه را خراب می‌کند. هنرمندان این روزها حال خوبی ندارند و نباید اجازه دهیم همه نسبت به آن‌ها گستاخ شوند. به نظرم در حال حاضر شرایط درست و عادی وجود ندارد و امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

افشار درباره وظیفه برنامه‌سازان در راستای ایجاد حال خوب در میان مردم خاطرنشان کرد: ما سازنده‌ایم و باید با جامعه خود همراه شویم و آینه‌ای از جامعه خودمان باشیم. اما وقتی در آینه مسائل ناپسندی ببینی همان را منعکس خواهی کرد. امیدوارم طنزنویسان ما حال خوب داشته باشند و سعی کنند حال مردم را خوب کنند و به آن‌ها امید دهند. به نظرم این شرایط عمومی به هم مرتبط است و باید با هم درست شود؛ یعنی حال هنرمندان باید خوب شود تا آن‌ها حال خوب خود را به مردم منتقل کنند.

کارگردان سریال «پول کثیف» با اشاره به ذائقه و سلیقه مردم در انتخاب ژانر برنامه و سریال‌های تلویزیون بیان کرد: ذائقه مردم ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی دارد و در این سال‌ها ذائقه مخاطبان همه نوع آزمونی را پس داده  و طبیعتا کارهای طنز را بیشتر دوست دارند که بتوانند از غم خود مرخصی بگیرند و لحظاتی شاد و مفر ح داشته باشند. همچنین بتوانند با فراغ بال طنازی کنند و شادی در جو عمومی آن‌ها حضور داشته باشد. اما وقتی نتوانیم شادی را منتقل کنیم همه ما لطمه می‌خوریم.

افشار در پایان گفت: بخشی از حواشی که برای دست اندرکاران پیش می‌آید، احتمالا ریشه اقتصادی دارد که متاسفانه در این وضعیت به همه فشار می‌آید اما عده‌ای در این ماجراها باید خویشتن‌داری کنند که ضربه نخورند. به نظرم بودجه محدودی که به دست تلویزیون می‌رسد باید بین سازندگان تلویزیون درست تقسیم شود اما زمانی که این اتفاق نمی‌افتد، ناهنجاری به وجود می‌آید و وقتی ناهنجاری باشد در همه چیز حاشیه ایجاد می‌شود

منبع: ایسنا